گزارش رجانیوز از دومین روز جلسه رای اعتماد به دولت یازدهم

از دفاع نجفی نسبت به انتقادات تا استناد به ایمیل 700 معلم / دوری 27 ساله وزیر پیشنهادی از حوزه ارتباطات و ماجرای مطالعه این سال‎های واعظی در حوزه مخابرات

 

روز دوم جلسه رای اعتماد برای کابینه یازدهم در حالی آغاز شد که موضع گیری قاطع برخی نمایندگان شاخص مجلس در برابر فتنه 88 در روز اول ، اصلی‎ترین محور نطق‎ها و تذکرات نمایندگان بود.
به گزارش رجانیوز، بعد از بررسی کلیات، خط مشی،‌ اصول و برنامه کابینه پیشنهادی یازدهم، مجلس روز گذشته(دوشنبه) در جلسه بعد از ظهر خود وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد اما به دلیل اتمام وقت ادامه بررسی این دستور به جلسه صبح امروز موکول شد.
اولین وزیر پیشنهادی که مجلس وارد بررسی صلاحیت وی شد، حسب ترتیب حروف الفبا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.
پس از آنکه امیرآبادی نماینده مردم قم و زاکانی نماینده مردم تهران در آخر وقت جلسه روز گذشته نطق‎های مهم و موثری را در مخالفت با وزارت نجفی ایراد کردند، در جلسه صبح امروز مجلس لاهوتی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی پشت تریبون مجلس رفت تا جلسه روز دوم را او با سخنانش آغاز کرده باشد. 
- نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: سرکشی دکتر نجفی به خانواده‌های حوادث سال 88 مصوبه شورای شهر تهران بود و گزارش ‌آن به مقام معظم رهبری ارجاع شد که مسوول دفتر ایشان به انضمام نامه‌ای، این گزارش را به اطلاع اعضای شورای امنیت ملی رساند.
- لاهوتی با اشاره به نقل قول غیرواقعی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از ایشان نقل کردند که از «وقتی از ایشان پرسیدم که آیا رییس جمهور می‌شوید ایشان گفتند که کسی رییس جمهور می‌شود که به نظام اعتقاد داشته باشد» این سخن دروغ محض است آیا می‌شود که کسی سالها در بخش‌های مختلف نظام خدمت کرده باشد ولی نظام را قبول نداشته باشد؟ آیا در حالی که برای استخدام یک آبدارچی از دستگا‌های نظارتی استعلام می‌شود آیا امکان دارد برای تصدی پست‌های عالی نظام استعلامی نشود؟
- پس از اظهارات لاهوتی به عنوان نماینده موافق ،  نجفی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و از رفتار فتنه انگیزانه در سال 88 تبری جست.
- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به صحبت‌های زاکانی گفت: زاکانی در مخالفت با برنامه‌های من اعلام کرد که من قصد تغییر در سند تحول را دارم در حالی که اینگونه نیست و بنده می‌گویم که محتوای سند می‌تواند تغییر کند که در جهت آن مجمعی از نخبگان تشکیل شده و اهداف آنچه که در دو سال اخیر در سند مطرح شده، تهیه نقشه راه برای اجرای سند و بررسی محتوایی در سند را پیگیری کنند. چرا که براساس سند تحول بنیادین هر 5 سال یکبار باید این سند مورد بازنگری قرار گرفته و نتیجه آن به شورای عالی فرهنگی اعلام شود.
- نجفی گفت: من 35 سال پیش تحصیلات خود در آمریکا نیمه کاره گذاشته و به ایران آمدم در حالیکه بهترین پیشنهادها را داشتم اما به عشق ایران و شهید چمران آمدم.حال می‌گویند بنده رییس جمهور نشده‌ام چون با حکومت اسلامی مخالفم! این چه حرفی است که گفته می‌شود زیرا من کسی هستم که در دوران تصدی خود در آموزش و پرورش از برجسته‌ترین روحانیون مانند آقایان قرائتی و محمدیان در معاونت‌های خود استفاده کرده‌ام بعد می‌گویند ارتباط من با حوزه‌های علمیه قطع بوده است.
- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به سیستم 3 3 6 در آموزش و پرورش، تصریح کرد: اگر این نظام باید اجرا شود که من با آن موافق هستم باید اشکالات را برطرف کنیم. تقدم‌ها و تاخرها باید رعایت شود. بخشی از این بلایی که از آن سر ما آمده ناشی از همین‌ شعارزدگی‌ها و عوام‌زدگی‌هاست.
- وی ادامه داد: من به عنوان یک عضو سیاسی شورای شهر به قول یکی از نمایندگان با خانم الف به خانواده کسانی که لطمه دیده بودند سر زدیم. زنی بود که شوهرش را از دست داده بود و با دو بچه یتیم بی‌پناه و بی‌کس مانده بود. او در تظاهرات شرکت نکرده بود بلکه در داورخانه بود که تیر خورده بود. اگر ما علاقه‌مند به نظام هستیم باید به سمت این افراد برویم وگرنه آنها به سوی رسانه‌های بیگانه می‌روند. ما این کار را کردیم اما شما باید به عنوان نماینده‌های تهران این کار را انجام می‌دادید.
- نجفی اضافه کرد: ما دو بار به مقام معظم رهبری گزارش دادیم و ایشان هم گزارش را به شورای عالی امنیت ملی فرستادند. حالا ما بدهکار هم شده‌ایم، متاسفم که این حرف‌ها را می‌زنم. نظام ما یک نظام ولایی است و در راس آن هم رهبری است.
این گفته او، فریاد احسنت احسنت برخی نمایندگان را در پی داشت.
دومین مورد اصرار فرهنگیان بود. من در روز گذشته 560 اس‌ام‌اس داشتم و اکثر آنها را هم نمی‌شناختم، 500 ایمیل هم برایم آمد. خیلی‌ها گفتند برای اینکه من وزیر شوم ختم قرآن گرفته‌اند. من دست رد به سینه این افراد نمی‌زنم. تمام سعی‌ام را کردم که نمایندگان را توجیه کنم چون دست دوستی به روحانی داده بودم و خلاف مروت بود که کاری کنم رای نیاورم.
از دانشجوهای من بپرسید در کلاس‌های ریاضی من 250 دانشجو شرکت می‌کنند اما یک کلمه حرف سیاسی نمی‌زنم چون معتقدم در جایی که کار می‌کنم نباید حرف سیاسی زده شود.
نجفی گفت: روز سه‌شنبه بعد از انتخابات به من تلفن شد و گفتند باید به جلسه‌ای بیایی. من از طرف ستاد کسی در آن جلسه شرکت نکردم، آنها مرا دعوت کردند. اتفاقا دو تن از وزرای پیشنهادی دیگر هم در آن جلسه شرکت کرده بودند. این افتخاری بود برای ما که در آن جلسه شرکت کنیم. رهبری در آن جلسه خودشان جلسه را اداره می‌کردند و وقت می‌دادند. جمع‌بندی ایشان هم این بود که نباید خلاف قانون کار کنیم. به دو سه نفر از اعضای شورای نگهبان که در آنجا بودند از جمله آقای کدخدایی، گفتند بروید بررسی کنید و فصل‌الخطاب با شماست.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من قبل از نماز جمعه 29 خرداد هم مطیع بودم. می‌گویند مردم را تحریک کردی که در راهپیمایی‌ها شرکت کنند. من این کار را نکردم و مثل آقای مطهری هم معتقدم تا قبل از 29 خرداد هر کس در راهپیمایی شرکت می‌کرد خلاف قانون نبود. اگر یک شاهد پیدا کردید که من در راهپیمایی شرکت می‌کنم قبول می‌کنم که راس فتنه بودم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به صحبت دیگر مخالفان اشاره کرد و گفت: به نقل از من می‌گویند آقای کروبی خوب کاری کرده که این حرف را زده است اما شروعش با آقای کروبی نبوده است. این حرف را به عنوان شایعه گفتند البته اگر به آن صفت" دروغ" بگوییم بهتر از "شایعه" است که آن را در رسانه‌های دیگر گسترش دادند.
وی در پاسخ به مساله دیگر به مخالفان خود عنوان کرد: می‌گویند شما با نامگذاری میدان 9 دی مخالف بودید. نام میدان آیت‌الله حق‌شناس بود، من مخالف بودم که آن را میدان 9 دی بگذارند چون ایشان(آیت‌الله حق‌شناس) از علما و مقامات بود. در قم هم تونل غدیر را 9 دی نام گذاشتند اما به خاطر حساسیت علما آن را عوض کردند. آنجا علما نزدیک بودند و اعتراض کردند لذا اعتراض جواب داد.
نجفی گفت: بر اساس وجدان خودتان به من رای بدهید اگر من رای آوردم آن را به فال نیک می‌گیرم و با قوت می‌پذیرم و امیدوارم بتوانم آن را خوب انجام بدهم اگر رای نیاوردم دست شما را می‌فشارم چون این تکلیف را از روی دوش من برداشتید.
 واعظی سیاستمداری که می خواهد وزیر ارتباطات بشود!
پس از پایان اظهارات نجفی ، نوبت به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید.
نمایندگان مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور، بررسی رای اعتماد به واعظی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را در دستور کار قرار دادند.
بهروز نعمتی و علی اصغر زارعی به عنوان مخالف، غلامرضا کاتب، باقر حسینی و سبحانی‌فرد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی مذکور سخنرانی کردند.
- بهروز نعمتی  خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: سوال اول من این است که شما به عنوان یک دیپلمات بین‌المللی شناخته شده‌اید و شناختی که شما در دهه 60 از مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارید، با امروز متفاوت است و ما فکر می‌کنیم که باید به گونه‌ای رفتار شود که تحولات اساسی و جدی که در مجموعه این وزارتخانه ایجاد شده را مدنظر قرار دهید.
- کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات، گفت: واعظی دیپلماتی است که حوزه مخابرات را می‌شناسد.
- وی با بیان این‌که «واعظی در توجه به ارتباطات روستایی سابقه طولانی دارد»، گفت: اولین بار مجوز ایجاد ارتباطات تلفنی روستایی در سال 58 توسط همین آقای واعظی از مجلس گرفته شد و اجرای آن در سال 59 آغاز شد و این موضوع نشان می‌دهد که آقای واعظی توسعه را مسوولیت اصلی خودش می‌داند.
- باقر حسینی، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی نیز که در موافقت با وزیر پیشنهادی سخن می گفت در ابتدای اظهاراتش گفت:  پیش از دفاع خود از وزیر پیشنهادی ارتباطات جا دارد از ملت و رهبری به خاطر اتفاقات دیروز مجلس عذرخواهی کنم و عرض کنم که نمایندگان باید شان مجلس را با رعایت تقوا حفظ کنند.
- وی در ادامه گفت: سابقه مثبت آقای آخوندی در وزارت خارجه در سمت‌های مهمی چون معاونت اروپا و آمریکا و معاونت اقتصادی و همچنین تجربه و شناخت خوب‌شان از تحولات و رخدادهای جهانی فرصتی است تا با پرداختن به مسائل بین‌المللی و حضور موثر در مجامع و مراکز تصمیم‌گیری به دفاع از حقوق کشور در موضوعاتی مثل فضای فرکانسی، مدارات ماهواره‌ای و منابع اینترنتی اقدام کنند.
- پس از باقر حسینی، علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران به مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت: آقای واعظی از سال 58 تا 65 به مدت هفت سال در مخابرات بود اما از سال 65 تا 92 که حدود 27 سال از آن می‌گذرد در مسائل روابط بین‌الملل و عرصه‌های ‌سیاسی فعالیت داشته است.
- زارعی با بیان اینکه صنایع الکترونیک از دورانی که وی در مخابرات حضور داشته تا به امروز تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر در این وزارتخانه مباحث مربوط به مخابرات فضایی و ماهواره‌ها مطرح است. لذا از این حیث وزیر معرفی شده فاقد چنین ویژگی‌های است و این به عنوان یک نقیصه در برنامه‌های ارائه شده توسط واعظی وجود دارد.
- نماینده مردم تهران افزود: در این چند روز اخیر برخی از مدیران کارخانه‌های مربوط به این صنایع در تماسی گله‌مندی خود را مطرح کرده‌اند که در کشور افرادی داریم که چندین سال در دانشگاه‌ها در رشته‌های مخابرات‌،الکترونیک و سخت‌افزار تحصیل کرده‌اند چرا نسبت به این تخصص‌ها بی‌اعتنایی می‌شود در هر حالی که این افراد آدم‌های شناخته شده در بحث تجارت الکترونیک هستند.
- زارعی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات در مسائل سیاسی منطقه و دنیا تسلط دارد، گفت: حتی مطرح شده که وی ممکن بود به عنوان وزیر امور خارجه مسوولیت داشته باشد اما وقتی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شد هم برای خود وی قدری تعجب‌برانگیز بود و هم برای متخصصین کشور.
- پس از اظهارات زارعی ، سبحانی‌فرد در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای واعظی تخصص و تحصیلات لازم در این حوزه را دارد و با شناخت کامل از زیرساخت‌های انسانی و ساختاری وزارتخانه می‌تواند از ظرفیت‌های آن به خوبی بهره ببرد.
- وی افزود: امروز با توجه به توسعه فناوری و نقش قدرت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در این راستا با شناخت عمیقی که آقای روحانی از ایشان داشتند با توجه به تحصیلات و تخصص‌شان برای مسوولیت مهم از آقای واعظی دعوت کردند که ما از اینکه ایشان را معرفی کردند تشکر و قدردانی می‌کنیم.
- پس از اظهارات موافقین و مخالفین وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ، محمود واعظی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و به دفاع از برنامه های خود پرداخت.
- محمود واعظی در بخشی از ظهاراتش گفت:  ارتقا و تدوین و تنظیم نظام‌نامه حاکم بر فضای کسب و کار و تبیین روابط بین ارائه‌دهندگان خدمات با مردم، ایجاد توازن خدمات در حوزه ملی بر اساس توجه ویژه به مناطق محروم مرزی و روستایی با بکارگیری حداکثری ظرفیت‌ها و امکانات موجود محور اول برنامه‌های بنده است.
- وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع جدایی و واگذاری شرکت مخابرات بر اساس اصل 44 اشاره کرد و گفت: نسبت به اینکه این کار به درستی انجام شده یا اشکالاتی داشته قضاوتی نمی‌کنم و آن را به متولیان این کار واگذار می‌کنم اما اصولا تفکر بنده با واسپاری و خصوصی‌سازی موافق است.
- آخوندی درباره مواضع سیاسی اش گفت: مواضع سیاسی بنده مشخص است یک شاخص خانوادگی است که بنده عادت ندارم تعریف کنم.
- وی ادامه داد: بنده با ورود به آمریکا عضو انجمن اسلامی آمریکا بودم و رویکردم همواره اعتدالی بوده و هیچ وقت جز هیچ جریانی از چپ و راست نبودم.
- وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره رویکرد خود در فتنه سال 88 گفت: بنده در سال 88 عضو هیچ ستادی نبودم اما به برخی عملکرد آقای احمدی نژاد در موضوع سیاست خارجی انتقاد داشتم اما همواره مطالب را به خود ابیشان و دیگران به صورت محرمانه فرستادم آنچه که برای من مهم است قانون و تبعیت از رهبری است که آن را وظیفه خود می دانم.
- وی درباره نحوه انتخاب خود به عنوان وزیر نیز گفت: دکتر روحانی برای این سمت 5 نفر را در لیست داشتند وقتی قرعه به نام من افتاد از افراد دیگر مدنظر آقای روحانی در نوشتن برنامه کمک گرفتم. یکی از آنها آقای مهندس جهانگرد بود که بنده تا به حال موضوع منفی از او ندیدم از ایشان استفاده کردم و در آینده هم ممکن است از ایشان هم در سمت های مناسب استفاده کنم.
- پس از پایان اظهارات محمود آخوندی یکی از اعضای هیات رئیسه ، جوابیه هفته نامه "9 دی" در واکنش به اظهارات روز گذشته کاظم جلالی را قرائت کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است:
هفته نامه 9 دی رسانه ای مستقل است که به هیچ حزب و جریانی تعلق و وابستگی مالی ندارد و از راه فروش نشریه، تبلیغات، قناعت و تدبیر و کمک هایی که به صورت قانونی به همه رسانه ها می شود اداره می شود.
در این اطلاعیه آمده است: هفته نامه 9 دی همانند حماسه نه دی جیبش بسته و دهانش باز است .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : گزارش جلسه رای اعتماد, رای به دولت یازدهم, ,