نطق چالشي زارعي در مخالفت با وزير پيشنهادي ارتباطات كه بدون پاسخ ماند

واعظي نسبت به مباحث روز حوزه ارتباط حتی آشنايي اوليه هم ندارد / صنایع الکترونیک از 27 سال پیش تابحال متحول شده است/ تعجب متخصصان این حوزه از گزینه پیشنهادی

در دومين روز از جلسه راي اعتماد به كابينه پيشنهادي رييس جمهور، علي اصغر زارعي نماينده مردمتهران در مجلس در مخالفت با محمود واعظي وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، پشت تريبون پارلمان رفت.

به گزارش رجانيوز، زارعي در مخالفت خود به نكاتي چالشي اشاره كرد كه نه از سوي موافقان و نه توسط وزير پيشنهادي پاسخ قانع كننده‌اي به آن داده نشد.
وي در سخنان خود با بيان اينكه واعظی از سال 58 تا 65 به مدت هفت سال در مخابرات بود، گفت: او از سال 65 تا 92 که حدود 27 سال از آن می‌گذرد در مسائل روابط بین‌الملل و عرصه‌های ‌سیاسی فعالیت داشته است.
زارعي با اشاره به اينكه تجربیات آقاي واعظي در مقطع کارشناسی در زمینه مخابرات بوده و در مقاطع تکمیلی در زمینه علوم سیاسی فعالیت داشته است، نتيجه گيري كرد كه تخصص وی برای مجموعه صنایع مخابرات با تحصیلاتش که در دوران قبل از انقلاب بوده است، کافی نیست، حتی وی آشنایی اولیه با مبانی کارآمد در عرصه مدیریت عالی این صنعت ندارد.
وي با بیان اینکه صنایع الکترونیک از دورانی که وی در مخابرات حضور داشته تا به امروز تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر در این وزارتخانه مباحث مربوط به مخابرات فضایی و ماهواره‌ها مطرح است، لذا از این حیث وزیر معرفی شده فاقد چنین ویژگی‌های است و این به عنوان یک نقیصه در برنامه‌های ارائه شده توسط واعظی وجود دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بعید می‌دانم وزیر پیشنهادی معرفی شده برای تصدی وزارت ارتباطات تا به حال از چند کارخانه در زمینه صنایع الکترونیک بازدید داشته و یا حتی با مدیران آنها تماسی داشته باشد چرا که در این چند روز اخیر برخی از مدیران کارخانه‌های مربوط به این صنایع در تماسی گله‌مندی خود را مطرح کرده‌اند که در کشور افرادی داریم که چندین سال در دانشگاه‌ها در رشته‌های مخابرات‌،الکترونیک و سخت‌افزار تحصیل کرده‌اند چرا نسبت به این تخصص‌ها بی‌اعتنایی می‌شود در حالی که این افراد آدم‌های شناخته شده در بحث تجارت الکترونیک هستند.
زارعی با تاکید بر اینکه کشورهایی توانستند اقتصاد خود را چند پله ارتقاء دهند که از دانش الکترونیک بهره‌ گیرند، گفت: در این زمینه آقای واعظی نسبت به این مسائل کاملا بیگانه است و در برنامه‌های خود نیز اشاره چندانی به این موضوعات نداشته است.
وی با اشاره به آمارهای مربوط به شاخص‌های توسعه ICT گفت: اگر این شاخص‌ها از سال 86 ارتقا یافته و اصلاح شده دلیلش این بوده که مدیران متخصصی در وزارت ارتباطات منصوب شده‌اند. مگر می‌شود وزیری در یک عرصه انتخاب شود که به مبانی مسلط نباشد؟
زارعي با بيان اينكه ما در برخی از تجهیزات به کشورهای خارجی وابسته هستیم، گفت: در هر زمانی که با عنوان حاکمیت وزرای ما مدیریت کرده و تولید داخل را در این عرصه تقویت کرده‌اند هم تولیدکنندگان داخلی راضی بوده و هم ارتباط دانشگاه با صنعت تقویت شده است.
وي با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات در مسائل سیاسی منطقه و دنیا تسلط دارد، گفت: حتی مطرح شده که وی ممکن بود به عنوان وزیر امور خارجه مسوولیت داشته باشد اما وقتی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شد هم برای خود وی قدری تعجب‌برانگیز بود و هم برای متخصصین کشور.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات که در برنامه پنجم نیز مطرح شده از مطالبات ملی کشور است، گفت: حتی آقای واعظی نسبت به موضوعات مربوط به فضای مجازی برنامه‌ای ارائه نکرده در حالی که ما شورای عالی فضای مجازی را در کشور داریم که هم تراز با شورای عالی امنیت ملی کشور است.
زارعی ادامه داد: گفته شده واعظی برای جبران ضعف‌هایی که در مدیریت وجود دارد می‌خواهد از برخی آقایان به عنوان معاونین خود استفاده کند که این نقیصه برطرف شود این مسئله درست نیست و انتظار می رود آقای واعظی نسبت به این مسائل پاسخگو باشد.
این نماینده اصولگرای مجلس در پایان با تاکید بر اینکه اساسا وزیر پیشنهادی ارتباطات شخصیت سیاسی دارد، گفت: گرچه در مباحث اجتماعی نیز نقطه نظراتی داشته است اما از وی انتظار می رود در مورد حوادثی که در کشور اتفاق افتاد بالاخص حوادثی که پس از انتخابات اتفاق افتاد مواضع خود را شفاف‌تر بیان کند.
 
واعظي: هیچ‌گاه از تخصص خود دور نیفتاده‌ام
وزير پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه برنامه بنده در چهار محور قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تفکر بنده با واسپاری و خصوصی‌سازی موافق است.
به گزارش ايسنا، محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: توسعه ICT منجر به ارائه انواع خدمات ارزش افزوده و ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، کاهش بروکراسی و رفت و آمدهای زائد شهری و بین شهری و بهبود شاخص‌های محیط زیستی و رفاه عام جوامع و مردم گردیده و همچنین سبب خلق کسب و کارهای نوین، ایجاد اشتغال گسترده دانش‌ پایه، ارتقای نظام نوآوری و مدیریت دانش و علوم و افزایش دانش علوم اجتماعی می‌شود.
 
وی ادامه داد:‌ در جهان امروز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی سنجش میزان رشد و توسعه یافتگی کشورها تلقی می‌شود.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برنامه خود را به چهار بخش تقسیم‌بندی کرده است، اظهار کرد: ما بنا داریم اعمال حاکمیت ملی و حفاظت از حقوق شهروندان و پاسخگویی به مردم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم. فضای رقابتی را در لایه‌های دسترسی شبکه تلفن‌های ثابت تقویت کنیم و از سوی دیگر حضور فعال و موثری در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای داشته باشیم.
 
واعظی خاطرنشان کرد: ارتقا و تدوین و تنظیم نظام‌نامه حاکم بر فضای کسب و کار و تبیین روابط بین ارائه‌دهندگان خدمات با مردم، ایجاد توازن خدمات در حوزه ملی بر اساس توجه ویژه به مناطق محروم مرزی و روستایی با بکارگیری حداکثری ظرفیت‌ها و امکانات موجود محور اول برنامه‌های بنده است.
 
وی با اشاره به محور دوم برنامه‌های خود، اظهار کرد: تکمیل و توسعه زیرساخت و شبکه، تامین زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و افزایش پهنای باند اینترنتی، توسعه متوازن شبکه و افزایش ترافیک به منظور فراهم نمودن خدمات مورد نیاز به صورت ایمن و پایدار و با کیفیت مطلوب، تدوین برنامه‌ای جامع و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به منظور ایجاد شبکه ملی اطلاعات و پیاده‌سازی دولت الکترونیک، توسعه شبکه‌های مرزی و اتصال به شبکه‌های کشورهای مجاور به عنوان ترانزیت و تبدیل شدن ایران به هاب منطقه محورهای دوم برنامه اینجانب است.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد: محور سوم برنامه من توسعه صنعت و تحقیقات، ساماندهی جایگاه نهادی، حمایت و تقویت مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان اصلی‌ترین نهاد پژوهشی کشور در حوزه ICT، تعریف و اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فناوری فضایی با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و بین‌المللی، حمایت از تولید ملی و بنگاه‌های بخش خصوصی مبتنی بر تحقیقات و نوآوری‌های بومی شرکت‌های دانش‌بینان است.
 
واعظی افزود: تقویت کارت‌های ICT به منظور تامین نیازهای ملی و صادرات خدمات فنی و مهندسی، نرم‌افزار و تجهیزات در راستای مقابله با کاستن اثرات تحقیق، استفاده بهینه و مطلوب از فناوری‌های نوین به عنوان نیروی پیش‌برنده توسعه اقتصادی کشور و افزایش سهم ICT در تولید ناخالص داخلی با استفاده از ظرفیت‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، فراهم آوردن بستر مناسب جهت دستیابی به علوم، فناوری‌های نوین و بهنگام، زیرساخت‌ها و صنایع پیشرفته فضایی با حداکثر استفاده از توان ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور ارتقای اقتدار ملی و توسعه کاربردها و خدمات فضایی از جمله موارد محور سوم است.
 
وی با اشاره به محور چهارم برنامه‌های خود با بیان اینکه محور چهارم این برنامه در خصوص توسعه خدمات و ارائه خدمات به شهروندان می‌باشد، گفت: افزایش پهنای باند و تامین دسترسی پرسرعت دستگاه‌های اجرایی، بنگاه‌های اقتصادی، پژوهشگران و خانوارها به شبکه ملی اطلاعات و افزایش خدمات الکترونیکی شامل دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، سلامت الکترونیک و آموزش و فراگیری الکترونیکی با توجه به پیوست‌های فرهنگی، ساماندهی و گسترش خدمات گسترده و متنوع ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد رقابتی برای کلیه نقاط کشور به ویژه مناطق روستایی و نواحی کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی به منظور کاهش شکاف دیجیتالی از جمله مباحث در محور چهارم برنامه بنده است.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی دسترسی روستاهای کشور به شبکه ارتباطی بر اساس خدمات تکلیفی uso، ارتقای ظرفیت و تنوع خدمات نوین شبکه پستی و ساماندهی زیربخش پست با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی به منظور افزایش رضایت ذی‌نفعان و ساماندهی اپراتورهای پستی، توسعه خدمات پست بانک در روستاهای کشور و افزایش تعداد تنوع و کیفیت خدمات با رویکردهای توسعه بانکداری الکترونیکی از جمله موارد دیگر در محور چهارم برنامه است.
 
وی در ادامه به پرسش‌هایی که از او شده بود پاسخ داد و اظهار کرد: سوالی در خصوص جدایی بنده از مخابرات در این مدت مطرح شد، با توجه به اینکه تخصص اصلی و تحصیلی بنده مخابرات و الکترونیک بود همواره در دورانی که در کار سیاست خارجی بودم از هر فرصتی استفاده کرده و از تخصص خود دور نیفتادم و این کار با مطالعه مقالات مختلف صورت می‌گرفت و در عمل با آخرین تحولات صورت گرفته همراه بودم.
 
واعظی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تجربه‌ای که بنده در مخابرات داشتم بسیار من را علاقه‌مند کرد که با این تخصص پیش روم و اتفاقا با تغییر نسلی که در این حوزه اتفاق می‌افتاد همراه بوده و مرتب آن را رصد می‌کردم.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه باید در سطح وزارت مدیریت کلان اجرا شود، گفت: کمتر وزارتخانه‌ای در ایران و دنیا پیدا می‌شود که یک وزیری داشته باشد که به تمام تخصص‌های آن وزارتخانه اشراف داشته باشد.
 
وی افزود: برای آشنایی با تخصص و مبانی می‌توانیم از کارشناسان خوب استفاده کنیم و امروزه در وزارت ارتباطات با چهار تخصص مختلف که هر کدام از آنها زیربخش‌هایی نیز دارند مواجه هستیم که این تخصص‌ها شامل تخصص مخابرات، IT به معنای فناوری اطلاعات، تخصص فضایی و پست می‌شوند که من می‌توانم ادعا کنم که بنده به مبانی این چهار تخصص آشنایی دارم.
 
واعظی یادآور شد: با این آشنایی که بنده به این تخصص‌ها دارم می‌توانم با زبانی مشترک با متخصصین مخابرات صحبت کنم و قطعا در تصمیم‌گیری‌ها به من کمک خواهد کرد.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع جدایی و واگذاری شرکت مخابرات بر اساس اصل 44 اشاره کرد و گفت: نسبت به اینکه این کار به درستی انجام شده یا اشکالاتی داشته قضاوتی نمی‌کنم و آن را به متولیان این کار واگذار می‌کنم اما اصولا تفکر بنده با واسپاری و خصوصی‌سازی موافق است.
 
اجرای درست اصل 44 باعث شکوفایی کشور می‌شود
 
وزیرپیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اجرای درست اصل 44 و خصوصی‌سازی باعث شکوفایی کشور می‌شود که این از رئوس برنامه‌های من خواهد بود.
 
به گزارش  ایسنا، واعظی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود در مجلس خاطرنشان کرد: رسیدگی به مطالبات روستاها و مناطق محروم بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد و من وظیفه خود می‌دانم که این موضوع را سرلوحه کارهای وزارت ارتباطات قرار دهم و در برنامه‌ها نیز توجه به مناطق کمتر توسعه یافته آمده است.
 
وی همچنین در ارتباط با واگذاری شرکت مخابرات تصریح کرد: سهامی بخشی از شرکت مخابرات به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده است که مسوولیت آن برعهده جناب آقای مخبر است وامیدواریم با توجه به تعامل و شناخت ایشان از شرایط مخابرات مسائل حول محور این واگذاری مرتفع شود.
 
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با نگرانی برخی از نمایندگان پیرامون سازمان فضایی و مرکز تحقیقات مخابرات گفت: بنده طی مشورت‌های که با رییس جمهور و برخی ازکارشناسان داشتم به این نتیجه رسیدیم که باید طبق قانون عمل کرد و برای ساماندهی به این بخش قانون بهترین برنامه را ارائه کرده است، همچنین در ارتباط با وضع نابه سامان دبیرخانه شورای عالی مجازی نیز دغدغه شخصی نیز دارم که باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی شود.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات (IT) در بخش پایانی سخنان خود در ارتباط با مواضع سیاسی‌اش گفت: مواضع من در طول انقلاب مشخص بوده و هیچگاه هیچ وابستگی به جریانات تندروی چپ و راست نداشته‌ام، همچنین در زمان تحصیل در آمریکا در انجمن اسلامی دانشجویان حضور داشتم و در جریان انتخاباتی سال 88 در هیچ ستاد انتخاباتی حضور نداشتم.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نطق چالشي زارعي, مخالفت با وزير ارتباطات, ,