انتشار جزئیات جدید از تماس تلفنی اوباما و روحانی
خبرکاخ‎سفید از درخواست منفعلانه تیم ایرانی برای برقراری تماس با اوباما/رایس: درکمال تعجب از طرف روحانی خواستند که اوباما تماس بگیرد

در حالی که  دفتر رئیس‌جمهور شب گذشته مدعی شد که تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا با اراده باراک اوباما صورت گرفته است ولی برخی مقامات کاخ سفید با انتشار اسنادی این موضوع را تکذیب کرده اند.

به گزارش رجانیوز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما در گفتگویی اظهار کرد که مذاکره تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی به درخواست روحانی انجام شده و 15 دقیقه طول کشیده است.

سوزان رایس در گفتگو با برنامه "جی‌پی‌اس" شبکه سی ان ان گفت: فکر می کنم بسیاری از مردم بدانند که ما در اوایل هفته تمایل خود را به دیدار مختصر غیر رسمی در زمان حضور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان دادیم. درحالیکه ما در قبال این مسئله موضعی باز داشتیم ایرانی ها نشان دادند که این مسئله برای آنها پیچیده است پس چنین دیداری صورت نگرفت. ولی امروز (جمعه به وقت آمریکا) در کمال تجعب از طرف آنها با ما تماس گرفته و اعلام شد که رئیس جمهور روحانی تمایل دارد درحالیکه می خواهد از نیویورک خارج شود از طریق تلفن با رئیس جمهور اوباما صحبت کند. ما هم توانستیم تماس بگیریم و دراین دیدار گفت وگویی سازنده انجام شد.

 رایس در ادامه تصریح کرد: این گفتگو حدود پانزده دقیقه بود اما البته همراه با ترجمه بود تماس مختصری بود ولی برای تبادل پیام دو طرف کافی بود.

سوزان رایس در پاسخ به این سوال که آیا این تماس دوستانه بود یا اینکه تماس کاری بود، اظهار کرد: من می گویم صمیمانه و سازنده بود. وقتی که سران دو کشور که تقریبا سی و پنج سال در این سطح تماس نداشتند، روشن است که این رویدادی مهم است. این دوطرف در این گفتگو تعهد خود را برای تلاش جهت دنبال کردن سازنده ی مسیر دیپلماتیک اعلام کردند. ما به صراحت اعلام کردیم و رئیس جمهور هم مدت ها است که می گوید و در مجمع عمومی هم گفته است که آمریکا یک ایران با سلاح هسته ای را تحمل نخواهد کرد اما ترجیح ما این است که این موضوع از طرق دیپلماتیک حل شود. روشن است که در نتیجه ی فشار بین المللی، اتحاد جامعه بین المللی، تحریم ها، فشارهای اقتصادی و انتخاب شدن رئیس جمهور روحانی اکنون فرصتی برای آزمودن احتمال راه حل سیاسی فراهم آمده است.

البته پس از انتشار خبر مکالمه تلفنی اوباما و روحانی پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری مدعی شده بود که این مکالمه به درخواست رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.


در متن این خبر درباره چگونگی این مذاکره تلفنی و محتوای آن آمده است :

در حالیکه رییس جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسایل مختلف با یکدیگر گفت وگو کردند.

در این گفت وگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه ای مورد توجه قرار دادند.

در این بین رسانه‌های نزدیک به رئیس جمهور با استناد به خبر پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری مدعی شدند که این تماس از سوی باراک اوباما صورت گرفته است. این در حالی است که از مجموع اخبار اینگونه بر می‎آید که تماس از سوی اوباما برقرار شده است، اما در خواست برقراری این تماس، از سوی هیات ایرانی و طی چندین مرتبه به طرف امریکایی ارائه شده بوده است.

از سوی دیگر وزارت خارجه امریکا متن کامل اسنادی را که محتوای ملاقات ها میان محمد جواد ظریف و جان کری و همچنین مکالمه تلفنی اوباما و روحانی را منتشر کرد.

متن این اسناد حکایت از آن دارد که دولت امریکا با وضعیتی ناباورانه به مجموعه این تعاملات نگاه می کند.

همچنین همه این اسناد نشان دهنده آن است که دولت امریکا منتظر است تا ببیند پیشنهاد عملی ایران در مذاکرات 23 و 24 مهر چه خواهد بود.

با این حال حرکت عجولانه و بر خلاف مصلحت رئیس جمهور در تماس با همتای آمریکایی خود در حالی است که در این تماس هیچ یک از مقدمات اصولی در عرصه دیپلماسی جمهوری اسلامی رعایت نشده است.

از سوی دیگر این اقدام در چارچوب نرمش قهرمانه قابل ارزیابی نیست زیرا آنچه که باید در نرمش قهرمانانه در عرصه سیاست خارجی مورد توجه قرار گیرد سه موضوع حکمت ، عزت و مصلحت است که رهبر معظم انقلاب با بیان شروط مصداقی و مشخص بر آن تاکید کردند.

بر اساس فرمایشات آیت الله خامنه ای، در نرمش قهرمانانه "عدم تواضع مقابل قدرتهای بین المللی به خصوص آمریکا، عبور نکردن از خطوط قرمز، توجه به آرمان ها و همچنین حفظ موضع قوی و معترضانه و تهاجمی" باید مورد تاکید باشد که در بر اساس محتوای منتشر شده از این تماس هیچ کدام از شروط مزبور محقق نشده است.

رئیس جمهور امروز وارد تهران شده است. مسلما پاسخگویی به سئوالات پرشمار خبرنگاران و افکار عمومی به اولویت کاری آقای روحانی در بدو ورود به تهران تبدیل می شود. آیا آقای روحانی می‌تواند توجیه منطقی و قابل قبولی برای شکستن تابو مذاکره با آمریکا و خدشه وارد آوردن به برند گفتمانی انقلاب، بیاورد؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جزئیات تماس اوباما روحانی, ,