تتمه یک نطق ناتمام

 

دکتر محمد سلیمانی

متن زیر را هم قرار بود در نطق روز چهارشنبه 3/6/1392 بگویم. ولی وقت تمام شد. قبلاً هم برای تذکر شفاهی اسم نوشتم، قرعه به اسم من نیفتاد. اجازه می خواهم بدلیل اهمیت موضوع به صورت مکتوب خدمت مردم محترم ارائه میگردد.

 
 
دوستــان عزيز، تنها با دو ميراث عظيم پيامبــر اكرم (ص) يعني تعهد به (مكتب اسلام) و پيروي از (ولايت فقيه) مي‌توان با شياطين شرقي و غربي  مبازره كرد و آزادي، استقلال، عظمت و پيروزي را براي خود و جامعه، ضمانت نمود.
 
1. حضرت علي (ع) مي فرمايند، از تاريخ بايد (عبرت) گرفت. در دهه‌هاي گذشته با كمال تأسف عواملي در دولتها و مديريت‌هاي دولتي نفوذ كردند، كه باعث رانت خواري، ثروت اندوزي، اشرافي گري، حيف و ميل كردن بيت المال، قانون ستيزي، ولايت گريزي، قدرت پرستي، غرب زدگي، فساد انگيزي و فرقه و فتنه سازي و انحراف از موازين و اصول علمي و ديني شده‌اند و مي‌شوند. آنها در مقابل استكبار و دشمنان انقلاب اسلامي، اهل مماشات، سرسپردگي، خودباختگي و ذلت پذيري‌اند. ولی در مقابل دين و نظام خود اهل خشونت، منفي بافي، يأس آفريني  و ساختار شكني‌اند. باید اصلاحات لازم از این منظر انجام شود.
 
2. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توصیه و مطالبات مقام معظم رهبری ایجاد شده است و امروز بلاتکلیف است. معاون را به دولت دعوت نمی کنند. هر چه زودتر باید تعیین تکلیف گردد تا حوزه فناوریهای نوین و حمایت از آنها آسیب نبیند. دانشمندان و علمای این حوزه از این بابت به شدت گله مند و مطالبه گر هستند. اگر قرار بر تغییر است باید موظب بود که معاون علمی رئیس جمهور فردی غیر سیاست زده و در عوض عالم و مبتکر و گشاده دید و خوش فکر باشد. به هیچ وجه قابل قبول نیست که این حوزه بدست سیاسی کاران کهنه کار بیفتد. بسیاری از فنارویهای بومی شده و تولید شده فعلی، نتیجه حمایت این معاونت در طول سالهای گذشته است. مدیریت و برنامه ریزی برای فناوری های نوین و ناب و استراتژیک ضرورت اجتناب کشور است. امروز دانشمندان کشور متحير و گله مند هستند، که چرا علم و فناوری در اولویت نیست و دولت نسبت به این حوزه حساسیت کم دارد و آنرا یله و رها کرده است. خصوصاً اینکه جای دانشگاهیان در هیات دولت کم رنگ شده است. این کم رنگی باید در جايي ديگر جبران گردد. هنوز دولت برنامه ای برای تولید فناوری های نوین به مجلس نداده است. باید زودتر این کار انجام گردد. سهم تولید فناوریهای نوین در حوزه صنعت نفت و گاز باید به صورت روشن تعیین تکلیف گردد. 
 
3. مي توان ادعا كرد كه هر حقوق بگیری كه مسکن ملکی نداشته باشد، فقیر است. باید ساخت و ساز مسکن با قدرت ادامه یابد. وزیر مسکن باید برنامه روشن و جامعی در این ارتباط ارائه کند که قابل سنجش باشد. تا زمانيكه شيوه ديگري جايگزين نشده، مسكن مهر بايد ادامه يابد و در حین ادامه اشکالات بر طرف گردد.
 
4. خوشحالم که مسئولین دولتی اعلام کرده اند: سفرهای استانی از سر گرفته می شود. همه مردم مشتاق تسریع در این امر هستند. باید در فضای میدانی کشور حضور داشت. در محیط در بسته و در استخر نمی توان با مشکلات مردم و کشور آشنا شد و نسبت به رفع آنها برنامه ریزی کرد. کابینه باید چابک و پر حرکت وسط میدان باشد. دولت بايد میدان دار عملیات های بزرگ اجرائی باشد. کابینه پشت کارتابلی نا كارآمد است. 
 
5. تولید ملی موضوعی است که مقام معظم رهبری بارها آن را مطالبه کرده و درمان درد اقتصاد ایران را در آن می¬بینند. بنده به عنوان یک دانشگاهی و کسی که دستی بر تولید فناوری داشته است، اذغان می کنم که در کشور ما هیچ فرد و هیچ دانشمند و هیچ مدیری به زیبائی مقام معظم رهبری به این موضوع نپرداخته است. لذا:
- اگر می خواهیم پول ملی ارزش و قدرت پیدا کند و وابستگی به نفت کاهش یابد، باید به تولید به پردازیم. 
- اگر می خواهیم اقتصاد سامان یابد، باید بانکها در خدمت تولید قرار گیرند. 
- اگر می خواهیم قاچاق و واردات کالاهای بنجل مدیریت شود، باید تولید بالای دار نرود. 
از ریاست محترم مجلس به سهم خود تشکر می کنم که طي يكسال گذشته، در مناسبتهای مختلف، به مقوله تولید پرداخته است. می خواهم خسته نشوند و با فضای جدید و دولت جدید عطششان کم نشود. 
 
6. یکی از معضلات اصلی حوزه صنعتی و تولیدی و خدماتي کشور، بهره وری است. سند چشم انداز بهره وری نيروي كار را 5.3% می خواهد. آیا مصوبات مجلس و دولت سهمي در این افزایش دارد؟ بنده نگرانم. مردم ما، دولت و مجلس پر خرج نمی خواهند. باید هزینه ها کاهش یابد. باید قناعت و صرفه جوئی مشی دولت و مجلس باشد. باید با بهره گیری از نیروهای خبره و نخبه جوان، دولت را چابک تر و سبک تر و کوچک تر ساخت.
 
7. نقش معجزه¬گر فناوری اطلاعات از دید مسئولان و مجلسیان مورد غفلت است. مدعی هستم با این فناوری بسیاری کارهای غیر ممکن، ممکن می¬گردد. درمان درد بی درمان مبارزه با فساد، اصلاح ساختار اداری، مبارزه با پولشوئی، کنترل واردات و صادرات، تنظیم بازار، اصلاح بانکی، اصلاح ساختار اقتصادی و غیره با فناوری اطلاعات عملی است و لاغیر. مجلس باید در هر طرح و لایحه و قانونی به شیوه و میزان استفاده از اين فناوری توجه ویژه کند و این نسخه معجزه گر را مد نظر داشته باشد. باید باور کرد كه اين فناوری مزیت استراتژیک دارد. کسب و کار، رفاه، آموزش، تولید علم، فرهنگ، و خانواده، با توجه به این فناوری كامل می شود. از مجلسیان در تعجبم که چرا در وضع قانون به این نکته کلیدی توجه کافی نمی¬کنند. دولتیان چرا به سوی استفاده از این فناوری نمی روند؟ اگر برويد، دکان خیلی¬ها تعطیل می¬شود؟ اگر سالمیم و می¬خواهید خدمت کنیم؟ بسم الله.
 
8. قانون کم نداریم. امروز جای نظارت عالمانه، پاک و بدون دخالت خالی است. نظارت اجرا را کامل می کند. تلقی ابزاری از نظارت و اعمال نظر شخصی، کار آمدی مجلس را کاهش می دهد. همدلی رمز موفقیت است.
 
9. خطابم به دولت است. وزیر باید مثل دانشمند عمل کند. همكاران را سیاست زده نکند كه مجبور شوند متناسب با تمایلات وزیر صحبت کنند. جناب وزراي نفت و صنعت، معدن و تجارت برای صنایع پائین دستی نفت و گاز برنامه مشترک بدهید. در این حوزه فرصتها عالی است. 
 
10. دولت باید بین بخش صنعت و بخش خدمات توازن ایجاد نماید، تولید ثروت و ارزش افزوده را بالا ببرد و ساختار را به نفع تولید کننده اصلی اصلاح نماید. بسیاری از منابع در طرحهای نیمه تمام محبوس مانده است. جناب وزیر صنعت، معدن و تجارت باید با اولویت این طرحها را به اتمام برساند. طرحهای غیر اقتصادی زیادی هستند كه عمدتاً در دولت سازندگی شروع شده اند. جناب وزیر باید مشخص کند با آنها می خواهد چکار کند؟ 
 
11. بیش از بیست سال است که شاخص های واسطه گری بالاتر از شاخص های بهای تولید قرار گرفته است. این وضع هم عمدتاً نتیجه سیاست گذاریهای دوران دولت سازندگی است. آیا آن سیاست ها می خواهد ادامه یابد؟ 
 
12. واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش و نقدینگی اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به تأمین آن اقدام اساسی انجام دهد. صادرات مواد خام غوغا می کند. کارشناسان معتقدند که اگر سنگ آهن صادراتی تبدیل به محصول گردد، بالغ بر 15 میلیارد دلار صرفه جوئی دارد؟ وزیر ص.م.ت بايد سیاست روشنی را در این ارتباط اعلام کند!
 
13. بسیاری از مناطق ویژه آزاد اقتصادی، ضد تولید عمل می کنند و در جهت اهداف قانون حرکت نمی کنند؟ مجلس هم مستقیم از آنها نمی تواند بازخواست کند. اگر توجه نشود ممکن است قومی گری و قبیله گرائی و باند بازی حتی قانون را از اهداف خود دور کند. 
 
14. چرا بعضی وزرا از ادغام وزارتخانه ها دفاع می کنند؟ درست است که با ادغام، تمرکز و قدرت وزیر بیشتر می شود. ولی آیا این به صلاح کشور و خصوصاً بخش صنعت و تجارت و بخش زیربنائی کشور است؟ مطمئناً خیر. ضرورت کار کارشناسی بی تعصب پا بر جاست و دولت باید این کارشناسی را در فضای علمی غير تعصبي انجام دهد. امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت، یک روز نگران سنگ آهن است و روز دیگر نگران نان مردم و روز بعد نگران نقدینگی تولید! این خلاف تدبیر است. بالا بردن تولید باید با استفاده از سرمایه و کار داخلی صورت گیرد و این امر نیازمند تمهیدات، تسهیلات، بستر سازی، الزامات و اقدامات است. باید تولید در بخش صنعت و کشاورزی اولویت اول کشور باشد. باید از اجرای برنامه های با پیامدهای منفی و نزولی که در سه دوره دولتی قبل خصوصاً در دوران سازندگی و اصلاحات انجام شد، جلوگیری شود.
 
15. اگر بانکها از دلال بازی، خرید و فروش مسکن و ارز و غیره ممنوع نشوند، هیچگاه وارد سرمایه گذاری در تولید نمی شوند. این مطالبه عمومی است. وزیر محترم اقتصاد باید حرمت تولید ثروت از طریق تولید ملی را رعایت کند و شفاف سازی نماید. 
 
16. فساد اداری ریشه تولید ملی را زده و می زند. دولت باید برنامه عملیاتی داشته باشد. امروز همه نگران رشد جدید کانونهای ثروت و قدرت پدیدار شده در دولتهای سازندگی و اصلاحات و همچنین ایجاد کانونهای جدید هستند. دولت باید این نگرانی را در بیان و عمل بر طرف نماید. 
 
17. دفع تهاجم فرهنگی و اقتصادی دشمنان ملت ایران، امروزه تبدیل به عزم ملی شده است. ارتقاء اقتدار کشور و ارتقاء کیفیت زندگی و بالا بردن سطح پایداری در مقابل سلطه گران و زیاده خواهان مطالبه عمومی ملت است که دولت باید با جدیت در راستای آن اقدام کند. 
 
18. باید توجه داشت مجدداً نظیر دوران سازندگی و اصلاحات مدیران پر خرج و پر برج نصب نگردند. محور برنامه ها باید گسترش پیشرفت و عدالت به صورت توأمان باشد. مردم نگران رشد مجدد اشرافیگرای و خوی کاخ نشینی هستند.  
 
با احترام، دکتر محمد سلیمانی، نماینده مردم شریف تهران، ری، اسلام شهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی.
آدرس سایت: drsoleimani.ir

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تتمه یک نطق ناتمام, دکتر محمد سلیمانی, ,