تذکر نمايندگان مجلس به وزير ارشاد درباره مميزي نشدن كتاب‌هاي هاشمي

سيزده نماينده مجلس شوراي اسلامي در تذكري به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار رعايت قانون مميزي كتاب درباره همه از جمله آقاي هاشمي رفسنجاني شدند.

به گزارش رجانيوز، كتاب «صراحت‌نامه» حاصل گفتگويي در سال 89 با هاشمي رفسنجاني است كه موضوعات متنوعي از ديدگاه‌هاي سياسي و فرهنگي وي تا زندگي شخصي‌اش را در بر مي‌گيرد. اين كتاب در واقع متن گفتگوي ماهنامه مديريت ارتباطات با وي است كه پس از انتشار در مجله، بصورت كتاب چاپ شد و در اسفند 91 در دكه‌هاي مطبوعاتي توزيع شد.
 
چاپ دوم آن هم به نمايشگاه كتاب آمد كه بعد از دو روز خبرهايي مبني بر جمع آوري آن از سطح نمايشگاه به گوش رسيد. علي اسماعيلي سرپرست معاونت فرهنگي وزير ارشاد دليل اين جمع آوري را چنين توضيح داده بود:
«این موضوع به این دلیل بوده است که گاهی مواردی به نقل از شخصیت‌ها آورده می‌شود و ما برای این‌که بتوانیم به آن کتاب برای عرضه در نمایشگاه کتاب مجوز بدهیم، مجبوریم این‌گونه نقل قول‌ها را از مراکز ذی‌صلاح استعلام کنیم تا ببینیم نقل قول‌ها با واقعیت تطبیق دارند یا خیر؟ مسأله‌ این کتاب هم به خاطر این موضوع بوده است.»
 
مي‌گويند موافقيم و دخالت نمي‌كنند
اما حالا بعد از قريب 5 ماه بار ديگر اين كتاب مطرح شده است؛ آن هم به بهانه انتشار بخش‌هايي از آن در پايگاه شخصي آقاي هاشمي. نقل قول او از امام راحل درباره شعار مرگ بر آمريكا محور بحث‌هاي مختلفي شد اما آنچه موجب شد تا 13 نماينده مجلس به وزير ارشاد تذكر دهند، قسمت ديگري از اين كتاب است. آنجا كه هاشمي در پاسخ به اين سوال كه آيا كتاب شما هم مميزي مي‌شود، پاسخ مي‌دهد:
«به سه جا می‌دهیم؛ یکی به وزارت ارشاد می‌دهیم. البته آنها باید بگویند موافقیم یا مخالف که می‌گویند موافقیم و چیز دیگری نمی‌گویند و دخالت نمی‌کنند. یکی هم به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) می‌دهیم تا اشاراتی یا بیاناتی که از امام آمده با مستندات تطبیق داده شود. یک نسخه را هم قبل از چاپ به رهبری می‌دهم. هدفم این است که به دلیل آنکه ایشان در همه کارها با من شریک بودند تا اگر در موردی اشتباه کردم یا توضیحات اضافی لازم است به من بگویند.»
اذعان هاشمي رفسنجاني به عدم دخالت وزارت ارشاد در كتاب‌هاي وي عملاً به معناي عدم انجام قانون مميزي كتاب و استثنا قائل شدن مقام‌هاي مسئول درباره اوست. در حالي كه طبق قانون و مشخصاً قانون ضوابط نشر کتاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی (مصوبه 660؛ مورخ 24/1/ 89؛ که در تاریخ 3/2/89 ابلاغ شده است) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با تشکیل کمیته‌های تخصصی، کلیه کتابها را قبل از چاپ، بررسی کند؛ و این آثار تنها در صورت نداشتن موارد خلاف قانون و دریافت مجوز رسمی از وزارت ارشاد می‌توانند منتشر شوند.
اما آقاي هاشمي رسماً دخالت نكردن وزارت اشراد در كتاب‌هاي وي خبر مي‌دهد.
 
جوهري كه رنگين‌تر است
تذكر نمايندگان به وزير ارشاد(اينجا)، اولين واكنش نسبت به لطف خارج از قاعده وزارت ارشاد نسبت به كتاب‌هاي هاشمي رفسنجاني نيست و پيش از اين هم شخصيت‌هاي مختلف فرهنگي از آن انتقاد كرده بودند. براي مثال يكي از نويسندگان كشورمان در دي ماه سال گذشته خواهان اجراي بدون تبعيض قانون درباره همه از جمله كتابهاي هاشمي رفسنجاني شده بود.
رحيم مخدومي در واكنش به حذف بخش از كتاب «من مدير جلسه‌ام» اين را گفته بود. اين كتاب روايتهايي از افراد مختلف درباره فتنه 88 بود و بخش اول آن به خاطرات نماينده يكي از نامزدهاي انتخاباتي با مقام معظم رهبري اختصاص داشت. از آنجا كه اين بخش بصورت رسمي از طرف دفتر نشر مقام معظم رهبري رسانه‌اي نشده بود، از رحيم مخدومي خواسته شد كه در چاپ‌هاي بعدي كتابش آن را حذف كند.
مخدومي نيز با پذيرش اين موضوع اظهار اميدواري كرده بود،  «روزی فرا برسد که همگان خود را در برابر قانون یکسان دیده و خاطراتی از این دست چه متعلق به جعفر فرجی باشد، چه متعلق به هاشمی رفسنجانی، پس از طی مجراهای قانونی به چاپ برسد.»
اشاره مخدومي به كتابهاي خاطرات هاشمي بود كه سالهاست نقل قول‌هاي مختلفي از شخصيت‌هاي عالي‌رتبه نظام دارد و با «دخالت نكردن» وزارت ارشاد و بدون نظارت مراجع ذيصلاح مجوز انتشار مي‌گيرد.
حال 13 تن از نمايندگان محلس از وزير ارشاد خواسته‌اند به اين تبعيض و بي‌قانوني آشكار پايان دهد تا در حالي كه آثار بسياري از نويسندگان در صف اعمال مميزي و دريافت مجوز است، كتاب‌هاي پر از شك و شبهه و خاطرات نامتعارف هاشمي رفسنجاني بدون نظارت مجوز نگيرند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تذکر نمايندگان مجلس, تذکر به وزير ارشاد, مميزي نشدن كتاب‌هاي هاشمي, ,