وقتی تجارب انتخاباتی در سوء استفاده از اقوام ایرانی تکرار می شود
تلاش برای موج سواری سیاسی با تحریک احساسات پاک اقوام ایرانی/ برخی دلسوزی ها برای بختیاری‏ها از سر دلسوزی یا ..!؟

موضوع اهانت به قوم غیور و پر افتخار بختیاری در یکی از سریال های تلوزیونی، موجب انتقاد بختیاری های سراسر کشور به این موضوع شده است، بگونه ای که طی هفته گذشته امام جمعه و بسیاری از مسئولان ارشد مناطق بختیاری نشین کشور با اعتراض به این مساله، خواستار اصلاح یا عدم پخش سریال سرزمین کهن از سوی صدا و سیما شدند.

به گزارش رجانیوز، اما این اتفاق ناراحت کننده و غیرقابل توجیه که بلافاصله با توضیحات رئیس رسانه ملی و دلجویی وی از قوم بختیاری همراه بود، فرصتی ایجاد کرد تا برخی جریانات و چهره های سیاسی، با توسل به اهانت به اقوام ایرانی و ایجاد فتنه قومی- قبیله ای، از آب گل آلود ماهی بگیرند و با موج سواری نسبت به مواردی که امکان کوچکترین بهره‎برداری قومیتی را داشته است، برای خود نمدی بافته و به بازسازی شخصیت خود بپردازند.
 
این در حالی است که این جریانات رسانه ای پیش از این نیز سابقه سوء استفاده سیاسی از مقولات قومیتی را در سطح کشور داشته اند.
 
واکنش های متفاوت به حاشیه های سریال سرزمین کهن
 
پس از حاشیه های بوجود آمده پیرامون سرزمین کهن، نه تنها رئیس رسانه ملی و عوامل تهییه این سریال بلکه روحانیت استان خوزستان نیز واکنش نشان داده و با بجا دانستن این انتقادات خواستار برطرف شدن منشاء این توهین بوده اند که در مهمترین واکنش ها می توان به اظهار نظر آیت الله حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و همچنین حجت الاسلام حاجتی و آیت الله جزایری از چهره های برتر حوزوی و نماینده ولی فقیه در این استان اشاره کرد.
در همین حال، محسن رضایی نیز بعنوان یکی از چهره های سیاسی اهل استان خوزستان، واکنش ها و تلاش های قابل توجهی را داشت، اما نکته قابل توجه آنجاست که برخی رسانه های محلی حامی او نه تنها اولین بار اخبار مربوط به سریال سرزمین کهن را به فضای مجازی کشاندند، بلکه در پیگیری و پوشش اخبار اعتراضات به این موضوع نیز جدیت ویژه ای را به خرج دادند. به نحوی که یکی از سایت های حامی رضایی که بصورت ویژه به پوشش اخبار قوم بختیاری اهتمام دارد، با توجه به تحریک آمیز بودن برخی اخبار خود در حاشیه پخش سریال سرزمین کهن، توقیف و فیلتر شده است.
 
این در حالی است که دفتر محسن رضایی در روز 23 بهمن ماه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «به اطلاع مردم شریف بختیاری می رساند؛ دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با عزت اله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما، در خصوص سریال سرزمین کهن و نگرانی و اعتراضات نخبگان بختیاری مبنی بر تحریف تاریخ بختیاری در این سریال، تذکر دادند.»
 
همزمان تعدادی از رسانه ها نیز از مذاکرات رضایی با شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در این باره خبر دادند.
 
همچنین وب سایت رضایی در همین روز در خبری جداگانه از ارسال نامه محسن رضایی به آیت الله لاریجانی جهت برخورد با اهانت کنندگان با اقوام ایرانی خبر داد.
 
اما این پایان موضع گیری های رضایی در این باره نبود و او که در 24 بهمن در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاضر شده بود، بخشی از سخنانش را به این مساله اختصاص داد و گفت: «نباید به اقوام ایرانی اهانت شود. آنها اساس و رکن کشور هستند. وقتی در رسانه ها به یک قوم اهانت می شود اظطراب پیش می آید و کشور ما به آرامش و همکاری نیاز دارد.»

 
اقدام مشابه در انتخابات 92
 
در ایام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز در اتفاقی مشابه، جریان رسانه ای نزدیک به یکی از کاندیداها، با سوءاستفاده از انتشار مطلبی احساسی در یک وبلاگ گمنام و بزرگنمایی آن، مدعی «اهانت به عشایر» غیور ایران شده و تلاش کرد تا این موضوع را به یک موج اعتراضی اجتماعی تبدیل کند.
 
در همین راستا رسانه های حامی این کاندیدای انتخاباتی، با بزرگنمایی این مطلب و تلاش برای انتساب آن به یکی از رقبای انتخاباتی خود، سعی کردند تا ضمن ایجاد موج رسانه ای در این باره، به مصادره آرای عشایر کشور بپردازند. کاندیدای مورد نظر، در این بازی خطرناک که به بهای کسب چند رای بیشتر، عملا موجب تحریک عشایر کشور شده بود، حتی در گفتگوی ویژه خبری نیز سخن گفت.
 
این در حالی است که در مستند تبلیغاتی این کاندیدا نیز به این مساله اشاره شد و با راه انداختن شعارهای احساسی و همایش هایی با عنوان «دست های عشایری» بسیاری از منافع ملی و وحدت و انسجام جامعه را به خاطر رای آوری بیشتر خود هزینه کرد.
 
در مجموع به نظر می رسد علیرغم گذشت 35 سال از تجربه نظام جمهوری اسلامی، این بار برخی اقوام بدون حاشیه ایرانی، طمع برخی از سیاسیون را برای سوء استفاده و سیاست ورزی برانگیخته اند، موضوعی که با توجه به اتفاقات روزهای اخیر، نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : دلسوزی ها برای بختیاری‏ها, سریال سرزمین کهن, دفتر محسن رضایی, ,