آمريكا خيال واهي انزواي ايران را در سر مي‌پروراند

 

 رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه طرح ناباكو بدون ذخاير گاز ايران محقق نخواهد شد، گفت كه آمريكا خيال واهي انزواي ايران را در سر مي‌پروراند

به گزارش خبرگزاري فارس، علا‌ءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كه اخيراً در رأس هيئتي به رم سفر كرده در گفت‌وگويي با روزنامه «ايل مانيفستو» ديدارش با فرانكو فراتيني وزير خارجه ايتاليا را «مثمر ثمر» خواند و در رابطه با رويدادهاي اخير كشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه اظهار داشت: اين تحولات به عوامل مختلفي كه در طول زمان انباشته شده‌اند، بستگي دارد. از جمله اين عوامل مي‌توان به رژيم‌هاي ديكتاتوري بي توجه به درخواست‌هاي ملت‌ها اشاره كرد كه در آنجا تحت لواي جمهوري، فردي براي 30 يا 40 سال رئيس جمهور مي‌ماند و به فكر جانشيني فرزندش مي‌باشد. 
 
وي افزود: عامل ديگر به عدالت اجتماعي مربوط مي‌شود و اينكه در اين كشورها از يك سو قشر حاكم ثروت‌هاي شخصي انبوهي را جمع‌آوري كرده و از سوي ديگر مردم در مشكلات دست و پا مي‌زنند. نكته ديگر عزت ملي است كه به دليل وابستگي اين رژيم‌ها به قدرت‌هاي بزرگ، از جمله آمريكا و رژيم صهيونيستي، پايمال شده است. 
 
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به سؤالي در خصوص ناآرامي‌هاي 25 خرداد در تهران و اينكه آيا در ايران اپوزيسيون وجود دارد؟ خاطرنشان كرد: مگر مي‌شود در كشوري اپوزيسيون وجود نداشته باشد؟ طبيعتاً وجود دارد و در مجلس ما نيز هست. اما اگر تظاهرات جنبه خشونت بار به خود بگيرد، نيروهاي انتظامي طبيعتاً با آن برخورد مي‌كنند. البته پليس ايران اسلحه حمل نمي‌كند. در مورد افرادي كه جان خود را از دست داده‌اند، تحقيقاتي در جريان است و عوامل نفوذي منافقين دخالت داشته‌اند. 
 
بروجردي در پاسخ به سؤالي در مورد حبس خانگي كروبي و موسوي هم اظهار داشت: اين طور نيست. اين افراد داراي اسكورت هستند. در عين حال مرتكب اقداماتي خلاف قانون، مانند ترتيب دادن تظاهرات فاقد مجوز شده‌اند و به همين دليل امكان دارد مورد پيگرد قانوني قرار گيرند. 
 
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در مورد درخواست اعدام موسوي و كروبي از سوي برخي از نمايندگان مجلس نيز گفت: قوه قضاييه و مقننه مستقل از يكديگر عمل مي‌كنند. بنابراين تصميم‌گيري در مورد محاكمه و صدور راي، بر عهده قضات است. اما نمايندگان نيز عقيده خود را ابراز كرده‌اند. 
 
بروجردي در مورد زندانيان سياسي در ايران نيز عنوان كرد: حقوق بشر براي ما نيز حائز اهميت است. ولي غرب با اعمال استانداردهاي دوگانه، از حقوق بشر استفاده ابزاري مي‌كند. 
 
* تأكيد بر تعميق روابط تهران و رم 
 
وي در خصوص روابط ايران و ايتاليا نيز اظهار داشت: تعميق روابط پارلماني، سياسي و فرهنگي از جمله اهداف سفر ما به رم است. درست است كه بين دو كشور برخي سوءتفاهم‌ها وجود دارد. اما اشتراكات ما بيش از اختلافات‌مان است. به همين دليل پيشنهاد كردم كه در تهران نشستي بين‌المللي با حضور اعضاي كميسيون‌هاي خارجي برخي مجالس اروپايي تشكيل شود. 
 
بروجردي افغانستان را از جمله زمينه‌هاي گفت‌وگوي سازنده بين ايران و ايتاليا خواند و افزود: ما مايل به بازگشت ثبات و صلح در آن كشور هستيم. مبارزه عليه تروريسم و قاچاق مواد مخدر كه آن نيز به افغانستان مربوط مي‌شود از جمله ديگر موارد موضوع گفت‌وگو بود. 
 
وي روابط اقتصادي فيمابين را خوب و ديرينه توصيف كرد و گفت: اميدواريم كه ايتاليا قصد از دست دادن جايگاه خود را نداشته باشد. واقعيت اين است كه شركت‌هاي ايتاليايي در بازي كه آمريكايي‌ها شروع كرده‌اند، بازنده خواهند بود. اخيرأ عبدالله گل رئيس جمهور تركيه، در جريان ديدار رسمي از ايران چند توافقنامه همكاري به امضا رساند كه حجم مبادلات فيمابين را از 10 ميليارد دلار فعلي به 30 ميليارد دلار افزايش مي‌دهد. آمريكا با توجه به اينكه رابطه‌اي با ايران ندارد، از اعمال تحريم و مجازات ضرر نمي‌كند. اما هنگامي كه اتحاديه اروپايي به اين بازي تن در مي‌دهد، به ضرر خود عمل مي‌كند. 
 
*آمريكايي‌ها خيال واهي انزواي ايران را در سر مي‌پرورانند 
 
بروجردي ادامه داد: جالب اينجاست كه آمريكايي‌ها در نهايت و از طرق مختلف، موفق مي‌شوند شركت‌هايشان را وارد بازي كنند. هر فرصتي كه كشورهاي اروپايي در ايران از دست بدهند، توسط ساير كشورها پر مي‌شود. طرح ناباكو كه شما به آن اشاره كرديد، مصداق ديگري از همين بحث است. در ايران به صورت مداوم ذخاير جديد گازي كشف شده و مي‌شود. اين محصول خريداران مختلفي دارد كه تركيه، نزديك‌ترين خريدار ماست. همكاري انرژي با اروپا از جمله مواردي است كه در بسته پيشنهادي ايران به 1+5 به آن اشاره شده است. 
 
وي با بيان اينكه آمريكايي‌ها خيال واهي انزواي ايران را در سر مي‌پرورانند، يادآور شد: اما طرح ناباكو بدون ذخاير گاز ايران تحقق‌پذير نيست. 
 
* آنهايي كه هنوز از منطق گذشته پيروي مي‌كنند 
 
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص مذاكرات هسته‌اي خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد آنهايي كه در آن سوي ميز مذاكره نشسته‌اند، هنوز از منطق گذشته پيروي مي‌كنند. ايران امروز فناوري چرخه كامل سوخت را در اختيار دارد. اينكه از ما بخواهند برنامه هسته‌اي خود را كنار بگذاريم، غيرقابل قبول است. حق ايران به عنوان كشور عضو معاهده NPT براي دستيابي و توليد سوخت هسته‌اي در اين پادمان مطرح شده است. انتظار داريم 1+5 از خود واقع گرايي بيشتري نشان دهد. كشور ما در طول تاريخ خود هرگز به كشور ديگري حمله نكرده است. ما در 20 سال آينده بايد 20 هزار مگاوات برق توليد كنيم و اين بدان معناست كه در كشور بايد 20 نيروگاه هسته‌اي مشابه با بوشهر ساخته شود و ده‌ها ميليارد يورو سرمايه‌گذاري شود. به همين دليل به سوخت نياز داريم. مي‌توان در اين زمينه همكاري خوبي با شركت‌هاي اروپايي داشت. اما اگر نخواهند با ما كار كنند، راساً اقدام خواهيم كرد. 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آمريكا خيال واهي انزواي ايران را در سر مي‌پروراند, رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه طرح ناباكو بدون ذخاير گاز ايران محقق نخواهد شد, گفت كه آمريكا خيال واهي انزواي ايران را در سر مي‌پروراند, ,