اوباما صورتحساب گزاف 8 رئيس جمهور قبلي آمريكا را مي پردازد
آمريكا به نفت خاورميانه معتاد است و به همين خاطر از زمان 8 رئيس جمهور پيشين خود از ديكتاتورهاي منطقه حمايت مي كند

روزنامه لس آنجلس تايمز بااشاره به وخامت اوضاع خاورميانه و وقوع انقلاب هاي گسترده در اين منطقه نوشت: آمريكا امروز به خاطر نفت بهاي سنگين و گزافي را در خاورميانه مي پردازد. گسترش قيام هاي مردمي و شتاب روند صعود قيمت نفت و بنزين موجب شده تا گلايه ها از فقدان انسجام سياست خارجي ايالات متحده بيش از هر زمان ديگري شدت بگيرد.
اين روزنامه با مرور روند خروج اختيار قيمت نفت از دست قدرت ها نوشت: پرزيدنت نيكسون در دهه 1970 در واكنش به تحولات جديد به 2 كشور روي آورد كه صرف نظر از حكومت استبدادي، هم پيمان ايالات متحده در جنگ سرد بودند؛ ايران و عربستان سعودي.
نيكسون قصد داشت تا با كمك هاي نظامي و تشويق به وابستگي اقتصادي، از آن دو كشور ستون هاي استواري در برابر شوروي و راه اندازي جريان آزاد نفت بسازد اما با سقوط شاه ايران و روي كار آمدن حكومتي ضد آمريكايي در تهران اين طرح با شكست روبه رو شد.
اين گزارش تأكيد مي كند: اعتياد به نفت خاورميانه موجب شده است كه واشنگتن بهاي سنگين آن را با پشتيباني از رژيم هاي خودكامه حاكم بر كشورهاي نفت خيز منطقه بپردازد؛ و اگر شيوخ حاكم بر خليج فارس به همان شدت معمر قذافي قيام هاي مردمي را در كشور خود سركوب كنند، دامنه عمليات سياست خارجي در كمك به مردم محدود خواهد بود و كاري از دست آمريكا ساخته نيست. از زمان تحريم نفتي غرب از سوي اوپك در سال 1973، هشت رئيس جمهور آمريكا نسبت به وابستگي اعتياد گونه آمريكا به نفت هشدار داده اند اما مشكل هنوز به قوت خود باقي است.
مجله «فوربز» هم به نقل از كارشناسان نوشت: بحران در شمال آفريقا و كشورهاي عربي مسلماً دولت هاي كشورهاي نفت خيز حاشيه خليج فارس را تحت فشار قرار خواهد داد و اين وضعيت روي بازار نفت و در نتيجه اقتصاد بين المللي تأثير عميقي خواهد داشت. در اكثر اين كشورها گروه يا خاندان حاكم نماينده و يا دربرگيرنده نمايندگان اكثريت ساكنان آن كشورها نيست. به عنوان مثال در عربستان سعودي كه جمعيت آن حدود 20 ميليون نفر است خاندان آل سعود در كلي ترين ارزيابي شايد صد هزار نفر را شامل شود. در امارات متحده عربي حدود 80 درصد از ساكنان اين كشورها را كارگران مهاجر كه حق شهروندي ندارند تشكيل مي دهند. يا در بحرين كه يك خاندان سني مذهبي بر آن حكومت مي كند حداقل 65 درصد از شهروندان شيعه هستند.
اين نشريه افزود: برخي از كارشناسان معتقدند كه در شرايط فعلي تهديد اصلي براي وضعيت سياسي و ثبات اين كشورها نه گسترش اعتراضات مردمي در جهان عرب بلكه احتمال تشديد اقدامات ايران براي بهره برداري از اين اوضاع و دخالت در امور داخلي كشورهاي خليج فارس است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اوباما صورتحساب گزاف 8 رئيس جمهور قبلي آمريكا را مي پردازد, آمريكا به نفت خاورميانه معتاد است و به همين خاطر از زمان 8 رئيس جمهور پيشين خود از ديكتاتورهاي منطقه حمايت مي كند, ,