راهكارهاي جالب محمدرضا سرشار براي جهاد اقتصادي در فرهنگ و هنر

 

محمدرضا سرشار در راستاي انتخاب شعار «جهاد اقتصادي» از سوي مقام معظم رهبري در سال 1390 با تاكيد بر اين كه نويسندگان كشورمان در عرصه‌ي داستان‌نويسي بسيار كم كار هستند، درباره‌ي راهكارهاي تحقق اين شعار در زمينه فرهنگ و هنر سخن گفت.

اين داستان‌نويس، منتقد ادبي و پژوهشگر در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين كه نويسندگان ايراني در مقايسه با نويسندگان كشورهاي ديگر بسيار كم كار هستند، تصريح كرد: يكي از مصاديق جهاد اقتصادي اين است كه نويسندگانمان از اهتمام به كارهاي حاشيه‌يي دوري كنند و هر كدامشان حداقل يك اثر در حد عالي در عرصه داستاني، به خصوص داستان بلند در طول عمرشان ارائه دهند.

وي با اشاره به اين كه در كشورمان اسراف بسيار بيشتر از كشورهاي پيشرفته و غربي است، اظهار كرد: ما نيازمند اين هستيم كه با تلاش فرهنگي طولاني مدت، به خصوص از طريق آثار هنري مانند فيلم و موسيقي و كتاب و ... اين اسراف را اصلاح كنيم.

نويسنده مجموعه داستان‌هاي «قصه‌هاي انقلاب» گفت: بايد در آثار هنري سبك زندگي در كشورمان را با كشورهاي پيشرفته مقايسه كنند تا مردم ببينند در ايران چه هزينه‌هايي بيهوده‌اي صورت مي‌گيرد.

قصه‌گوي سابق «قصه‌هاي ظهر جمعه» راديو با تاكيد بر اين كه اسراف در بخش نشر كتاب زياد است، افزود: مهمترين بخش اسراف‌ها در نشر كتاب، چاپ كتاب‌هايي با مضامين يكسان در اسم‌ها و طرح‌هاي متفاوت است كه در اغلب اوقات به نوعي فريب مخاطب را در پي دارد.

محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) گفت:‌ در زمينه شعر نيز اسراف‌هاي زيادي در كشورمان صورت مي‌گيرد و تصور مي‌كنم كشورمان به اين تعداد بالاي شاعر نياز ندارد.

دبير اسبق جايزه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: بايد دقت كنيم كمبودهاي ما در چه زمينه‌هايي است. شاعران بسياري در كشورها حضور دارند و اگر بخواهيم باز هم تشويق كنيم كه مردم رو به شعر بياورند، درست نيست.

اين منتقد ادبي با اشاره به اين كه در كتاب‌هاي برخي نوقلمان ديده مي‌شود يك رباعي و يا دوبيتي در يك صفحه كتاب به چاپ مي‌رسد، اظهار كرد: مي‌شود حداقل شش تا دو بيتي يا رباعي در يك صفحه كتاب چاپ كرد و چاپ يك دو بيتي در يك صفحه به معناي اين است كه شش برابر اسراف كرده‌ايم.

وي درباره‌ي سمينارهاي پژوهشي كه در كشور برگزار مي‌شود نيز خاطرنشان كرد: سمينارهايي كه تحت عنوان پژوهش با هزينه‌هاي بسيار بالا برگزار مي‌شود، اغلب بي‌نتيجه و اسراف است.


اين داستان‌نويس در پايان با اين اعتقاد كه «تعداد ناشران در كشور از كتاب فروشي‌ها بيشتر است» گفت: يك وجه صرفه‌جويي اقتصادي اين است كه به جاي زياد كردن ناشران، كتابفروشي‌ها را زياد كنيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : راهكارهاي جالب محمدرضا سرشار براي جهاد اقتصادي در فرهنگ و هنر, ,