زارعي درگفت‌و گو با فارس:
جشن جهاني نوروز بايد در راستاي اهداف اسلامي برگزار شود

خبرگزاري فارس: سعدالله زارعي گفت: جشن‌هاي نوروزي نبايد فقط بر مبناي زبان و پيوند‌هاي تاريخي استوار باشد، چرا كه بعضي از پيوندهاي تاريخي ممكن است بوي استعمار‌گري دهد، لذا پيوندهاي مشترك تاريخي در سايه اسلام مي‌تواند فضاي همكاري را ايجاد و از افراط‌گري دور كند.

سعدالله زارعي كارشناس مسايل سياسي در گفت‌وگو با خبرنگارسياسي خبرگزاري فارس اظهار داشت: گردهمايي 12 كشور از كشورهاي منطقه در تهران به مناسبت جشن‌هاي نوروزي مي‌تواند زمينه‌هاي مشترك فراواني براي فعاليت ايجاد كند.

وي گفت: ملت‌هاي منطقه بر مبناي آداب و رسوم و سنن مشترك مي‌توانند همكاري‌ها و تعامل‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي پايه‌گذاري كرده و بسياري از نيازهاي ملي منطقه‌اي را برطرف كنند؛ بنابراين اين يك فرصت و ابزار براي برقراري رابطه برادري و تقويت همبستگي است.

زارعي يكي از جنبه‌هاي اصلي تحولات امروز در منطقه و شمال آفريقا را قطع وابستگي از قدرت‌ها و سلطه خارجي دانست و افزود: اين مسئله را بايد به فال نيك گرفته و باتوجه به اينكه يكي از مهمترين جنبه‌هاي نهضت‌ها توجه به فعاليت‌هاي مشترك منطقه‌اي بايد باشد، اين همكاري‌ها مي‌تواند جايگزين روابطي باشد كه غربي‌ها به صورت يكجانبه در جهت منافع خود و در جهت مقابل منافع ملت‌ها ايجاد كرده‌اند، باشد.

وي گفت: مسئله منطقه‌گرايي بايد مبتني بر همه نيازها و علايق مشترك باشد و اگر در برخي از جنبه‌هاي آن افراط صورت گيرد ممكن است اين همگرايي تبديل به واگرايي شود.

اين كارشناس مسائل سياسي تاكيد كرد:جشن‌هاي نوروزي نبايد فقط بر مبناي زبان و پيوند‌هاي تاريخي استوار باشد، چرا كه بعضي از پيوندهاي تاريخي ممكن است بوي استعمار‌گري دهد، لذا پيوندهاي مشترك تاريخي در سايه اسلام مي‌تواند فضاي همكاري را ايجاد و از افراط‌گري دور كند.

زارعي ادامه داد: برگزاركنندگان اجلاس نوروزي بايد از برگزاري اين جشن به شكل سمبليك عبور كنند و به محتواي گفت‌وگوهاي آن جنبه عملي دهند و با شناسايي فرصت‌هاي مشترك فضاي همكاري جديدي كه فراوان هستند، شكل دهند.

اين كارشناس مسايل سياسي با تاكيد بر اينكه نيازها و فرصت‌هاي مشترك ميان اين كشورها كم نيستند، گفت: جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند با در اختيار قرار دادن توانمندي‌هاي خود و ايجاد آكادمي‌ها، دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشي مشترك و برقراري روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي روابط في مابين را تعميق كند.

وي در خاتمه تاكيد كرد: اگر فضاي اين گردهمايي به شكل سمبليك باشد و افراد به دنبال بهره‌برداري سياسي موقت باشند، موجب مشكلات در آينده خواهد شد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جشن جهاني نوروز بايد در راستاي اهداف اسلامي برگزار شود, پيوندهاي مشترك تاريخي در سايه اسلام مي‌تواند فضاي همكاري را ايجاد و از افراط‌گري دور كند, ,