هرالد تريبيون: آمريكا چوب رفتار عربستان در بحرين را خواهد خورد (خبر ويژه)

محافل رسانه اي غرب، نقش آفريني نظاميان سعودي در سركوب انقلاب اسلامي بحرين را اقدامي از سر وحشت و داراي تبعات سنگين براي آمريكا مي دانند.
روزنامه هرالد تريبيون در اين باره نوشت: سركوب معترضان بحريني توسط نظاميان عربستان پيامدهاي فوري براي سياست هاي آمريكا در منطقه دارد. آمريكامجبور است ميان اميد به دموكراسي يا اعتماد به سركوب مخالفان يكي را انتخاب كند و انتخاب روش دوم دشمني ها با آمريكا را افزايش خواهد داد.
اين روزنامه مي نويسد: عربستان همچنان نگران افزايش نفوذ ايران است. بعد از انقلاب ايران در سال 1979، عربستان سعودي دشمني خود با ايران را از طريق حمايت از جنگ صدام و حمله وي به ايران نشان داد. حال يك دهه پس از آن كه معلوم شده توازن منطقه اي به نفع ايران در حال تغيير است، عربستان سعودي فشار سنگيني را متوجه بحرين كرده است. اما به گفته مصطفي اللباد مدير مركز مطالعات منطقه اي و استراتژيك الشرق اگر اپوزيسيون سياسي در بحرين به پيروزي برسد، عربستان حيثيت خود را در اين منطقه از دست مي دهد.
هرالد تريبيون افزود: مشكل ايالات متحده با بحرين اين است كه اين كشور براي رفع هراس هايش، با اصرار و ترغيب عربستان سعودي، استفاده از زور و نيروي نظامي را انتخاب كرده است به جاي اين كه آماده تحقق خواسته معترضان مبني بر اصلاحات دمكراتيك شود. خيلي از معترضان اعتقاد دارند كه نيروهاي عربستان با حمايت ايالات متحده به بحرين فرستاده شده اند. بنابراين سركوب معترضان كه به صدها هزار نفر مي رسند، مي تواند زماني كه بالاخره اين وقايع فروكش كند، دشمني نسبت به ايالات متحده و نيروي دريايي آن را به همراه داشته باشد.
اين روزنامه از قول يك كارشناس آمريكايي در حوزه خليج فارس نوشت: اقدام شاه عربستان بدون توجه به اين امر صورت گرفته كه در صورت شكست عربستان چه اتفاقي رخ مي دهد. سياست عربستان داراي ريسك بالايي است و ما را به سمت چالش هايي مي كشاند كه اصلاً انتظارش را نداشته ايم. حتي بسياري از مخالفان جمهوري اسلامي نظير عباس ميلاني همكار دانشگاه استنفورد هم مي گويند ريسك حمله ارتش سعودي به بحرين، داستان منطقه را به نفع ايران تغيير داده است.
نشريه سوئيسي زوريخر سايتونگ نيز در تحليلي خاطرنشان كرد: حمله نظامي عربستان به بحرين بيشتر نشان دهنده سرآسيمگي حاكم بر كشورهاي عرب خليج فارس است. اين ادعا را كه عربستان سعودي به تقاضاي كمك پادشاه بحرين جواب مثبت داده، حتي نزديكان سلطان بحرين با ديده شك نگاه مي كنند. به گفته يكي از كساني كه با سياست خانواده سلطنتي بحرين آشناست اين كشور كه از نظر اقتصادي كاملاً به عربستان وابسته است و راه ديگري نداشته جز اينكه با ورود نيروهاي عربستان موافقت كند. عربستان سعودي كه با اقليت شيعه خود مشكل دارد از هيچ چيز بيشتر از به قدرت رسيدن شيعيان در بحرين واهمه ندارد. از ديد عربستان اگر چنين شود آخرين سنگ دومينو خواهد افتاد كه مانع برتري طلبي ايران بعد از سقوط صدام در عراق و كنترل عملي حزب الله بر دولت لبنان است.
سايت بي بي سي نيز ضمن تحليل قشون كشي رژيم سعودي به بحرين، اين اقدام را به خاطر ناكامي هاي پياپي عربستان در منطقه دانست و نوشت: دربار عربستان در سه ماه اخير با ناكامي هاي متفاوتي در منطقه روبرو بوده است. چند هفته پيش دولت سعد حريري در لبنان كه با عربستان نزديكي بسياري داشت سقوط كرد و جاي خود را به دولت نجيب ميقاتي داد كه از حمايت حزب الله برخوردار است. در ماه فوريه هم حسني مبارك در مصر سقوط كرد. به اين ترتيب عربستان يكي از متحدان بسيار نزديك خود در منطقه را از دست داد. ماجراي يمن و انقلاب مردم بر اين نگراني ها افزود اما بحرين دغدغه مضاعفي بود كه در دربار سعودي افتاد.
اين شبكه انگليسي همچنين با اشاره به شكست سرمايه گذاري هاي رژيم سعودي در عراق نوشت: به قدرت رسيدن شيعيان در عراق هم در اين زمينه تأثيري آشكار داشت، دربار سعودي، اين روند را گسترش حوزه نفوذ رقيب منطقه اي خود، يعني ايران، تلقي مي كرد و بيم داشت كه جمهوري اسلامي دامنه اين نفوذ فزاينده را به ساير نقاط منطقه نيز گسترش دهد.
در همين حال روزنامه فرانسوي لوفيگارو در تحليلي يادآور شده است: مداخله نظامي عربستان در بحرين سبب مي شود تأثيرگذاري و نفوذ ايران در منطقه افزايش يابد و اين برخلاف خواسته مقامات رياض است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : هرالد تريبيون: آمريكا چوب رفتار عربستان در بحرين را خواهد خورد (خبر ويژه), ,