تأثير هدفمندی در به حداقل رسيدن فاصله طبقاتی

 

شبکه ایران- سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در گفتگو با روزنامه ایران از بهبود قطعی اوضاع خانوارهای ایرانی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

به گفته حسینی، تزریق چند هزار میلیارد تومان آن هم به صورت نقدی قدرت خرید خانوارهای ایرانی را افزایش داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مشاهدات دولت نشان می‌دهد اثر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برروی توزیع درآمد و عدالت مثبت بوده است، گفت: این مسئله در حال حاضر شبیه‌سازی شده است. بنده به دوستان مرکز آمار گفتم که یک شبیه‌سازی از این وقایع انجام دهند تا معلوم شود که اجرای قانون در چند ماه اول اجرا چه تأثیراتی بر اقتصاد خانوارهای ایرانی داشته است.

به گفته وی، برآوردهای مرکز آمار نشان می‌دهد ضریب جینی ‌به کمتر از 35/0 کاهش یافته است. البته به‌دلیل این‌که بودجه خانوار را بعد از اجرای هدفمندی‌یارانه‌ها به‌دست نیامده است، این عدد قطعی نیست اما شبیه‌سازی شده و ارتقا و بهبود اوضاع معیشتی خانوارهای ایرانی قطعی است.

در صورتی که رقم 35/0 ضریب جینی در سال 1389 محقق شود، بدین معناست که کاهش فاصله طبقاتی و بهبود توزیع درآمد در این سال به بهترین سطح پس از انقلاب رسیده است.

گفتنی است تاکنون بهترین وضعیت توزیع عادلانه درآمد در کشور مربوط به سال 1387 بود که ضریب جینی در آن به 38/0 رسیده بود.  

ضریب جینی از شاخص های مهم اندازه گیری نابرابری توزیع درآمد در کشورها می باشد. اندازه این شاخص بین صفر (معرف جامعه ای با برابری کامل توزیع درآمد) و یک (نمایانگر عدم برابری توزیع درآمد در جامعه) تغییر می کند. براساس آمار اعلامی بانک مرکزی از میزان ارقام ضریب جینی در مناطق شهری به صورت سالانه، ضریب جینی در سال 1387 به 3859/0 رسید که پایین ترین رقم پس از انقلاب اسلامی تاکنون است.

به این ترتیب توزیع عادلانه درآمدها در سال 1387 در بهترین وضع پس از انقلاب قرار داشته است و در صورتی که رقم 35/0 سال 1389 قطعی باشد، هدفمندی یارانه‌ها توانسته در چند ماه نخست اجرای خود، تاثیر شگرفی در کاهش فاصله طبقاتی کشور بگذارد و شعارهای دولت در این باره در حال تحقق است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تأثير هدفمندی در به حداقل رسيدن فاصله طبقاتی, سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در گفتگو با روزنامه ایران از بهبود قطعی اوضاع خانوارهای ایرانی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد, ,