جوابیه به خبر "توزیع گسترده داروی خوکی..." و توضیح رجانیوز
 

 

متعاقب انتشار خبری با عنوان "توزیع گسترده داروی خوکی امريكایی با مجوز وزارت بهداشت" شرکت توزیع این دارو با عنوان "افق دارو پارس" یک جوابیه برای رجانیوز و یک توضیح برای معاون غذا و دارو وزارت بهداشت ارسال کرد که هر دو متن با دو توضیح رجانیوز در ادامه آمده است: 

 
سردبير محترم پايگاه اطلاع رساني رجانيوز 
سلام عليكم 
با تبريك ايام ماه رجب و آرزوي قبولي طاعات و عبادات جنابعالي در اين ماه: 
 
پيرو مطالب مندرج تحت عنوان توزيع گسترده داروي خوكي امريكايي با مجوز وزارت بهداشت در مورخ پنج‌شنبه، 2 تير 1390 در وب سايت رجانيوز، مديريت شركت افق دارو پارس بر خود واجب مي‌داند به‌منظور تنوير اذهان عمومي و رفع هرگونه شبهه در زمينه موارد مطروح گشته در رابطه با تيتر فوق كه با نهايت تأسف و تأثر توسط شخص يا اشخاصي با هويت ساختگي با نشر اكاذيب و تحت عناوين مجعول مصرف كننده، ‌متخصص و يا حتي سوءاستفاده از نام شركت افق دارو پارس به‌گونه‌اي جهت دارو و با اهدافي پليد و غيرشرعي به‌قصد تشويش اذهان عمومي و تخريب وجهه اين شركت كه در نهايت با زير سئوال بردن نقش نظارتي معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت، تلاش شبانه‌روزي مسئولين محترم اين وزارتخانه را مخدوش نموده‌اند، اقدام نمايد. 
 
در مقام نخست خاطر نشان مي‌سازد كه واردات دارو و مكمل‌هاي غذايي امري كاملاً تخصصي بوده كه پس از طي شدن مدت زمان نسبتاً طولاني كليه مدارك و مستندات ضروري مبني بر اظهارات توليد كننده در رابطه با اثربخشي، بي‌خطري و همچنين عدم استفاده از تركيبات حرام و غيره طي استعلام‌هاي متعدد از مراكز ذيربط كه به تأييد سفارت جمهوري اسلامي ايران در كشور مبدأ نيز رسيده باشد، در كميسيون‌هاي تخصصي و با حضور افراد متخصص در معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت مورد بررسي موشكافانه قرار گرفته و در صورت وجود هرگونه مغايرتي از واردات محصول مورد نظر جلوگيري مي‌گردد، لازم به ذكر است كه نماي محصولات وارداتي پس از واردات مورد نمونه برداري قرار گرفته و در آزمايشگاه كنترل كيفي وزارت بهداشت مورد بررسي دقيق و آناليز مي‌گردد و پس از اطمينان از سلامت محصول و مطابقت با برگه آناليز اجازه ترخيص و توليد محصول به شركت وارد كننده صادر مي‌گردد و اين موضوع در زمينه محصول مورد نظر اين شركت نيز مصداق مي‌نمايد. 
 
بنابراين شركت افق دارو پارس بدليل اقدام غير مسئولانه سردبير و ساير مسئولين آن پايگاه اطلاع‌رساني در انتشار اخبار فاقد مستندات علمي توسط خبرنگاري فاقد هرگونه تخصص و صلاحيت علمي لازم براي اظهارنظر در رابطه با علوم دارويي و همچنين درج مطالبي تحت عنوان كاربران كه بدون احراز هويت افراد بستر فعاليت عده‌اي عناصر فرصت طلب و وابسته به بنگاه‌هاي اقتصادي سوداگر مبني بر درج مطالب موهوني از قبيل توزيع داروي خوكي كه از اساس بي‌اطلاعي نگارنده از تفاوت داروي خوكي (كه براي مصرف در درمان بيماري‌هاي خوك مورد استفاده قرار مي‌گيرد)‌و دارويي كه يكي از مواد مؤثره آن مي‌تواند داراي منشأ خوكي يا گاوي باشد را بيان مي‌ دارد، فراهم ساخته و با جوسازي و تهمت زدن در فضاي عمومي علاوه بر بروز ضرر و زيان اقتصادي فراوان موجب خدشه دار شدن حيثيت و اعتبار اجتماعي غيرقابل برگشت به شركت افق دارو پارس گرديده‌اند. 
 
لذا اين شركت بمنظور احقاق از دست رفته خويش و جلوگيري از تكرار اينگونه اقدامات مخرب نسبت به پيگيري اين امر از طريق مراجع قضايي و طرح دادخواست عليه مسئولين رجانيوز اقدام خواهد نمود. در پايان تقاضا دارد ضمن حذف جوابيه جعلي درج گرديده تحت عنوان افق دارو پارس، من بعد از اين هيچگونه جوابيه‌اي از جانب اين شركت را قبل از حصول اطمينان و احراز هويت ارسال كننده در معرض ديد عموم قرار ندهند و بمنظور شفاف سازي هر چه بيشتر نامه ارسال گرديده از جانب شركت افق دارو پارس به معاونت محترم داروي سازمان غذا و دارو پارس پيوست مي‌گردد. 
 
 
پاسخ به جوابیه شماره 672- الف مورخ 8/4/9 
 
1- بر اساس سیاست های خبری، انتشار نظرات کاربران در صورتی که متضمن توهین و افترا نباشد و به روشن شدن جوانب موضوع خبری کمک کند، نه تنها منعی ندارد بلکه به جذابیت کار رسانه و نیز افزایش مشارکت مخاطبین و کاربران کمک شایانی می‌کند. در راستای همین سیاست خبری نظرات قابل انتشار کاربران در مورد خبر مکمل دارویی موردنظر منتشر شد و سایت رجانیوز آماده انتشار توضیحات افراد و مسئولان مربوطه در این خصوص بوده و هست. نظر به این مطلب، اتهام شرکت افق داروی پارس به این ساخت خبری درخصوص کامنت سازی و انتشار آن اساساً نادرست بوده که خود جای پیگیری مربوطه را دارد. همچنین ادبیات نامناسب و غیراخلاقی به‌کار رفته در این جوابیه نیز قابل تأمل و پیگیری است. 
 
2- از آنجا که مردم شریف کشورمان به لحاظ اعتقادهای دینی و مذهبی حساسیت خاصی در قبال مصرف مواد غذایی و دارویی غیر حرام و کاملاً حلال داشته و دارند، پیگیری توزیع و فروش مکمل دارویی امریکایی با توضیح‌های بسیار جالب داشتن ترکیبات و مشتقات خوکی و گاوی در آن (بدون ارائه هرگونه توضیحات فارسی و لاتینی که حاکی از حلال بودن را دارا باشد)، در راستای همین حساسیت صورت گرفته و از مسئولان مربوطه درخواست an که علت واردات و توزیع مکمل مربوطه را با این توضیحات و بسته بندی برای تنویر افکار عمومی منتشر کنند. موضوعی که در خبر سایت رجانیوز کاملا به آن اشاره شده بود و این سایت در جهت تنویر افکار عمومی آماده انتشار توضیحات مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت و نیز شرکت واردکننده این محصول بود. 
 
3- اتهام و انتساب نادرست صورت گرفته از سوی شرکت واردکننده مکمل مبنی بر اینکه در خبر سعی شده تا عنوان شود که این مکمل برای درمان بیماری‌های خوک استفاده می‌شود، بی اساس است. اول آنکه در خبر بارها ذکر شده است که این مکمل در داروخانه های کشور (و نه در دامپزشکی های کشور) و برای مصرف انسانی و با یادآوری داشتن ترکیبات و مشتقات خوکی و گاوی فروش رفته است و دوم آنکه عین اظهارات شرکت سازنده که بدون هیچ تغییری از سوی شرکت واردکننده و نیز مرجع صادرکننده مجوز بر روی بسته بندی دارو درج شده، در متن خبر منتشر شده است. 
 
4- در هر حال در صورتی که تمامی مراحل قانونی سفارش گذاری، خرید، صدور مجوز واردات و توزیع مکمل دارویی موردنظر طی شده است، باید عبارت ساخته شدن دارو از ترکیبات و مشتقات خوکی و گاوی از روی بسته بندی آن حداقل حذف و به جای ادعای شرکت واردکننده آن مبنی بر غیرخوکی بودن و حلال بودن این مکمل غذایی دارویی درج شده و حتی در صورت عدم انجام این فرایند قانونی، در توضیحات فارسی در داخل بسته بندی دارو و یا به‌صورت برچسب بر روی آن، توضیحات مربوطه را ارائه می‌کردند که متأسفانه چنین کاری نشده و اطلاع رسانی خاصی نیز در این مورد از سوی مرجع مربوطه در وزارت بهداشت تاکنون نشده است. 
 
معاونت محترم داروي سازمان غذا و دارو 
جناب آقاي دكتر محمدرضا شانه‌ساز 
 
سلام عليكم 
با احترام، در رابطه با مطالب مندرج در سايت رجانيوز مبني بر فروش مكمل Move Free Advanced حاوي مواد حرام خوراكي كه دور از واقعيت بوده و صرفاً نشان از ناآگاهي نويسنده مربوطه دارد به استحضار مي‌رساند رون ثبت و بررسي داروها و مكمل‌ها در وزارت بهداشت نيازمند ارائه مدارك و گذراندن ضوابط خاصي است كه بسيار تخصصي مي‌باشد. 
 
در راستاي درج اينگونه مطالب واهي و هدفمند كه فاقد مستندات علمي بوده و كاملاً مغرضانه و صرفاً در جهت تخريب وجهه شركت افق دارو پارس و با هدف ايجاد التهاب در جامعه و تشويش اذهان عمومي انتشار مي‌يابد، اين شركت خود را ملزم مي‌داند نسبت به شفاف‌سازي درخصوص موارد مطروحه اقدام نمايد: 
 
1- جمله Chondroitin Sulfate is dSerived from bovine and porcine sources درج گرديده بر روي جعبه محصول Move Free Advance يك مطلب عمومي بوده كه جهت اطلاع عموم علي‌الخصوص افراد داراي رژيم گياه‌خواري ذكر گرديده است و اين مطلب از ديدگاه متخصصين امري بديهي مي‌باشد بنابراين محصول توليد گرديده الزاما حاوي كندريتين سولفات خوكي نبوده و منبع كندريتين سولفات موجود در محصول برحسب كشور درخواست دهنده متغير مي‌باشد. 
2- طبق گواهي آناليز ارائه شده از طرف شركت سازنده محصول Move Free Advanced از انواع فاقد منبع خوكي (Porcine Free) بوده كه اين مطلب در گواهي آناليز ارائه شده به زوارت بهداشت مندرج است. 
3- گواهي حلال (Halal Certificate) مربوط به محصول Move Free Advance نشانه عدم وجود هرگونه ماده حرام در اين محصول به وزارت بهداشت ارائه گرديده و در پرونده اين محصول موجود است. 
4- در كشورهاي مسلمان بدليلي استفاده از منبع حالا (گاوي)‌براي استخراج كندريتين قيمت امام شده محصول بالاتر مي‌رود شركت افق داروي پارس نيز خواستار ارائه محصول از منبع حلال (گاوي)‌بوده است. 
 
5- مطالب ذكر گرديده در بخش نظارت كاربران سايت رجانيوز بنام شركت افق دارو پارس از جانب اين شركت نبوده و مسئوليت صحت مطالب درج گرديده به عده سايت رجانيوز مي‌باشد. 
 
در پايان خاطر نشان مي‌سازد نظر به اينكه اقدام غيرمسئولانه سايت‌هاي رجانيوز بر انتشار اخبار جعلي و غيرمؤثق كه موجب خدشه دار شدن اعتبار و تحميل ضرر و زيان‌ اقتصادي فراوان به اين شركت شده، شركت افق دارو پارس به منظور احقاق حقوق از دست رفته خويش و جلوگيري از تكرار اينگونه اقدامات نسبت به پيگيري اين امر از طريق مراجع قضايي اقدام خواهد نمود. 
 
پاسخ به نامه شماره 673-الف مورخ 8/4/90 
 
بررسی بندهای این نامه نشان دهنده توضیحات شرکت افق دارو پارس به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت است. طبق ضوابط ثبت و واردات دارو، تمامی این توضیحات و مستندات ادعا شده در این نامه باید در همان زمان ثبت و واردات در اختیار وزارت بهداشت قرار داشته تا بر اساس آن، مجوزهای لازم را صادر کنند و ارسال مجدد این مستندات و توضیحات مکرر که باید سازمان غذا و دارو از همه آنها مطلع بوده باشد، خود جای تأمل دارد. 
 
1- شرکت افق دارو پارس خود اذعان می‌کند که عبارت درج شده بر روی بسته بندی که صراحتاً قید می‌کند ترکیبات و مشتقات خوکی و گاوی در مکمل به‌کار رفته است، برای اطلاع رسانی عمومی بوده است. اتفاقاً خبر سایت رجانیوز در همین راستا بوده و اینکه اگر این مکمل غذایی و دارویی حاوی چنین ترکیباتی نبودند، چرا این عبارت آن‌هم به‌صورت مشخص شده بر روی بسته بندی دارو درج شده است و امنیت روانی مصرف کنندگان مسلمان ایرانی را به مخاطره انداخته است؟ 
 
2- در صورتی که مکمل دارویی مورد نظر به سفارش کشور ایران ساخته شده و شرکت سازنده نیز شرایط سفرش دهنده مبنی بر تغییر منابع خوکی و گاوی رایج خود به منبع گاوی ذبح حلال شده را پذیرفته باشد و این امر نیز از سوی مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت احراز شده باشد، حداقل انتظار بر اساس قوانین موجود این است که اولاً بر روی بسته بندی قید شود که این مکمل به سفارش ایران ساخته شده و ثانیاً فاقد مشتقات خوکی و حلال است، حتی در درجه پایین تر و برخلاف معمول هیچ عبارتی بر روی بسته بندی کالا درج نمی‌شد، نه اینکه دقیقاً بر روی آن درج شود که این مکمل دارای مشتقات خوکی و گاوی است؟! 
 
با فرض تکمیل بودن تمامی مستندات مربوطه، مسئولان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت باید شرکت سفارش دهنده دارو را ملزم می‌کردند تا عبارت داشتن ترکیباتی خوکی را شرکت سازنده از روی بسته بندی مکمل دارویی حذف می‌کرد و یا حداقل توضیحات فارسی مربوطه به‌صورت برچسب بر روی بسته بندی و به جهت امنیت روانی مصرف کننده و اطلاع رسانی لازمه درج می‌کردند که متأسفانه این رویه نیز درخصوص مکمل دارویی موردنظر انجام نشده است. 
 
حال باید متصور شد به مصرف کننده مکمل فوق با مشاهده چنین عبارتی بر روی بسته بندی چه احساسی دست می‌دهد؟ 
 
3- کسب نشان و تأییدیه حلال بودن مواد غذایی و دارویی برای مصرف در کشورهای اسلامی، تضمین کننده امنیت روانی و جسمی مصرف کنندگان بوده و حساسیت های مذهبی آن‌ها را در این خصوص کاهش می‌دهد. حال اگر برای مکمل دارویی فوق الذکر این نشان کسب شده و صحت آن طی بازرسی های انجام شده از سوی وزارت بهداشت از شرکت سازنده امریکایی و یا به هر طریق دیگری ثابت شده است، اولاً چرا در این خصوص به مصرف کنندگان مربوطه اطلاع رسانی شفاف نشده و ثانیاً چرا هنوز عبارت داشتن مشتقات خوکی بر روی بسته بندی کالا وجود دارد؟ 
 
4- به نظر می رسد توضیحات سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت که مستندات مربوطه را مجدداً از سوی شرکت افق داروپارس دریافت کرده است، می تواند روشنگر موضوع مورد بحث بوده و کمک شایانی به رفع مشکل حاضر کند. 
 
5- تهدیدهای مکرر شرکت افق داروپارس به شکایت از این رسانه خبری به مرجع قضایی نیز خود جای تأمل دارد. در حالی که این شرکت و مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت باید پاسخگوی موارد مطروحه درخصوص واردات و توزیع این دارو باشند، این سایت خبری رجانیوز می باشد که به دلیل توضیح خواستن از مسئولان ذی ربط، تهدید به شکایت قضایی می‌شود. 
 
در هر حال تعداد فراوانی از نمونه های فروخته شده این مکمل دارویی با کد IRC در داروخانه های کشور هم اکنون در اختیار رجانیوز است که در هیچ یک از آنها چه توضیحات لاتین و چه فارسی مبنی بر حلال بودن مکمل موردنظر وجود ندارد و بلکه تأکیداً بر روی آنها قید شده که این مکمل حاوی مشتقات خوکی و گاوی است. این نمونه ها به همراه قوانین و آئین نامه های مربوطه به نحوه و چگونگی واردات، تولید و توزیع دارو و مکمل های دارویی و توضیحات مربوطه، آماده ارائه به هر مرجع ذی‌صلاح است.
 
خبر مرتبط:
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جوابیه به خبر "توزیع گسترده داروی خوکی, , , " و توضیح رجانیوز, ,