مواضع امیدوار کننده وزیر علوم درباره بازنگری در علوم انسانی و اصلاح شرایط اخلاقی دانشگاه
مخالفین چه آسمان بروند چه زمین بیایند، بازنگری در علوم‌انسانی انجام می‌شود/ چه اشکالی دارد دختر و پسر در کلاس‌های جداگانه تحصیل کنند؟

 

دو سال پيش هنگامي که قرار بود کامران دانشجو به‌عنوان وزير علوم به مجلس معرفي شود، برخي از تشکل‌هاي دانشجويي او را به دانشگاه آزاد متصل دانسته و با انتصاب وي مخالفت کردند و در مجلس نيز نمايندگاني مانند احمد توکلي به بهانه ریاست او بر ستاد انتخابات کشور در انتخابات 88 برای تصدی وزارت علوم مناسب نمي‌دانستند.

به گزارش رجانيوز، اما در طي اين دو سال اقدامات و برنامه‌هاي رو به جلوي این وزیر دانشگاهی، امیدهایی را برای اصلاح ساختارهای فاسد در دانشگاه زنده کرده است.

پیگیری بازنگری در محتوای علوم انسانی، تغییر در سازوکار فاسد و ناعادلانه جذب دانشجوی دکتری، بورس خارج و داخل و اعضای هیات علمی و تلاش برای اجرای قانون اسلامی شدن دانشگاه‌ها شاید از شجاعانه‌ترین اقدامات دانشجو و تیم همراه او به حساب بيايد.

در این زمينه، وزیر علوم در سخنانی که در اولین نشست فرهنگی اجتماعی روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی داشته است، به تشریح اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه برای اجرای طرح اسلامی شدن دانشگاه‌ها پرداخت.

در بازنگری بر محتوای دروس علوم انسانی اصرار داریم

به گزارش رجانیوز، كامران دانشجو دراین نشست که در سازمان مركزي دانشگاه پيام‌نور برگزار شد، در مورد بازنگري در منابع علوم انساني گفت: بازنگري در منابع علوم انساني يكي از نگراني‌هاي موجود بود كه اكنون اين معضل در حال برطرف شدن است.

وي افزود: بازنگري در علوم انساني يكي از دغدغه‌هاي رهبري است كه بايد حتما اين بازنگري انجام مي‌شد. ما مسئول اجراي فرمايشات رهبري هستيم.

دانشجو خاطرنشان كرد: برخي‌ها معتقدند بازنگري در علوم انساني يك كار سياسي است، در‌حالي‌كه علوم انساني مقصد را نشان مي‌دهد و ساير علوم براي ادامه راه خود از اين علوم بايد كمك بگيرند. پس منتقدان چه زمين بروند و چه بالا بيايند، بازنگري در علوم انساني را حتما انجام مي‌دهيم.

وزير علوم در ادامه خاطرنشان كرد: واقعاً عجيب است، به جاي اينكه اين منتقدان انگشت‌شمار از بازنگري علوم انساني استقبال كنند، عليه اين طرح سفسطه مي‌كنند اما بدانيد اين عده انگشت‌شمار عصباني باشند و ناراحت باشند، اشكالي ندارد و براي ما مهم نيست.

وي با اشاره به اينكه بازنگري در علوم انساني قطعي است و شوراي بازنگري در علوم انساني همراه با وزارت علوم در طول يكديگر حركت مي‌كنند نه در عرض، تأكيد كرد: بازنگري در علوم انساني به اين معني نيست كه نظريات غربي را تدريس نكنيم، اتفاقا قصد داريم نظريات غربي را نيز تدريس كنيم. اما بايد نظريات اسلامي را هم خوب بشناسيم و به تدريس آنها بپردازيم تا به وسيله اين نظريات اسلامي نظريات غربي را نقد كنيم.

دانشجو خطاب به ‌منتقدان بازنگري علوم انساني گفت: چرا عده‌اي خودباخته هستند و نمي‌خواهند خودشان را درست كنند. وقتي اين افراد انسان را يك‌بعدي تعريف مي‌كنند، چه نتيجه‌اي مي‌گيرند؟ مگر روان‌شناسي كه قائل به روح نيست، مي‌تواند براي ما راهگشا باشد؟‌ خدا پدر ماركس را بيامرزد كه اعتقاد داشت خدا نيست و آن‌ را صريح مطرح مي‌كرد، اما اكنون برخي‌ها با نفاق خدا را نفي مي‌كنند.

کرسی آزاد اندیشی، دروس دفاع مقدس و بحث طلبه و دانشگاه در اولویت است

وزير علوم اظهار داشت: راه‌اندازي كرسي‌هاي آزاد‌انديشي يكي ديگر از سياست‌هاي كلان وزارت علوم است و يكي از دغدغه‌هاي ماست كه ايراداتي دارد و بايد برطرف شود.

وي در ادامه گفت: برخي‌ها مطرح مي‌كنند كه نشاط سياسي به چه معني است؟ آيا نشاط سياسي به اين معني است كه دو طرف مناظره كننده صحبت كنند و دو گروه حاميان آنان كف و سوت بزنند. آيا اين نشاط سياسي است؟ آيا منطق، سوت، كف و هو كردن است؟‌ آيا اين شأن دانشگاه را مي‌رساند؟ دانشگاه محل ارائه انديشه است، نه ايجاد هيجان‌هاي كاذب كه حق و حقيقت از باطل تميز داده نشود.

دانشجو به ايجاد كتابخانه‌هاي دفاع مقدس در دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: دو واحد درسي دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تأسيس و تدريس خواهد شد.

وزير علوم اظهار داشت: يكي ديگر از سياست‌هاي كلان وزارت علوم بحث طلبه و دانشگاه است و از نظر ما حوزه و دانشگاه بايد كنار يكديگر باشند اما برخي‌ها مخالفت مي‌كنند. متأسفانه در كشور اسلامي ما برخي روزنامه‌ها گزارشاتي درج مي‌كنند مبني بر اينكه اين طرح نبايد اجرا شود.

وي افزود: دانشجو دوست دارد 60 واحد درسي معارف در دانشگاه بياموزد اما چرا مخالفان اين طرح دردشان مي‌آيند.

دانشجو تصريح كرد: دانشجويان دوست دارند دروس معارفي را بياموزند، پس ما هم شرايطي را فراهم مي‌كنيم تا اين كار عملي شود و اگر مخالفان اين طرح ناراحت هستند، بهتر است كه همان ناراحت بمانند.

وزير علوم با طرح اين سؤال كه آيا مراجع تقليد بالاترين مرجع ديني هستند يا خير، گفت: مراجع تقليد دين را بهتر مي‌شناسند يا كساني كه روان‌شناسي خوانده‌اند و اعتقادي به بقاي روح ندارند؟ اين افراد بايد توجه داشته باشند كه براي توضيح در خصوص مباحث ديني بايد به مراجع مراجعه كرد.

وي با اشاره به اينكه مردم در 9 دي 88 در راهپيمايي خود به صراحت اعلام كردند كه پايبند به اسلام هستند، پس دانشگاه نيز بايد در پي آن باشد، تأكيد كرد: يكي ديگر از فعاليت‌هاي وزارت علوم عادلانه‌تر كردن انتخاب دانشجويان در دوره دكترا بوده است، اما باز هم برخي‌ها مخالف اين طرحند، چون اين طرح از انحصار آنان خارج شده است و بنابراين ناراحتند. ما اجازه نمي‌دهيم اين طرح دوباره انحصاري شود.

وزير علوم افزود: عادلانه‌تر كردن جذب اعضاي هيئت علمي يكي ديگر از فعاليت‌هاي وزارت علوم بوده است و اين طرح را نيز از انحصار خارج كرده‌ايم.

عدم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه مطالبه دینداران از ماست

دانشجو در بخش دوم سخنان خود به بحث اسلامي كردن دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: حركت به سمت اسلامي شدن دانشگاه‌ها ركن اصلي وزارت علوم است و در اين ارتباط كوچكترين عقب‌نشيني نخواهيم كرد. پس مخالفان اين طرح هر‌چه مي‌خواهند جوسازي كنند، چون ما با خدا معامله كرديم. ما قائل نيستيم كه آخرت خود را با دنياي برخي افراد معامله كنيم.

وي تصريح كرد: در جلسه‌اي كه در مجلس داشتم نيز اعلام كردم كه دغدغه ما دين‌داري است و اكنون هم حرفم اين است و نمي‌دانم چطور بايد شفاف‌تر از اين سخن بگويم.

وزير علوم اظهار داشت: اسلامي كردن دانشگاه‌ها دو ركن دارد كه يكي محتوا و ديگر ظاهر است. در بحث محتوا يكي از مطالب اصلي بازنگري در علوم انساني است. چه‌كسي گفته كه مي‌خواهيم قانون نيوتن را اسلامي كنيم؟ آيا مخالفان اين طرح با گفتن اين‌گونه مطالب خود را مسخره مي‌كنند؟ ما اعتقاد داريم قانوني مانند قانون نيوتن در جهت اسلامي حركت كند، نه اينكه بر اساس آن قانون بمب اتم بسازيم و هيروشيما را نابود كنيم.

دانشجو با اشاره به اينكه در اسلامي شدن دانشگاه محتوا اصل است و تا محتوا درست نشود، مشكل حل نخواهد شد، خاطرنشان كرد: ما از پا نمي‌نشينيم تا اول محتوا را درست كنيم. بعد به ظاهر دانشگاه‌ها رسيدگي كنيم، چون دوران مسئوليت ما اكتفا نمي‌كند. پس هر دو موضوع را در كنار يكديگر اجرايي مي‌كنيم.

وزير علوم با بيان اينكه ركن دوم اسلامي شدن دانشگاه‌ها، ظواهر و نمادهاي دانشگاهي است، گفت: عده‌اي به دنبال جوسازي هستند و اكنون اسلامي شدن دانشگاه‌ها به موضوع اصلي رسانه‌ها تبديل شده است. در صورتي كه سياست اگر عين ديانت است، پس نمي‌تواند با صداقت مخالفت داشته باشد.

وي به نظرات مراجع تقليد در خصوص اختلاط دانشجويان دختر و پسر در دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: آيت‌الله علوي گرگاني، آيت‌الله سبحاني، آيت‌الله مكارم شيرازي، آيت‌الله جوادي آملي و ساير مراجع اختلاط دانشجويان دختر و پسر را مذموم شناخته‌اند.

دانشجو با اشاره به اينكه از نظر مراجع تقليد اختلاط حرام است، تاكيد كرد: مراجع تقليد بر اين امر تأكيد دارند كه اختلاط زنان و مردان حرام است اما مخالفان طرح اسلامي شدن دانشگاه‌ها معتقدند كه چرا رؤساي دانشگاه‌ها وارد اين موضوع شدند و در پاسخ به آنها بايد گفت پس چه‌كسي بايد در اين موضوع ورود پيدا كند؟

وزير علوم افزود: اگر امكاناتي وجود داشته باشد كه دانشجويان دختر و پسر در كلاس‌هاي جداگانه تحصيل كنند، چه اشكالي پيش مي‌آيد؟ آيا مخالفان اين طرح مي‌ميرند؟

وي با اشاره به اينكه برخي افراد در برنامه‌ها حتي از BBC و صداي آمريكا بهتر عليه اسلامي شدن دانشگاه‌ها و به نفع اختلاط صحبت مي‌كنند، خاطرنشان كرد: نگاه ما به نظرات مراجع تقليد است. ما آموزه‌هاي ديني را از اين مراجع آموخته‌ايم. من فكر مي‌كردم كه با نظراتي كه مراجع تقليد دادند، مخالفان اين طرح خجالت بكشند اما باز هم مطالبي عليه اسلامي شدن دانشگاه‌ها مطرح مي‌كنند و نظر مراجع برايشان فرقي نمي‌كند.

دانشجو با تاكيد بر اينكه: "در وزارت علوم و دانشگاه‌ها طرحي به نام طرح تفكيك جنسيتي به صورت مدون وجود ندارد و اسلامي شدن دانشگاه‌ها را بر اساس قوانين شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آئين‌نامه حدود شئونات اسلامي دنبال مي‌كنيم "، تصريح كرد: واژه تفكيك جنسيتي نه از ماست و نه مدون شده در وزارت علوم است. اما شايد نگاه كساني كه دلسوز دين هستند، در راستاي بند يك مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشد.

وزير علوم افزود: در بند يك مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي آمده كه دانشجويان دختر و پسر در دو رديف جداگانه در كلاس‌هاي درس تحصيل كنند و بر اساس اين قانون ما قصد نداريم در دانشگاه‌ها ديوار بكشيم.

وي با طرح اين سوال كه آيا امام(ره) با اختلاط در دانشگاه‌ها موافقت داشتند يا خير، گفت: ما در خصوص مناسبات دختران و پسران به سبك غربي مخالفيم و آن را اختلاط مي‌دانيم.

دانشجو تاكيد كرد: دانشجويان دختر و پسر لازم است در دو طرف كلاس‌هاي درس حضور داشته باشند اما در تبصره مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي آمده كه اگر امكانات موجود باشد، مي‌توان كلاس‌هاي درس دانشجويان دختر و پسر را جدا كرد.

وزير علوم افزود: اكنون برخي فضاسازي‌ها ايجاد شده كه قصد داريم اين طرح را از ابتداي مهرماه اجرايي كنيم درحالي‌كه وزارت علوم طي مراحل مختلف اين طرح را عملي خواهد كرد.

وي با اشاره به اينكه اگر امكان جداسازي كلاس‌هاي دانشجويان دختر و پسر موجود نباشد و امكانات آن مهيا نشود، كلاس‌هاي درس بايد در دو رديف جداگانه برگزار شود، تاكيد كرد: در قانون آمده كه مسئول اجراي اين طرح رؤساي دانشگاه‌ها هستند، پس رؤسا حق دارند اعلام كنند كه قصد دارند اين طرح را اجرا كنند يا خير؟ چون مسئول اجراي اين آئين‌نامه هستند.

دانشجو با اشاره به اينكه: "نبايد در زمين دشمن و ضد‌انقلاب بازي كنيم "،‌ گفت: طرح اسلامي شدن دانشگاه‌ها را به تدريج و با تدبير انجام مي‌دهيم. مخالفان اين طرح اعتقاد دارند كه كار كارشناسي روي اين طرح انجام نشده است، در‌حالي‌كه فعاليت‌هاي كارشناسي در اين خصوص انجام شده است.

وزير علوم با تاكيد بر اينكه: "ماده يك و تبصره آن را كه در قانون شوراي عالي انقلاب فرهنگي ذكر شده، اجرا خواهيم كرد "، اظهار داشت: يكي از بهانه‌هايي كه مخالفان اين طرح مي‌گيرند، اين است كه مي‌گويند چرا پس از 24 سال مي‌خواهيد اين طرح را انجام دهيد؟ آيا اين افراد خجالت نمي‌كشند؟ چرا از مسئولين پيشين نمي‌پرسيد كه چرا اين قوانين را اجرا نكردند؟ حالا بايد ما پاسخگوي اين باشيم كه چرا مي‌خواهيم اين طرح را در دانشگاه‌ها اجرا كنيم؟

وي افزود: قانون شهرداري‌ها مربوط به سال 45 است اما حرف و حديثي ندارد اما ما مي‌خواهيم طرح اسلامي شدن دانشگاه‌ها را اجرا كنيم كه حرف و حديث درست مي‌كنند. مخالفان اين طرح در طول 24 سال خوشحال بودند كه اين طرح انجام نشده و اكنون از شدت ناراحتي مي‌سوزند.

دانشجو تاكيد كرد: برخي‌ها مي‌گويند شما دانشگاه‌ها را اسلامي مي‌كنيد اما كوچه و خيابان چه مي‌شود؟ آيا اين استدلالات بچه‌گانه نيست؟ آيا محيط دانشگاه با بازار، پارك، خيابان و . . . فرق ندارد؟ مگر من متولي پارك و خيابان هستم؟ اگر دانشگاه متحول شود، جامعه هم متحول مي‌شود و اين ديدگاه امام(ره) است. اما مخالفان اين طرح ظاهراً مدعي هستند كه اگر كوچه و خيابان متحول شود، دانشگاه متحول مي‌شود.

وزير علوم با اشاره به اينكه: "ما مديون مراجع تقليد هستيم؛ اگر‌چه خودشان اين ادعا را ندارند "، تاكيد كرد: يكي از مسئولان پيشين اعلام كرده بود كه مراجع تقليد در خصوص اختلاط دانشگاه‌ها نظراتي داده‌اند اما مراجع قانوني هم بايد تصميم بگيرند كه بايد به اين مسئول سابق گفت چرا وي اين طرح را در دوران مسئوليت خود اجرا نكرده و چرا آقايان اكنون وي را مؤاخذه نمي‌كنند كه چرا به اسلامي شدن دانشگاه‌ها نپرداخته است؟

وي افزود: مخالفان اگر نمي‌دانند، بدانند كه اين طرح قانون دارد و آن قانون 14 بند دارد و مي‌توانند اين قانون را دوباره مطالعه كنند و بايد توجه داشته باشند كه وزارت علوم در حد امكان قانون اسلامي شدن دانشگاه‌ها را به تدريج اجرا مي‌كند تا مراجع تقليد، خانواده‌ها، متدينين، اساتيد و دانشجويان راضي باشند.

دانشجو در ادامه گفت:‌ در حال حاضر 20 هزار دانشجو در خصوص اجرا شدن طرح اسلامي شدن دانشگاه‌ها طومار جمع كرده‌اند و تشكل‌هاي اساتيد و دانشجويي حامي اين طرح هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مواضع امیدوار کننده, وزیر علوم, بازنگری در علوم انسانی, اصلاح شرایط اخلاقی دانشگاه, دختر و پسر, کلاس‌های جداگانه, كامران دانشجو, ,