چند پيشنهاد براي حل مشكل‌صنعت در مخاطره قرار گرفته گوشت و شير
 

 

حسن حیدری کارشناس شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران ( ایتان): 1. در سال جاري به دليل نوسان‌هاي نرخ ارز و خشكسالي، قيمت تمام شده علوفه و جو افزايش قابل ملاحظه اي داشته است. به گفته رئيس هيات مديره اتحاديه مرکزي دامداران، قيمت جو و ذرت خشك در كشور كيلويي 475 و 550 تومان است كه به ترتيب نشان از افزايش 42 و 15 درصدي قيمت در ماه اخير دارد.

قيمت جهاني اين دو نهاده اساسي به ترتيب كيلويي 221.3 و 331.2 تومان است. بنابراين قيمت جو و ذرت در بازار داخلي به ترتيب 253.7 و 218.8 تومان از بازار بین المللی گران تر است. در نتيجه، هزینه تولید گوشت و شیر افزایش قابل ملاحظه ای یافته است که تداوم روند کنونی، صنعت دامی کشور را به مخاطره می‌اندازد.

2. پيش از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها، دولت موظف بود ما به‌التفاوت قیمت خريد یک لیتر شیر (470 تومان) از سوی شرکت های لبنی و قیمت فروش آن (350 تومان) به مصرف كننده را به شركت هاي لبنيات بپردازد. اما پس از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها، يارانه شير عملاً حذف شد و به جاي آن دولت فقط مكلف به تأمين خوراک ارزان برای دام گرديد. این اقدام علاوه بر افزایش هزینه های تولید، فشار مضاعفی را برصنعت دام داری کشور وارد کرده است.

3. سياست دولت مبني بر تخصيص يارانه شير به خوراك دام، سياست مناسبی نیست. اتخاذ چنین سیاستی الزاماً به معنای بهره‌مندی توليد كنندگان شير و دامداران از یارانه مذکور نخواهد شد چراکه امکان فساد و ورود دلالان در چرخه تخصیص خوراک دام به دامدارران تقویت می‌شود. ضروری است يارانه به خود شیر تعلق بگيرد. سياست خريد تضميني شير از يك طرف تضمين كننده امنيت غذايي اين محصول استراتژيك در سبد غذايي خانوار ايراني است و از طرف ديگر، گلوگاهي براي اعمال سياست هاي ارتقاي بهره وري و افزايش كيفيت شير توليدي است.

4. با توجه به اختلاف زیاد قیمت خوراک بازار داخل و خارج، دولت بايد با تخصیص ريفاينانس يك ساله با نرخ مرجع رسمي دلار به اتحادیه شركت هاي تعاوني کشاورزی دامداران، دسترسی انبوه و ارزان به علوفه، جو و ديگر خوراك دام را برای دامداران فراهم کند.

با تخصيص اين اعتبار مي توان حداقل 30 درصد خوراک دام را ارزان تر نسبت به قيمت هاي كنوني در اختيار دامداران قرار داد. علاوه بر آن، دامداران به ازای دریافت هر کیلو خوراک دام موظف به تحویلِ نيم كيلو شير مابه ازای بهای آن هستند. بنابراین با فروش شیر به شرکت های لبنیانی به صورت خودکار، تسهیلات ریفاینانس تسویه می‌شود و سیاست خرید تضمینی شیر با روش مذکور کارآمد عمل می‌کند چراکه داد و ستدها به‌واسطه پول حذف شده و فساد احتمالي به حداقل مي رسد. علاوه بر آن متقاضیان دریافت خوراک دام، تولیدکنندگان شیر خواهند بود و حضور دلالان كاهش قابل توجهي خواهد یافت.

5. در حال حاضر بالاتر بودن قيمت جو و ذرت نسبت به گندم منجر به افزايش تقاضا براي خريد گندم به‌واسطه اثر جايگزيني آن شده است كه خودكفايي در محصول اساسي گندم را به جهت افزايش مصرف آن به مخاطره مي اندازد.

در صورتي كه دولت بستر واردات انبوه ذرت و جو را به دامداران از طريق ريفاينانس يك ساله فراهم كند، با كاهش محسوس قيمت در داخل از يك سو قيمت شير كاهش قابل ملاحظه اي مي يابد و از سوي ديگر تقاضاي خريد گندم كه ناشي از گران بودن قيمت جو و ذرت است، كاهش پیدا می‌کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : چند پيشنهاد, حل مشكل‌صنعت, گوشت و شير, نوسان‌هاي نرخ ارز و خشكسالي, قيمت تمام شده علوفه و جو افزايش قابل ملاحظه اي داشته است, رئيس هيات مديره, اتحاديه مرکزي دامداران, قيمت جو و ذرت خشك, ,