گفت‌وگو با حجت‌الاسلام نبويان/ اجمالي

سروش می‏گفت باید قرآن را اصلاح و دسته‏ای از آیات را حذف کنیم/ مسئله ما با ساكتين فقط مربوط به انتخابات نيست
 

 

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود نبویان را اغلب به واسطه روشنگری‏ها و سخنرانی‏های طوفانی‏اش در مورد سروش، قتل‏های زنجیره‏ای، وقایع 18 تیر، تقلب در انتخابات 88 و جریان انحرافی می‏شناسند. او عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) و در زمره شاگردان استاد مصباح یزدی به شمار می‏آید.

نبویان همچنین به واسطه ارتباط نزدیکش با محافل دانشجویی در دانشگاه‏ و طرح ولایت، همواره مورد رجوع نخبگان کشور بوده است. او در دبيرخانه فقهي مجلس خبرگان رهبري نیز فعالیت دارد. از نبویان در موضوعاتی چون اسلام و مدرنیسم، علم‏گرایی، مولد و مولود روشنفکری، حق و تکلیف و تلازم آنها، مجرّد و مادی، مغالطات، معنا و ماهیت حق و... مقالات علمی و مفصلی در نشریات و فصلنامه‏ها منتشر شده است.

در این مصاحبه او از اصلی‏ترین چالش انقلاب اسلامی و غرب سخن به میان آورد تا به مسئله علم‏گرایی و دانش سکولار و مبحث علوم انسانی برسد. نبویان انقلاب فرهنگی را جزو ضروری‏ترین نیازهای کشور دانست و همچنان آن را واجد اهمیت تلقی کرد.

پس از این مقدمه با سیری تاریخی به انحرافاتی که خصوصا پس از رحلت امام در نهضت شکل گرفت پرداخت و توضیح داد که سروش چگونه از تشکیک در فهم از قرآن به تشکیک در اصل قرآن رسید. او همچنین زاویه نگاهی به وضعیت امروز کشور و مسئله جریان انحرافی داشت و این انحرافات را در یک سمت و سو تلقی می‏کرد.

نبویان با اشاره به خطر ساکتین و مردودین فتنه گفت: «اين آدم‌ها دروغ مي‌گويند كه طرفدار ولي‌فقيه هستند.» او توضیح داد که مسئله ما با اینها صرفا مسئله وقايع پس از انتخابات نیست و اساسا نسبت به مشی اینها در نسبت با نظام و انقلاب باید احساس خطر کرد. نبویان گفت:«چه چيزي باعث مي‌شود كه انسان ولي خودش را تنها بگذارد؟ باز مي‌گرديم به زمان امام‌حسين(ع). چه چيزي بود؟ زمان حضرت امير(ع) چه چيزي بود؟ كساني كه ساكت بودند، 17، 18 هزار نفر ظاهراً اوايل به مسلم‌بن عقيل نامه داده بودند. همان‌هايي كه ساكت هستند، ابزار دشمن خواهند شد. 18 هزار تا نامه مي‌دهند، اما وقتي عبيدالله‌بن زياد مي‌آيد، 12 هزار نفر هم اضافه مي‌شوند و 30 هزار نفر مي‌روند و پسر حضرت امام‌علي(ع) را مي‌كشند.»
 
گزیده‏ای از مصاحبه خواندی با حجت الاسلام و المسلمین نبویان را در ادامه می‏خوانید. متن کامل این مصاحبه از دو پيوند زیر قابل دسترسی است:
 
 
 
متن اجمالي اين گفت‌وگو نيز در ادامه آمده است:
 
 
حجت الاسلام و المسلمین نبویان مهم‌ترین چالش انقلاب اسلامی با غرب را در دو حوزه معرفتی و انگیزشی دانست و نسبت به حاکمیت مدرن و سکولار انديشه‌ها در دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرد. وی گفت: يكي از كارهاي بزرگي كه بايد بكنيم اين است و بايد به سمت توليد نرم‌افزار علوم انساني براي دانشگاه‌هايمان برويم.
 
وی افزود: خاطره‌اي را نقل كنم. در اينجا با اسم هم نقل مي‌كنم. اين حرفي كه مي‌زنم مال 12، 13 سال پيش زمان دوم خرداد است. مشكلي برايم پيش آمده بود. رفتم از حاج‌آقا‌ مصباح پرسيدم: «كارهاي دانشگاهي‌ام را ادامه بدهم يا ندهم؟» ايشان فرمودند كه من برايت خاطره‌اي مي‌گويم. فرمودند: «يك زماني در درس علامه طباطبايي شركت مي‌كردم. سه دانشجو از تهران زنگ زدند كه شما بيا و براي ما تفسير بگو. وسط هفته هم بود. طلبه‌هاي درس‎خوان معمولاً وسط هفته جايي نمي‌روند و درس‌هاي‎شان را نمي‌گذارند. مردد شدم كه بروم يا نروم. با اتوبوس‌هاي آن وقت هم خيلي طول مي‌كشيد تا از قم به تهران برسي. پيش مرحوم علامه طباطبائي رفتم. عين الفاظش يادم نيست، ولي مضمون كلي حرف‌هاي ايشان اين بود كه واجب است كه بروي. خيلي تعجب كردم و پرسيدم: چرا؟ فرمود: دانشجویان وقتي فارغ‌التحصيل مي‌شوند، يكي رئيس آموزش و پرورش مي‌شود، يكي معلم، يكي رئيس شركت، يكي وزير. به عبارت ديگر، كشور دست خروجي‌هاي دانشگاه‌هاست». الان هم همين‌طور است. اينكه امام «رضوان‌الله‌عليه» فرموده است: «اگر مي‌خواهيد كشور را نجات بدهيد، بايد به دانشگاه توجه كنيد»، سرّش همين است. الان هم اكثريت قريب به‌اتفاق مسئوليت‌هاي كشور دست فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاست.
 
نبویان با تاکید بر اینکه آمده‌ايم اسلام را در جامعه بياوريم، نه مدرنيته را، گفت: اين اسلام اگر قرار است بيايد، با تئوري اقتصاد‌ي مدرنيته نمي‌شود اقتصاد اسلامي بياوريد. وی انقلاب فرهنگی را هنوز دارای موضوعیت دانست و تصریح کرد: كارهاي‌مان بايد در اينجا منحصر شود.
 
وی به تفاوت تعریف انسان در اسلام و غرب اشاره کرد و در خصوص انقلاب اسلامی گفت: به انقلاب خودمان برگرديم. واقعاً بچه‌ها در جبهه‌ها به اميد دست‌يابي به چه چيزي مقاومت مي‌كردند؟ مقام؟ پول؟ شب حمله، شب سيدالشهدا(ع) بود. چه چيزي داشتيم؟ سوپراتاندرها را چه كسي به عراق مي‌داد؟ ميگ‌ها را چه كسي مي‌داد؟ تي.76 را چه كسي مي‌داد؟ ميراژدرها را چه كسي مي‌داد؟ اين مضحكه شده بود كه ما آمار دقيق نيروهاي خودمان را از راديو عراق مي‌گيريم. آواكس‌هاي عربستان بلند مي‌شدند و همه تصويربرداري‌ها و جمع‌آوري اطلاعات را انجام مي‌دادند. ما كه چيزي نداشتيم و با كلاشينكف جلو مي‌رفتيم. چه كسي مي‌توانست اين انقلاب و اين جنگ را در برابر اين همه فتنه‌ها، سالم بيرون بياورد؟
 
نبویان گفت: متأسفانه صدا و سيما‌ي ما مدرن است، انديشه اسلامي كجاست؟ كارگردان‌هايمان اسلامي فكر مي‌كنند؟ فيلمساز‌ان ما؟ روزنامه‌نگاران ما؟
 
 
وی نفوذ فکر مردن را سبب انحراف در میان اصحاب انقلاب دانست. نبویان گفت: تا سال 76 تلاش برای کنار گذاشتن دین فقهی در حوزه انديشه و تفكر جامعه انجام شد و روشنفكر‌ان و كساني كه براي جوانان ما انديشه‌ساز بودند، اين كار را انجام دادند، اما در حوزه سياسي، فاز ديگري از همين انديشه حاكم بود، خود آقاي مرعشي اعلام كرد كه حزب كارگزاران، ليبرال‌ـ‌دموكرات است، منتهي ليبرال‌ـ‌دموكرات مسلمان.
 
حجت الاسلام نبویان تصریح کرد: در مبارزاتي كه عليه اسلام شده است، مي‌بينيم رئيس‌جمهور مملكت، جناب آقاي خاتمي، بزرگ‌ترين شعارش آزادي است. در سالگرد دوم خرداد 77 ايشان مي‌گويند دعواي ما دعواي انديشه‌اي است، دعواي هيكلي نداريم. متأسفانه اين انديشه‌هاست ـ‌با قصد يا بي‌قصدـ انديشه‌اي است كه ريشه اسلام را مي‌زند. ايشان در سالگرد دوم خرداد 77 تصريح مي‌كند آزادي آن‌قدر مهم است كه اگر دين هم در مقابل آزادي بايستد، محكوم به شكست است.
 
وی با اشاره به مشکک شدن ارزش‏ها و اندیشه‏ها در دوره اصلاحات گفت: در جامعه، قرائت باطل نبايد اجرايي شود. مي‌گفتند كه تو دليلي داري كه قرائت من باطل است؟ نه، پس همه چيز مشكوك است. من دليلي دارم كه حرف شما باطل است؟ پس همديگر را تحمل كنيد: تسامح و تساهل! پس امر به معروف و نهي از منكر تعطيل! معروفي نداريم. يقين داري اين معروف است؟ يقين داري اين منكر است؟ تازه قرآن نمي‌گويد معروف را بگو، مي‌گويد امر كن. نمي‌گويد منكر را بگو، مي‌گويد نهي كن، لذا آقايان فقهاي ما، امام(ره) و ديگران، گفتن عادي را مي‌گويند به تكليفت عمل نكرده‌اي. امر به معروف تكليف ديگري است. پس بايد دين را بگذاريم كنار، امر به معروف را بگذاريم كنار، شيعه و اسلام را بايد بگذاريم كنار و هر ديني كه شد، شد. اين نوع انديشه اسلامي بايد زده شود.
 
وی به نسبت میان دولت سازندگی و اصلاحات اشاره کرد و گفت: آقاي هاشمي حرف جالبي مي‌زند. در سال 84 تصريح مي‌كند كه خاتمي سياست‌هاي مرا ادامه داده است. او به همان جايي رسيده است كه اگر من هم بودم، مي‌رسيدم. راست هم مي‌گويد. يك انديشه است.
 
نبویان به مستندات مکرری از نوشته‏های سروش اشاره کرد و توضیح داد که از سال 76 این جریان شمشیر خود را علیه اسلام برهنه کرده است. او گفت: دين بايد از بين برود. دين را مي‌فهمم، قرآن و روايات و تجربه ديني چيست؟ صفحه 3 مي‌گويد من كه مي‌گويم تجربه ديني هم بشري است، تجربه يعني وحي. وحي يك امر بشري است و پيغمبر(ص) خودش به خودش وحي كرده! جبرئيل يعني چي؟ مي‌خوانم كه ببينيد از نظر دكتر سروش تجربه يعني وحي! صفحه 3: «پس مقوم شخصيت و نبوت انبيا و تنها سرمايه آنها همان وحي يا به اصطلاح امروز تجربه ديني است، پس دين و وحي يك امر بشري هستند.»
 
وی به مکالمه خود و دکتر سروش هم اشاره کرد. نبویان با اشاره به مواضع سروش ادامه داد: مي‌گويد ديگر دبّه در نياوريد و بگوييد ما مي‌خواهيم به اين آيات قرآن ملتزم باشيم، دقيقاً با همين واژه. بعد مي‌گويد من كه مي‌گويم اصلاح‌طلبم، اصلاح‌طلبم، اصلاح‌طلبم، با سياست كار ندارم، با فرهنگ كار ندارم. اينها را بگذاريد كنار،‌ اصلاح خود قرآن! پرسيدم: «يعني فهم قرآن؟» گفت: «نه بابا! اصلاح خود قرآن»! آدرس بدهیم و دسته‌بندي کنیم كه اين آيات از قرآن حذف شود!
 
نبویان گفت: جمله‌اي برايتان بخوانم از آقاي محمدرضا خاتمي، صريحاً اعلام مي‌كند. كي؟ سال 84، 31/1/84 دو ماه مانده به انتخابات دوره اول آقاي احمدي‌نژاد. روزنامه اقبال مال آقاي معين كانديدا‌ي اصلاح‌طلبان. ايشان مي‌گويد 8 سال از اصلاحات گذشت. چه كسي مي‌گويد اصلاحات شكست خورده؟ اصلاحات آن‌قدر پيروز شده كه ما به خود حق مي‌دهيم كه اگر در رأس حكومت، آن امام غايب و معصوم هم باشد، او را در ملاءعام استيضاح كنيم. بله، چون معصوم اصلاً يعني چي؟ من نمي‌دانم اينها به چه چيز باور دارند؟ جمله را عيناً بخوانم كه مستند باشد. روزنامه اقبال 31/1/84، محمدرضا خاتمي: «يكي از بزرگ‌ترين دستاوردهاي اين دوران 8 ساله آن است كه حكومت از جايگاه آسماني و ملكوتي‌اش به زمين نشست. حتي اگر امام غايب و معصوم هم در رأس حكومت قرار بگيرد، بايد بتوان به او انتقاد كرد و از عملكردش ايراد گرفت و در ملاءعام استيضاحش كرد.»
 
 
نبویان افزود: اين نكته خيلي خطرناك است. الان واضح شده كه چرا غربي‌ها و امريكا‌يي‌ها از اصلاح‌طلب‌ها دفاع مي‌كنند، چون همگي يك فكر دارند با شدت و ضعف‌هاي متفاوت. قرار است حمله به نظام، حمله به اسلام، حمله به ولايت‌فقيه انجام شود. اگر امام‌زمان(عج) را مي‌شود نقد و استيضاح كرد، ولي‌فقيه كه تكليفش معلوم است. اينها اصلاً به اين نكته باور دارند؟ باور به قرآن دارند؟‌ چگونه كسي باور به تشيع دارد و مي‌تواند اين حرف را بزند؟ بعد آمد خيلي ماستمالي‌اش هم كرد كه باز هم درست نشد.
 
وی با اشاره گفت: اين همه حمله عليه دين و اين ظرفيت‌ها پر شده، در سال 84 با آمدن آقاي احمدي‌نژاد اميد داشتيم كه خوب هم شد و در دولت اول، ايشان موفق هم بود، براي همين مقام معظم رهبري فرمود اينهايي كه كارگزاران و اصلاحات آوردند، ضد اسلام است. پس انقلاب اسلامي اين نبود، براي همين آقا مي‌فرمايند: «دولت آقاي احمدي‌نژاد (دولت اولش) قطار انقلاب را در ريل خودش قرار داد»، يعني چه؟ يعني دو دولت قبلي قطار انقلاب را از ريل خودش خارج كردند، منتهي متأسفانه در دولت جديد آقاي احمدي‌نژاد، با آمدن حلقه انحرافي، دوباره فكر اصلاحات زنده شد. دقت كنيد كه چرا مكتب ايراني مطرح مي‌شود؟ من مكتب ايراني را ادامه همين انديشه مي‌بينم كه اسلام بايد برود.
 
وی سه خطر اصلاح‏طلبان، جریان انحرافی و ساکتین را موجب به صحنه آمدن آیت الله مصباح یزدی در انتخابات مجلس نهم دانست و در خصوص خطر ساکتین گفت: چه چيزي باعث مي‌شود كه انسان ولي خودش را تنها بگذارد؟ باز مي‌گرديم به زمان امام‌حسين(ع). چه چيزي بود؟ زمان حضرت امير(ع) چه چيزي بود؟ كساني كه ساكت بودند، 17، 18 هزار نفر ظاهراً اوايل به مسلم‌بن عقيل نامه داده بودند. همان‌هايي كه ساكت هستند، ابزار دشمن خواهند شد. 18 هزار تا نامه مي‌دهند، اما وقتي عبيدالله‌بن زياد مي‌آيد، 12 هزار نفر هم اضافه مي‌شوند و 30 هزار نفر مي‌روند و پسر حضرت امام‌علي(ع) را مي‌كشند.
 
وی افزود: اين آدم‌ها دروغ مي‌گويند كه طرفدار ولي‌فقيه هستند، چرا؟ به چه دليل دروغ مي‌گويند؟ مقام معظم رهبري در زمان فتنه مگر نفرمود شفاف بگوييد. عين جمله آقاست. روشنگري كنيد، شفاف بگوييد، هر چه مي‌دانيد بگوييد. من انتظار ندارم چيزي را كه نمي‌دانيد بگوييد. شفاف بگوييد، روشنگري كنيد، اَيْنَ عَمّار؟ تو طرفدار ولي‌فقيه و ولايت‌فقيه هستي؟ يك جمله كه در زمان فتنه فرموديد و روشنگري كرديد كجا بود؟ آن زمان وقت سكوت بود؟ روي مرز راه مي‌روند، اين طرف نگاه مي‌كنند، اگر اين طرف بيشتر بود، به اين طرف مي‌آيند و يا بالعكس، لذا به اينها نمي‌شود اعتماد كرد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : حجت‌الاسلام نبويان, سروش, اصلاح قرآن, حذف آیات, ساكتين, انتخابات, قتل‏های زنجیره‏ای, وقایع 18 تیر, تقلب در انتخابات 88, علم‏گرایی, دانش سکولار, مبحث علوم انسانی, خطر ساکتین, مردودین فتنه, ,