جهانديده: منطق برخي اصول‌گرايان براي ايجاد وحدت، متعلق به دوره قبل از "9دي" است
 

 

هم اندیشی: خروج اصلاح‌طلبان از خانواده نظام در 9 دی 88 به دست خودشان نبود که حالا بخواهند به دست خودشان وارد عرصه سیاست و انتخابات شوند، بلکه مردم به اصلاح طلبان مهر مردودی زدند.

احسان جهاندیده عضو جبهه پایداری و از فعالان سیاسی در گفت‌وگو با هم اندیشی در خصوص مسائل انتخابات اخیر مجلس با تاکید تغییر فضای سیاسی کشور بعد از 9 دی به تحلیل کوتاهی در این خصوص پرداخته است:

بحث وحدت اصولگرایان به نظر می‌رسد به سرانجامی نرسیده و امیدی هم به تحقق آن نیست. نظر شما در این خصوص چیست؟

باتوجه به عملکرد جبهه متحد وحدت صددرصدی محقق نمی‌شود

اگر منظور از وحدت، وحدت صد در صدی است، خوب وحدت به این معنی و همین‎طور لیست واحد قطعا محقق نخواهد شد. این مسئله به این دلیل است که مواردی که مدنظر جبهه پایداری بوده از طرف جبهه متحد محقق نشده و اکنون نیز از‌ آن مرحله گذر کرده ایم و دوستان جبهه متحد بارها گفته‌اند که موارد مد نظر جبهه پایداری را نمی‌توانند محقق کنند. 

وحدت اجمالی در بعضی مناطق تا حدودی قابل تحقق است

اما اگر وحدت به معنی شاخصه‌های اصلی باشد، همان‎طور که حضرت آیت الله مصباح فرمودند که جبهه پایداری با استراتژی معرفی کاندیدای اصلح حرکت می‌کند، خوب این راهش باز است و ممکن است در انتخابات اخیر به خصوص در تهران و کلان شهرها به علت تکثّر کاندیداها، جبهه پایداری و جبهه متحد تا حدودی دارای موارد مشترک باشد، اما این به صورت صددرصدی نیست. با اين حال، در شهرها و مناطق کوچک‎تر، این وحدت به علت کم بودن کاندیداها راحت‌تر محقق خواهدشد.

این پیش بینی من است، حال اينكه مذاکرات و رایزنی‌ها به کجا خواهد انجامید، در آینده مشخص خواهدشد.

استدلال برخی بر حضور وسیع اصلاح‌طلب‌ها برای تنازل از اصول و ایجاد وحدت را چگونه ارزیابی می‌کنید و آيا این استدلال را صحیح می‌دانید؟

استدلال کنندگان در فضای قبل از فتنه هستند

فکر می‌کنم کسانی که این حرف را مطرح می‌کنند، هنوز در فضای قبل از فتنه 88 و 9 دی 88 صحبت می‌کنند. بعد از 9 دی 88، انقلاب اسلامی یک نقطه عطفی را پشت سر گذاشت و وارد دوران جدیدی در فضای سیاسی و آرایش سیاسی نیروهای فعال در جریان انقلاب شدیم. بسیاری از افرادی که به عنوان اصلاح‌طلب شناخته‌ می‌شدند و جزو خانواده نظام بودند و حتی برخی از افراد موسوم به اصولگرا، بعد از فتنه88 و 9 دی 88 از صحنه خارج شدند.

اصلاح طلبان در 9 دی 88 از خانواده نظام خارج شدند و مردم آنها را نخواهند پذیرفت

خروج اصلاح‌طلبان از خانواده نظام در 9 دی 88 به دست خودشان نبود که حالا بخواهند به دست خودشان وارد عرصه سیاست و انتخابات شوند، بلکه مردم به اصلاح طلبان مهر مردودی زدند.

آنهایی که خود را اصلاح طلب می‌دانند و این مطلب را به خوبی می‌دانند که اگر بخواهند وارد عرصه سیاست شوند، جایگاهی در بین مردم از لحاظ سیاسی و اجتماعی ندارند و حماسه 9 دی سال 88، کاملا صحنه را عوض كرد.

خود زعمای اصلاح‌طلب نیز این مسئله و وضعیت را قبول دارند، و الا اگر جایگاهی داشتند، با توجه به شعارهایی که در دوران دوم خرداد می دادند، از جمله مشارکت فعال و جامعه مدنی و امثال اینها حتما در انتخابات با تابلو و به‌طور مشخص شرکت می‌کردند.

این که در انتخابات بطور فعال شرکت نمی‌کنند و یا تحریم انتخابات را مطرح می‌کنند به دلیل این هست که خودشان می‌دانند که جایگاهی در بین مردم ندارند.

حضور صوری اصلاح‌طلبان قابل این نیست که از آرمان‌ها تنازل کنیم

به همین دلیل صحنه تغییر کرده و ما نمی‌توانیم معادلات قبل از فتنه 88 و قبل از 9 دی 88 را مطرح کنیم و بگوییم چون 700 یا 1000 کاندیدای اصلاح‌طلب شرکت کرده‌اند، پس ما باید از آرمان‎ها و شاخص‌ها تنازل کنیم و مانع ورود دشمن فرضی شویم که معلوم نیست توان و قدرت آنها چقدر هست و دم از وحدتی بزنیم که تشکیل مجلس مطلوب و آرمانی  را در مخاطره قرار دهد.

آیا جلسات اخیر برخی افراد موسوم به حامیان دولت را می‌توان حمایت دولت از طیف خاص و دخالت در انتخابات قلمداد کرد؟

با توجه به دستور مقام معظم رهبری هیچ یک از قوای سه گانه حق دخالت در انتخابات و تعیین مسیر آن را ندارند

درباره جلساتی که شما می گویید، خود برگزار کنندگان آنها از این ابا دارند که بیان کنند به عنوان جلسات حزبی و انتخاباتی از سوی دولت وارد عرصه شده اند. مهم آن چيزي است كه مقام معظم رهبری فرمودند که هر سه قوه حق دخالت در انتخابات و تأثیر در رأی و انتخاب مردم را ندارند.

به هر حال، دولت بیشتر از سه قوه‌ی دیگر در منظر رسانه‌هاست و باید این مهم را رعایت كند، ولی به هر حال قوای دیگر نیز بايد از امر مقام معظم رهبری تبعیت کنند و از امکانات‎شان در مسیر تأثیر در سرنوشت و نتیجه انتخابات استفاده نکنند؛ از جمله مجلس کنونی و نمایندگانی که از ظرفیت‌های بیشتری نسبت به نامزدهای دیگر برخوردار هستند، نباید در مسیر دخالت در انتخابات استفاده کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : منطق اصول‌گرايان, ايجاد وحدت, جهاندیده, خروج اصلاح طلبان, ,