گفت‌وگو با فاطمه آليا/ اجمالي

برنامه‌هاي جريان‎نفوذي و ارتباط برخي‌زنان مدعيان‎اصولگرايي با فائزه هاشمي/ ترویج بی‌حيایی در سریال‌ها عادي شده است
 

 

جواد حجتي: فاطمه آلیا مسئول کمیته بانوان جبهه پایداری انقلاب اسلامی از جمله نمایندگان فعال مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هفتم و هشتم است که هم‌اکنون در یکی از مهم‎ترین کميسیون‌های مجلس یعنی کميسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت دارد. تجربه 20 ساله ناشی از حضور در آموزش و پرورش همراه با سوابق اجرایی و مسئولیت‌های اجتماعی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، موجب شد تا به عنوان اولین زن ایرانی برای تصدي وزارت آموزش و پرورش دولت دهم معرفی شود که بنا به دلایلی که در گفت‌وگوی زير به آن پرداخته است، با نوشتن نامه‌ای انصراف داد.

آلیا در کنار فراگیری علوم حوزوی، تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی آغاز کرد و در ادامه از دانشگاه آزاد موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی شد. نماینده دوره‌هاي هفتم و هشتم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مؤسس و رئیس کمیته حقوق بشر مجلس، مؤسس و رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان و پیش‎گیری از معلولیت‌ها، عضو هیئت امنای مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری (در دولت‌هاي نهم و دهم)، رئیس کارگروه زنان و خانواده و عضو شورای علمی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری (نهم و دهم)، عضو گروه هیئت تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان (مجلس هشتم) تنها بخشی از سوابق اجرایی و فعالیت‌های اجتماعی آلیا در سال‌های اخیر است.

این عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی فعالیت‌های سیاسی خود را پیش از انقلاب با حضور فعال در جلسات و اجتماعات مذهبی- سیاسی و شرکت در تظاهرات دانشجویی سال 57 تهران آغاز کرد و پس از انقلاب نیز همراه با مشارکت فعال در برخورد با عناصر منافق و گروهکی دانشگاه علامه طباطبایی و حضور در مناطق عملیاتی فتح المبین در قالب کاروان خواهران امدادگر و مبلغ، فعالیت سیاسی خود را در شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی (تأسیس تا تعطیلی)، عضویت در شورای مرکزی جامعه زینب سلام‌الله علیها (پنج دوره) و عضویت در شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی (سه دوره 1386- 1381) ادامه داد.

فاطمه آلیا چندی پیش با حضور در تحریریه رجانیوز با خبرنگاران ما به گفت‌وگو نشست که متن کامل این گفتگو را در پیوندهای زیر می توانید ببینید.

آخرين‎وضع لايحه حمايت‌از خانواده/ جریمه مجازات بدپوششان مانند تخلفات رانندگی به روز نمی‌شود

ماجراي انصراف از وزارت آموزش و پرورش/ ارتباط برخي زنان مدعي اصول‌گرايي با فائزه هاشمي

در ادامه نيز بخش اجمالي این گفت‌وگو تقديم مي‌شود:

فاطمه آليا در ابتدای این گفت‌وگو درباره سرنوشت لایحه حمایت از خانواده گفت: لايحه حمايت از خانواده بايكوت نشده و هنوز هم در دستور كار مجلس است. اين يك لايحه پنجاه و چند ماده‌اي بود كه از مجلس هفتم تقديم مجلس شد و مورد بحث و بررسي قرار گرفت، به كميسيون تخصصي رفت، به مجلس هشتم رسيد، در مجلس هشتم هم 50 ماده از 54 ماده آن تصويب شد. يكي دو ماده مورد بحث قرار گرفت. بخشي از آن حقوقي بود و بخشي هم به‌طور طبيعي ابهاماتي داشت، اما يك بخشي هم كه فشار آورده شد، سياسي بود و در واقع از يك محافلي وارد مي‌شدند و قضيه سياسي می‌شد. الان مدتي است كه آن اشكالات در كميسيون قضايي برطرف و حذف و اضافه‌ها انجام شده و در دستور كار مجلس است، چند هفته است كه در دستور جلسه هم چاپ مي‌شود، اما نوبت طرحش نمي‌شود. در اين ماه‌هاي آخر، مجلس طرح و لایحه فوريتي زیاد به صحن مي‌آيد كه فكر مي‌كنم اگر به‌خاطر انتخابات در اين طرف سال هم تصويب نشود، چون در دستور صحن علني است، در سال آينده به تصويب برسد.

وی در پاسخ به این سؤال که با تصویب اين لایحه چه مشکل اساسی از مشکلات خانواده حل خواهد شد، افزود: روح لايحه حمايت از خانواده، رفع مشكلات شكلي و ساختاري محاكم قضايي است. به مسائل محتوايي وارد نشده است. به عنوان مثال در قوانين فعلي در دعاوي خانوادگي هر جايي كه زوج شكايت كند، زوجه به آن محل مي‌رود. ما در لايحه جديد، اين را برعكس كرده‌ايم، يعني دادگاهي كه به دعاوي رسيدگي مي‌كند، بايد در محل زندگي زوجه باشد، كه خانم‌ها كمتر به زحمت بيفتند. يا مواردي كه به صورت شكلي در قوانين فعلي داريم، اين است كه اگر مردي نفقه فرزندانش را ندهد، در قوانين فعلي، بچه‌ها بايد بروند و از پدرشان شكايت كنند تا پدر نفقه دهد، اما در لايحه جديد كه در دستور كار مجلس است، مادر مي‌تواند تقاضاي نفقه براي فرزندان كند، ولي اگر فرزندان به‌دليل اختلاف‌هاي پدر و مادر رودرروي پدرشان قرار بگيرند، شايد به لحاظ عاطفي و روند زندگي، صورت خوشي ندارد. در مورد مجازات‌هاي كيفري، الان در بعضي محاكم قضايي گاهي ديده مي‌شود كه به يك شكلي به زنان ظلم روا مي‌شود و مثلاً آقايي براي اينكه همسر دوم اختيار كند، سند جعل مي‌كند که مثلاً همسرش بيمار است و یا با يك پزشك تباني مي‌كند. در فصل ششم اين لايحه، مجازات‌هاي بازدارنده‌اي براي دفتر ثبت ازدواج و يا آقايي كه مي‌خواهد با اسناد جعلي مبادرت به ازدواج مجدد كند، وجود دارد.

نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی از تهران در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با انتقاد از برخی سریال های صداوسیما گفت: صدا و سيما در بعضي از بخش‌هايي گام‌هايي برداشته است، از جمله اينكه لباس‌هاي محلي اقوام خودمان را مطرح كرده است. لباس‌هاي اقوام ما معمولاً پوشيده است و ترويج عرياني را كه در لباس‌هاي غربي هست، ندارند، اما بحث ما فقط پوشش و حجاب نيست، بحث عفاف هم هست، يعني حجاب مقدماتي دارد كه آن حيا و عفاف است، يعني بايد حريم محرم و نامحرم شناخته و حرمت نگه داشته شود. اگر اختلاط غيرضروري ساماندهي نشود و در واقع حيا را در صحبت كردن و در نگاه كردن اصل نگيريم، در برنامه‌هاي مختلفي كه اجرا مي‌شوند، گاهي كه مجري خانم و آقا هست، اگر حد و مرزهايي رعايت نشود، تأثير مثبت نخواهد داشت. عفاف آن جنبه دروني است، بروز و ظهورش حجاب است. وقتي ارتباط با نامحرم، عادي مي‌شود، در لباس‌ هم رعايت نمي‌كنند. شايد خيلي‌ها هم نمي‌خواهند گناه كنند. حجاب جزو ضروريات دين است و كسي كه منكر ضروريات دين باشد، كافر است؛ اين را همه مي‌دانند. اما بحث بی‌حيایی از بس عادي شده و اهمیت بحث حيا تبيين نشده و جا نيفتاده، با همان ارتباطات نامعقول بروز و ظهورش هم بحث بي‌توجهي به لباس و حجاب و جنبه‌هاي ظاهري است. از حجاب مهم‌تر، عفاف است و ريشه عفاف، حياست. در اين سريال‌ها دو تا پسر و دختر جوان با هم دوست مي‌شوند، آن هم به صورتي كه در فرهنگ و در خانواده‌ها و عرف ما نيست، با هم ارتباطاتي برقرار مي‌كنند، ادبياتي كه با هم دارند، گفت‌وگوهايي كه با هم دارند، خيلي وقت‌ها در عرف نيست و بدآموزي دارد.

آلیا که پیش از نمایندگی از کارشناسان سازمان صداوسیما بوده، درباره اشکالات ساختاری سازمان صداوسیما گفت: مقام معظم رهبري گمانم در 9 مرداد سال 75 در بازدید از صدا و سيما مواردي را گفتند كه خانم‌ها چگونه به تصوير دربيايند، شخصيت آنها چگونه باشد، همه اينها را گفتند. همان موقع هم كميته‌هاي محتوايي برنامه‌ريزي در سازمان تشكيل شد كه هر كدام از مباحث زنان و خانواده به چه صورت باشد، اما دست‌خوش سلايق مي‌شود. نقدي كه بر صدا و سيما وارد است، اين است كه دانشكده صدا و سيما ايجاد شد تا افرادي در آنجا طبق موازين فرهنگي‌‌مان، مطالبات مردمي و روح قانون اساسي تربيت شده و همين‌ها تهيه‌كننده، مجري و كارگردان شوند، اما مي‌بينيم دانشكده صدا و سيما راه خودش را مي‌رود و اغلب كاركنان صدا و سيما پروژه‌اي و قرارداد‌ي هستند. تهيه‌كننده رسمي هست، كار دستش نيست و آن وقت در بيرون سازمان فيلمي را مي‌سازند و مي‌آورند و ارائه مي‌دهند. حتي اگر رد شود، راهش را بلدند و از كانال‌هاي ديگري وارد مي‌شوند و بالاخره پخش مي‌شود. همين است كه بارها گفته شده و گاهي اوقات، خود رئيس صدا و سيما پخش بعضي از سريال‌ها را در وسط كار متوقف كرده است، اما اصل همه اينها به نظارت مردم برمي‌گردد، چه بحث‌هاي فرهنگي، چه بحث‌هاي قانون‌گذاري و نظارت همگاني بسيار مهم است، يعني مردم اگر اعتراض كنند، كار پيش مي‌رود. يكي از دستاوردهاي انقلاب ما در همه عرصه‌ها، پشتوانه مردمي است. هر وقت مردم به ميدان بيايند، مشكل حل مي‌شود. اين را هم در زمينه فرهنگي داشتيم، هم در قانون‌گذاري و هم جنبه‌هاي ديگر. در روز 9 دي مردم به ميدان آمدند. یا در همين يكي دو تا قانوني كه در مجلس تصويب شد و مردم متوجه شدند و واكنش نشان دادند، مثل قانون وقف دانشگاه آزاد و حقوق مادام‌العمر نمايندگان، مردم به ميدان آمدند. من فكر مي‌كنم در مورد رسانه و صدا و سيما هم بايد مردم در واقع حمايت و مسئوليت‌پذيري بيشتري نشان بدهند و با پشتوانه مردمي، همه مي‌توانند همه كاري كنند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در ادامه درباره تحلیلش از برنامه حلقه منحرف نفوذی در دولت برای انتخابات نهم مجلس گفت: بروز و ظهورش اين است كه به هر حال تلاش‌هايي مي‌كنند. اخبارش جسته گريخته مي‌آيد، جلسات و برنامه‌هايي دارند، حتي چند وقت پيش با عنوان جبهه حاميان دولت اسلامي اعلام موجوديتي كردند كه در آن گفته بودند خط قرمز ما اصول‌گرايان هستند، به همراه فتنه‌گران و جبهه پايداري. واقعاً اين يك تير خلاص بود. يعني وقتي تفكر اصول‌گرايي جا افتاده و مردم به خاطر تفكر اصول‌گرايي به آقاي احمدي‌نژاد رأي دادند، حالا اگر يك اصول‌گرايي خطايي مي‌كند، با تفكر اصول‌گرايي فرق مي‌كند و يا مواضع جبهه پايداري بسيار مشخص است. افرادي كه در آن هستند و در واقع رهبري معنوي حضرت آيت‌الله مصباح، مسير را كاملاً نشان مي‌دهد. حالا بيايند و در يك بيانيه بگويند كه خط قرمز ما اصول‌گرايان و جبهه پايداري است، نشان مي‌دهد كه همين اعلام موجوديت از مسير اصلي انقلاب منحرف شده، به‌دليل اينكه هم مواضع جبهه پايداري مشخص است و هم مواضعي كه در منشور اصول‌گرايي آمده است. حالا اگر بعضي از اصول‌گرايان بد عمل كرده‌اند، هم در داخل مجلس و هم بيرون از آن، ما هم مي‌دانيم و اتفاقاً بعضي از اصول‌گرايان در جريان فتنه وارد شدند. اين اصول‌گرايان را احتمالاً شوراي نگهبان براي كانديدا‌توري مجلس رد مي‌كند، اما چنين چيزي هم از طرف جبهه حاميان دولت اسلامي آمد.

فاطمه آلیا در مورد ماجرای معرفی‌اش برای وزارت آموزش و پرورش در ابتدای دولت دهم گفت: بحث آموزش و پرورش در دولت نهم هم مطرح بود و اين‌طور نبود كه در دولت دهم مطرح شود. در دولت نهم كه اين بحث مطرح شد، در مجلس همهمه شد، حتي زماني كه آقاي فرشيدي را مي‌خواستند مطرح كنند، بعضي از همكاران ما در مجلس هفتم گفته بودند، اگر به آقاي فرشيدي رأي ندهيد، مي‌خواهند يك خانم را معرفي كنند و فضاسازي شده بود. كلاً اين در جامعه جا افتاده، يكي وزارت بهداشت است و يكي وزارت آموزش و پرورش. با توجه به اينكه بخشي از وظايف و مأموريت‌هايش آموزشي و تربيتي است و گروه هدفش بيشتر خانم‌ها هستند، اين امكان و زمينه وجود دارد كه وزير آنها يك خانم باشد. در دولت نهم اين مسئله براي وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، اما فضاسازي شد و در واقع به فراموشي سپرده شد. در دولت دهم مطرح شد و در آنجا بحث شد كه آيا بحث وزارت، يكي از مصاديق ولايت است يا نه، چون نظر مراجع و روحانيت ما اين است كه زنان نمي‌توانند بر جامعه ولايت داشته باشند كه در اينجا از سوي مقام معظم رهبري پاسخ داده شد، در جامعه ولايي كه ولي‌فقيه حضور دارد، حتي رئيس‌جمهور هم ولايت ندارد و به وزير هم ولايت ندارد كه حالا بگوييم که وزارت، ولايت زنان بر مردان است. اگر بخواهيم عدم ولايت زن بر مرد را مطرح كنيد، كار مشكل مي‌شود، چون شما در يك دبستان كوچك هم كه مديرش يك خانم است، اگر يكي از كاركنان، آقا باشد، مي‌گويند اين خانم بر آن آقا ولايت ندارد، بنابراين مقام معظم رهبري در يك استفتا به اين مطلب پاسخ دادند كه بحث ولايت مطرح نيست، اما در آن فضا آقاي احمدي‌نژاد استدلالي داشتند و در همان صحبت‌هاي مقدماتي هم كه مي‌كردند كه بايد يك خانم مجموعه آموزش و پرورش را اداره كند، بيشتر تأكيد ايشان روي مباحث تربيتي بود و مي‌گفتند اگر در بحث تربيت انرژي بيشتري بگذاريم و برنامه‌ريزي بهتري داشته باشيم، برآيند خوبي براي تربيت نسل اسلامي خواهد داشت. با توجه به اينكه بيشتر بدنه آموزش و پرورش را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند، بهتر است يكي از خانم‌ها باشد، ولي شايد جوّ عمومي نمي‌پذيرفت. در همان موقع بعضي از مراجع و روحانيت شايد صلاح ندانستند و طوري بود كه وقتي مطرح شد، مدتي روي آن فكر شد و من خدمت ايشان رسيدم و ضمن ذكر دلايلي گفتم فكر مي‌كنم در مجلس بمانم مؤثرتر هستم. با توجه به اينكه 20 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش داشتم، گفتم ان‌شاءالله بتوانم از سنگر مجلس همان‌ها را به كار بگيرم و ايشان هم قبول كردند و استدلال مرا پذيرفتند، ولي ديديم كه خانم ديگري وزير بهداشت و درمان شدند و مشكلي هم پيش نيامد.

آلیا همچنین درباره تحرکات سیاسی برخی بانوان اصولگرا و اصلاح طلب در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: عده‌اي از خانم‌ها مثل خانم بهروزي و چند نفر ديگر كه شاخص و مشهور نيستند، بلكه عضو بعضي از تشكل‌ها هستند، خانم بهروزي با اينها جمع شدند و خودشان را تحت عنوان زنان اصول‌گرا مطرح كردند. در واقع اين عنوان بود و روي همه زنان اصول‌گرا در مجلس و دولت شموليت نداشت، بلكه عده‌اي بودند كه در يكي دو تشكل بودند كه با خانم بهروزي هماهنگ بودند و اينها با بعضي از زنان اصلاح‌طلب جلساتي گذاشتند، مثل خانم راكعي، خانم ابتكار، خانم كولايي و اينها گفتند اسم اين مجموعه را مي‌گذاريم ائتلاف زنان ايران. اينها چند سال است كه اين ائتلاف را دارند، جلسات مشترك با هم دارند، اين جلسات چرخشي است. گاهي در مكاني كه زنان اصلاح‌طلب دارند، گاهي در مكاني كه اينها تحت عنوان زنان اصول‌گرا دارند و اين مواضع را عنوان كرده‌اند كه بحث مربوط به زنان يك بحث مستقل است و ارتباطي با فضاي كشور ندارد و با هم تعهد متقابل داشتند و الان هم دارند كه اگر اصول‌گرايان به پيروزي رسيدند، سهمي به زنان اصلاح‌طلب دهند و بالعكس. الان تحت عنوان ائتلاف اين جلسات را دارند. مي‌گويند براي اينكه از حقوق زنان حمايت كنيم، چنين ائتلاف‌هايي را با هم تشكيل داده‌اند. خانم فائزه هاشمي هم در جمع آنها هست و الان در دفتري تحت عنوان جامعه زينب در ساختمان نمايندگان ادوار، جلساتي را برگزار مي‌كنند و در جلسات‌شان خانم فائزه هاشمي هم هست. بعد از جريان فتنه بود كه اينها به‌اتفاق خانم فائزه هاشمي به مجلس و به ديدن آقاي باهنر آمدند كه خبر آن در رسانه‌ها هم منتشر شد مبنی بر اینکه آقاي باهنر با خانم فائزه هاشمي ديدار داشته است. بعد از جريان فتنه آقاي باهنر در توضیح آن گفت كه يك عده از خانم‌ها توسط خانم بهروزي از من وقت گرفتند، ولي من به اسم فائزه هاشمي وقت نداده‌ام. بالاخره اين فعاليت را دارند و احتمالاً در مجلس نهم هم با همين ائتلاف ليست ‌می‌دهند، ليستي كه متشكل از زنان باشد. هيچ بعيد نيست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : برنامه‌هاي جريان‎ نفوذي, ارتباط ‌زنان مدعي ‎اصولگرايي, ارتباط با فائزه هاشمي, فاطمه آليا, ترویج بی‌حيایی, کمیته بانوان جبهه پایداری, اولین زن ایرانی, ,