روی خط جشنواره‌ سی‌ام/ 1
نگاهی به برجسته‌ترین فیلم‌های جشنواره‌ی سی‌ام فیلم فجر/ از قلاده‌های طلا تا پل چوبی؛ همه نماینده دارند!
 

 

از رسوم چند سال اخیر سینمای ایران یکی هم حدس و گمان‌ها و یادداشت‌ها و تحلیل‌های کوتاهی‌ست که رسانه‌ها پیش از آغاز رسمی جشنواره فجر در مورد فیلم‌ها‌ی حاضر در جشنواره منتشر می‌کنند و هم باعث گرم شدن تنور جشنواره می‌شوند و هم کاربران و خوانندگان‌شان را در دیدن یا ندیدن فیلم‌ها راهنمایی می‌کنند. این هم لیستی‌ست از فیلم‌های مهم جشنواره سی‌ام فیلم فجر. جشنواره‌ای که از امروز رسماً آغاز به کار خواهد کرد. بدیهی‌ست که این لیست شامل تعداد زیادی از فیلم‌های حاضر نیست و احتمالا در جشنواره با پدیده‌ای مواجه شویم که جایش در لیست‌های پیشنهادی قبل جشنواره خالی باشد، ولی این فیلم‌ها به احتمال فراوان فیلم‌های مهم و جنجالی و پربحث و جدل جشنواره امسالند. همچنین باید متذکر شوم که این اولین مطلب از سری مطالب جشنواره‌ای رجانیوز است و در رزوهای آینده به فیلم‌ها و حاشیه‌های جشنواره به طور کامل خواهیم پرداخت:

 

بوسیدن روی ماه

نویسنده و کارگردان: همایون اسعدیان/ تهیه‌کننده: منوچهر محمدی/ بازیگران: رابعه مدنی- شیرین یزدان‌بخش- مسعود رایگان- صابر ابر- سعید پورصمیمی

«احترام‌السادات و فروغ خانم که در همسایگی هم زندگی می‌کنند بیش از بیست سال است که در انتظار بازگشت فرزندانشان از جنگ هستند...»

منوچهر محمدی جزو صاحب ایده‌ترین تهیه‌کنندگان سینمای ایران است و تا به حال هر فیلمی ساخته، فارغ از اینکه نقدی به آن داشته باشیم یانه، در سینمای ایران جریان‌ساز بوده است و همکاری مشترک قبلی‌شان با همایون اسعدیان هم بهترین فیلم اسعدیان تا به امروز بوده است و هم بهترین فیلم چند سال اخیر سینمای ایران، پس احتمال دور از ذهنی نیست که همکاری مجدد اسعدیان و محمدی، که باز در هوای «طلا و مس» و داستان دو مادر شهید است را جزو بهترین فیلم‌های جشنواره امسال بدانیم و منتظر سیمرغ‌های فراوانش باشیم، اگر اسعدیان باز به دوران قبل از «طلا و مس»‌ش باز نگشته باشد.

 

برف روی کاج‌ها

نویسنده و کارگردان: پیمان معادی/ تهیه‌کننده: جمال ساداتیان/ بازیگران: مهناز افشار- ویشکا آسایش- صابر ابر- حسن معجونی- حسین پاکدل

«رویا در مواجهه با یک اتفاق بزرگ در زندگی‌اش در دوراهه تصمیم قرار می‌گیرد. او باید مطابق عرف دست به انتخاب بزند یا.....»

پیمان معادی قبل از بازی در «درباره‌ الی...» هم با فیلم‌نامه‌های «آواز قو» و «کافه ستاره» و «شام عروسی» و «کما»، می‌رفت که به یک فیلم‌نامه‌نویس شناخته شده در بین پیگریان سینما تبدیل شود، اما ناگفته پیداست که معادی تمام شهرت امروزش را مدیون بازی در «درباره الی...» و به خصوص «جدایی نادر از سیمین» است و به احتمال زیاد مسیر فیلم‌سازی‌اش هم همانی خواهد بود که رفیق گرمابه و گلستانش، اصغر فرهادی، پیمود.

معادی فیلم نخستش را به صورت سیاه و سفید ساخته است و شنیده‌ها حاکی از مشکلات اخلاقی فراوان «برف روی کاج‌ها» است و فیلم اول پیمان معادی را باید در طیف فیلم‌هایی مثل «سعادت آباد» «چهل‌سالگی» و «حوالی اتوبان» و....دانست که به مناسبات حاکم بر طبقه متوسط تهران‌نشین می‌پردازند و چیزی به جز خیانت و دروغ و روابط نامشروع به مخاطب عرضه نمی‌کنند.

 

پل چوبی

کارگردان: مهدی کرم‌پور/ فیلم‌نامه: خسرو نقیبی-مهدی کرم‌پور/ تهیه‌کننده: علی سرتیپی-مهدی داوری/ بازیگران: هدیه تهرانی- بهرام رادان- مهناز افشار- مهران مدیری- فرهاد اصلانی- آتیلا پسیانی

«پل چوبی معبری بود بر خندق شمالی طهران. بین پایتخت و ییلاق شمیران...محل اتصال تهران قدیم و تهران مدرن. اینجا و اکنون محله‌ی پل‌چوبی یادگار گذشته است، نامی به جامانده در قلب شهر پرهیاهو؛ محل رخ دادن عاشقانه‌ای ناآرام.....»

سازندگان «پل چوبی» به جای خلاصه فیلم متن بالا را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند و با این کار خواسته‌اند حس کنجاوی بیشتری را برانگیزند، اما قطعا مهم‌ترین عامل در حاشیه های فراوان ساخت «پل چوبی» تا به امروز گروه بازیگران آن بوده است که این احتمال را هم به وجود می‌آورد که این فیلم جزو پرتماشاگرترین فیلم‌های جشنواره امسال باشد. اما هرکس کارنامه کاری کرم‌پور را پیگیری کرده باشد قطعا این کستینگ پروپیمان هم خیلی نظرش را جلب نخواهد کرد، چرا که یک‌بار دیگر نیز کرم‌پور تعداد زیادی از ستاره‌های سینمای ایران را در فیلمش، «چه کسی امیر را کشت»، کنار هم جمع کرد و حاصل کار چنان فیلم ضعیفی شد که برای اولین بار گروهی از تماشاگران شیشه‌های سینما را در اعتراض به فیلم شکستند و خواستار بازگرداندن پول بلیط‌شان شدند.

با این همه اما شنیده‌ها حاکی از آن است که «پل چوبی» از سیاسی‌ترین فیلم‌های امسال است و به ماجرای کهریزک هم می‌پردازد، پس باید منتظر حاشیه‌های فراوان فیلم در روزهای جشنواره باشیم.

 

روزهای زندگی

نویسنده و کارگردان: پرویز شیخ طادی، تهیه کننده: سعید سعدی/ بازیگران: حمیدفرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، آرینه سوکیاسیان، فرامرز ابوالصدق

«بعد از صدور قطعنامه ی 598 و اعلام آتش‌بس، ارتش عراق طی عملیاتی به جنوب ایران حمله‌ور می‌شود. در این میان، زوج جراحی که سال‌هاست در جبهه مشغول درمان مجروحین هستند، مجبور به جنگیدن با متجاوزین عراقی می‌شوند...»

گفته می‌شود که «روزهای زندگی» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس در سال‎های اخیر است که حتی می‌تواند جایزه‌های اصلی امسال را به خود اختصاص دهد. این در حالی‌است که فیلم تولید سختی را پشت سر گذاشته و با مشکلات مختلفی از جمله مشکلات مالی مواجه بوده است. از جمله ویژگی‌های آخرین ساخته‌ی شیخ طادی، صحنه‌های عظیم جنگی، استفاده از جلوه‌های ویژه‌ی سنگین و بازی‌های درخشان دو بازیگر اصلی آن است. لازم به ذکر است که «روزهای زندگی» از تولیدات سیمافیلم می‌باشد.

 

خرس

نویسنده و کارگردان: خسرو معصومی/ تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی/ بازیگران: پرویز پرستویی- فرهاد اصلانی- مریلا زارعی

«رزمنده‌ای پس از سال‌ها اسارت به شهرش بازمی‌گردد و متوجه می‌شود همسرش در غیاب او خانواده‌ای تشکیل داده و...»

«خرس» چهارمین فیلم متوالی خسرو معصومی‌ست که در فضای شمال کشور می‌گذرد و ظاهرا معصومی حالاحالاها از فضایی که به آن آشنایی کامل دارد بیرون نخواهد آمد. بازی پرویز پرستویی و فرهاد اصلانی به احتمال فراوان از بهترین‌های جشنواره امسال خواهد بود، اما نکته‌ی قابل توجه سیر فیلم‌های مشابه با پس‌زمینه دفاع مقدس است که در این سال‌ها مد شده و ظاهرا به این زودی‌ها دست از سر سینمای ایران بر نخواهد داشت. بعد از «بیداری رویاها» که داستانی کاملا مشابه «خرس» داشت و «سیزده59»، حالا این مهم‌ترین فیلم اجتماعی ضد جنگ است که به اسم فیلم دفاع مقدس به خورد مخاطبان می‌دهند.

 

ضد گلوله

نویسنده و کارگردان: مصطفی کیایی/ تهیه‌کننده: رضا رخشان/ بازیگران: مهدی هاشمی- مسعود کرامتی- ژاله صامتی- سعید آقاخانی

«سال 67 است و مردی که مشغول قاچاق فیلم‌های ویدئویی و نوارهای لس‌آنجلسی است می‌فهمد که دو ماه بشتر زنده نیست و تصمیم می‌گیرد برای اینکه هم نام نیکی از وی بماند هم خانواده‌اش منتفع شوند، به جبهه برود و شهید بشود، اما......»

ضدگلوله به احتمال فراوان جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بعد خواهد بود و در ایام جشنواره نیز از آن بیشتر خواهیم گفت اما همین‌قدر باید بگوئیم که دومین ساخته‌ی مصطفی کیایی با وجود سادگی و نداشتن جنجال و حاشیه، از بهترین‌های جشنواره امسال است و طنز ظریف و بدون لودگی‌ای را به ماطب عرضه می‌کند و در عین حال حرف مهم‌اش را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند.

این روزها در رسانه‌های مختلف «ضدگلوله» را با «اخراجی‌ها» و «لیلی با من است» هم مقایسه کرده‌اند، اما تم اصلی فیلم کیایی با هردو فیلم‌ متفاوت است و اصلا مبنای طنز و کمدی‌اش را بر چیز دیگری غیر از فرار از شهادت بنا کرده و درسدد بیان مفهوم دیگری‌ست. باید منتظر نظر منتقدین و سینمایی‌نویس‌ها و همچنین مردم در رزوهای جشنواره بود.

 

نارنجی‌پوش

تهیه‌کننده و کارگردان: داریوش مهرجویی/ فیلم‌نامه: داریوش مهرجویی-وحیده محمدی‌فر/ بازیگران: حامد بهداد- لیلا حاتمی- طناز طباطبایی- فردوس کاویانی- همایون ارشادی

«حامد آبان، عکاس حرفه‌ای مطبوعات، با خواندن کتابی تحت تاثیر پالایش محیط زیست و آشغال‌زدایی قرار می‌گیرد و با لباس نارنجی مخصوص رفتگران به شهرداری می‌پیوندد و با عنوان «نارنجی‌پوش لیسانسه» به شهرت می‌رسد و.......»

مهرجویی چندسالی هست که دیگر آن کارگردان معتبر که هر فیلم‌ش جزو مهمترین فیلم‌های سال خودش بود نیست و با شیب تندی در حال نزول است. حتی سال گذشته کار به جایی رسید که بسیاری از مریدان سال‌های نه‌چندان دور استاد! «آسمان محبوب»‌اش را هو کردند و پایان مهرجویی را رسما اعلام کردند. اما باز با همه‌ی این حرف‌ها مهرجویی معتبرترین کارگردان حاضر در جشنواره امسال است و احتمال اینکه جوایز فراوانی را دریافت کند زیاد است، ضمن اینکه حضور تعداد زیادی از ستاره‌های سینمای ایران هم باعث دیده شدن زیاد این فیلم خواهد شد.

 

آمین خواهیم گفت

نویسنده و کارگردان: سامان سالور، تهیه کننده: ساسان سالور، سیدامیر سیدزاده/ بازیگران: فرزاد حسنی، محمودنظر علیان، علیرضا مهران، آزاده زارعی، ساناز اسدی

«پل یک روستای مرزی خراب می‌شود؛ به نحوی که برای بازسازی آن به یک هفته وقت نیاز است. در این مدت اهالی روستا برای رفت و آمد مجبورند از وسیله‌ای به نام «گرگر» استفاده کنند...»

«آمین خواهیم گفت» یک کمدی سیاه جشنواره‌ای است. یک بازگشت به عقب برای سامان سالور که پارسال با فیلم «1359» نشان داد که می‌خواهد در فیلم‌هایش به فضای شهری نزدیک شود و با مخاطب عام ارتباط برقرار نماید. اما عدم موفقیت فیلم و ضعف مفرط ساختاری آن نشان داد که سالور اصلاً بلد نیست فیلم شهری و به خصوص فیلم دفاع مقدس بسازد. از همین رو، او امسال بار دیگر فیلمی در سبک «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و «ساکنین سرزمین سکوت» ساخته است که در یک لوکیشن روستایی و یک فضای کوهستانی می‌گذرد و به اصطلاح یک فیلم خاص به شمار می‌رود.

یکی از نکات جالب کار این است که فرزاد حسنی در این فیلم،  با یک گریم عجیب و غریب و سنگین، نقش کسی را بازی می‌کند که دائم الخمر است. از دیگر شخصیت های ویژه‌ی کار، یک روحانی است که ظاهراً نقش مهمی در کار دارد. ضمناً تم فیلمنامه اشاره‌‌ای به وقایع روستای گاودانه در چهارمحال و بختیاری دارد.

 

پذیرایی ساده

تهیه کننده و کارگردان: مانی حقیقی، فیلمنامه نویس: مانی حقیقی، امیررضا کوهستانی/ بازیگران: ترانه علی‌دوستی، مانی حقیقی، صابر ابر، سعید چنگیزیان

«داستان یک زن و مرد شهری که در فضای کوهستانی و جنگ‌زده‌ی کردستان، میان مردم پول پخش می‌کنند....»

پذیرایی ساده یک فیلم ابسورد جشنواره‌ای و ویژه‌ی مخاطب خاص است. از آن دسته فیلم‌هایی که وقایع آن تماماً در یک کوهستان سرد اتفاق می‌افتد و روابط بین شخصیت‌ها در آن روابط عجیب و غریب و خاصی است. ظاهراً همه چیز مطابق الگوی مرسوم فیلم‌های جشنواره‌ای است و پذیرفته شدن این فیلم در بخش جنبی جشنواره‌ی برلین حکایت از همین موضوع دارد. ضمناً شنیده می‌شود که محتوای «پذیرایی ساده» قطعاً باعث اعتراض بسیاری خواهد شد. چنانچه اخبار حکایت از این دارد که فیلم ممیزی زیادی داشته است. باید منتظر ماند و دید اولین همکاری مانی حقیقی –که از پیروان سبک فیلمسازی فرهادی به شمار می‌رود- با امیررضا کوهستانی –که از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان و کارگردانان تئاتر ایران است- چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

 

قلاده‌های طلا

نویسنده و کارگردان: ابوالقاسم طالبی، تهیه کننده: محمد خزائی/ بازیگران: امین حیایی، علی‌رام نورایی، محمدرضا شریفی‌نیا، حمیدرضا پگاه، نیلوفر خوش خلق

«در آن سوی آبها، کمیته‌ای با عنوان کمیته‌ی مشترک برای هماهنگی بین مخالفین نظام و سازماندهی فتنه‌ی 88 آغاز به کار می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا جاسوسی خبره را برای مدیریت این اقدامات، راهی تهران کند...»

در این موضوع که اکران «قلاده‌های طلا» در جشنواره‌ی سی‌ام به شدت جنجالی خواهد شد، حتی یک لحظه هم شک نکنید؛ البته اگر مشکل توقیف این فیلم حل شود. فعلاً که آخرین خبر از تلاش وزیر ارشاد برای اکران محدود این فیلم در جشنواره حکایت دارد. اما فارغ از این بحث‌ها، فیلم ابوالقاسم طالبی یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره‌ی امسال و در عین حال یکی از بحث برانگیزترین فیلم‌ها است و تقریباً تمام کسانی که در اکران‌های خصوصی این فیلم را دیده‌اند، این دو نکته را تأیید می‌کنند.

فیلم گزارشی است مستند از فتنه‌ی 88 که در بستر یک تم جاسوسی امنیتی روایت می‌شود. اشاره به حوادثی همچون حمله به پایگاه بسیج نینوا در خیابان آزادی (در روز 25 خرداد)، اغتشاشات خیابانی و امثال آن از جمله ویژگی‌‌های «قلاده‌های طلا» است. اما شاید بزرگ‌ترین ویژگی فیلم، صحنه‌های عظیم و بیگ پروداکشن آن و بازسازی موفق، دقیق و باورنکردنی اغتشاشات خیابانی است؛ چرا که فیلمبرداری صحنه‌های اغتشاشات با تعداد بسیار زیادی هنرور در شلوغ‌ترین و مرکزی‌ترین خیابان‌های تهران، به شدت کار دشواری بوده است و البته تیم سازنده از انجام این مهم سربلند بیرون آمده‌اند.

همچنین «قلاده‌های طلا» را می‌توان شجاعانه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دانست؛ چرا که در این فیلم در یک اقدام بی‌سابقه، تعدادی از شخصیت‌های سیاسی داخلی و حتی خارجی (مانند سفیر انگلیس) با ذکر نام و اشاره به عملکردشان نقد می‌شوند. بازی حمید داوودآبادی -نویسنده‌ی مطرح کتاب‌های دفاع مقدس- در سکانس های مربوط به حمله با پایگاه بسیج از جمله نکات جالب کار است. به هر حال باید منتظر ماند و دید که بهترین فیلم کارنامه‌ی ابوالقاسم طالبی به جشنواره‌ی سی‌ام فجر می‌رسد یا خیر.

 

یک سطر واقعیت

نویسنده و کارگردان: علی وزیریان، تهیه کننده: جواد نوروزبیگی/ بازیگران: حسین یاری، مهراوه شریفی‌نیا، همایون ارشادی، رضا ناجی

«یک زوج روزنامه‌نگار که با مشکلات زیادی در کارشان روبرو شده‌اند، خود را در برابر یک پیشنهاد وسوسه‌کننده می‌یابند...»

گفته می‌شود سومین ساخته‌ی علی وزیریان بعد از «خدا نزدیک است» و «یک وجب از آسمان» اشاره‌هایی به موضوع انقلاب‌های مخملی دارد و از این رو می‌توان، فیلم را یک فیلم سیاسی دانست. ظاهراً موضوع فیلم از رخدادی واقعی نشأت می‌گیرد. ضمن اینکه وزیریان این بار وسواس بیشتری برای نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم به خرج داده است و بسیاری «یک سطر واقعیت» را مهم‌ترین فیلم کارنامه‌ی وزیریان می‌دانند. بازی حسین یاری هم می‌تواند از نکته‌های مهم فیلم باشد. لازم به ذکر است که بخشی از این فیلم در ترکیه فیلمبرداری شده است.

 

ملکه

کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر، فیلمنامه: محمدعلی باشه آهنگر، محمدرضا گوهری/ بازیگران: مصطفی زمانی، میلاد‌کی‌مرام، همایون ارشادی، هومن برق‌نورد، ابراهیم برزیده، مجتبی اسودیان

«رزمنده‌ی جوانی برای اثبات توانایی خویش، وارد برج دیده‌بانی پالایشگاه نفت آبادان می‌شود و بر حسب تصادف سیم تلفنی را می‌یابد که...»

رابطه‌ی یک جوان رزمنده با یک شهید و اقدامات خودسرانه‌ی او در میدان جنگ قطعاً موضوع عجیب و غریبی برای یک فیلم جنگی است. «ملکه» از جمله فیلم‌های مطرح امسال است که پیش‌بینی می‌شود توجهات را به خود جلب کند. البته بسیاری نوع نگاه باشه‌آهنگر به مقوله‌ی دفاع مقدس را در فیلم «بیداری رویاها» نپسندیدند و اعتقاد داشتند که او بر خلاف فیلم اولش -«فرزند خاک»- نتوانسته حقیقت جنگ را به درستی منتقل کند. در عین حال گفته می‌شود فیلمبرداری زرین‌دست جز نکات درخشان فیلم است و بازی بازیگر تئاتری فیلم -میلاد کی‌مرام- ممکن است مورد توجه داوران قرار گیرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : برجسته‌ ترین فیلم‌ها, فیلم‌های جشنواره‌ی سی‌ام, فیلم فجر, قلاده‌های طلا, پل چوبی, ,