مالیات 557 میلیونی برانکو و ابهامات فراوان
آقای دادگان درباره فرار مالیاتی مربی مورد علاقه خود توضیح می‌دهید؟

 

برانکو ایوانکوویچ سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران و سرمربی فعلی تیم فوتبال الاتفاق عربستان به دلیل بدهی مالیاتی 557 میلیون تومانی به سازمان مالیاتی کشور از سفر به تهران خودداری کرد، چون در صورت حضور در ایران تا زمان پرداخت این مبلغ، حق خروج از ایران را نداشت، به همین دلیل برای آنکه از پرداخت این مبلغ خودداری کند، از سفر به تهران صرف‎نظر کرد كه در بازی حساس امروز، تیم فوتبال الاتفاق در غیاب وی به مصاف نماینده فوتبال ایران برود!

به گزارش رجانيوز، پرونده مالی ایوانکوویچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2006 آلمان یکی از ضعف‌های مدیریت فوتبال کشورمان بوده که البته بر سر مقصر اصلی آن بین این فدراسیون و فدراسیون دوره قبل مناقشه است؛ هرچند سرپرستان فدراسیون در دوران تعلیق با شکایت از برانکو به‌خاطر بازنگشتن به ایران پس از جام جهانی 2006 و نیز پرداخت نکردن مالیات قراردادش، موجب پیگیری جدی‌تر برانکو برای دریافت طلب نامعلوم 570 هزار دلاری از فوتبال ایران شد که خود ماجرای دیگری دارد!

فدراسیون فعلی خود را وارث این پرونده با تمامی ابهاماتش می‌داند و فدراسیون پیشین که محمد دادکان ریاست آن را برعهده داشت، معتقد است پرونده مالی این مربی کروات در همان زمان بسته شده بود و مسوولان بعدی بی‌جهت موضوع را باز کردند تا کار به شکایت برانکو از فدراسیون ایران برسد.

ماجرای مالیات قرارداد برانکو چیست؟

موضوع مالیات قرارداد ایوانکوویچ بحث جدیدی بود که با ارسال نامه اداره مالیات به فدراسیون مبنی بر پرداخت نكردن مالیات قرارداد برانکو، به‌وجود آمد. با توجه به اینکه در قرارداد برانکو قید نشده که او یا فدراسیون وظیفه پرداخت مالیات را دارند، به طور طبیعی طرف قرارداد که مربی کروات است، باید عمده مالیات به‌جای مانده از این قرارداد را پرداخت کند. برانکو تا پایان سال مالیاتی پایان قراردادش (آخر سال 1385)، بايد مالیاتش را می‌داد، اما وقتی به قرارداد خود با فدراسیون ایران در آلمان! خاتمه داد، هرگز به تهران برنگشت.

با وجود آنکه فدراسیون برای اخذ مالیات قرارداد برانکو علاوه بر پیگیری‌های داخلی، به فیفا هم شکایت کرده است اما ابهامات در مورد این مساله همچنان باقی‌ست! اینکه چرا مالیات قرارداد برانکو در فدراسیون قبلی از مبلغ قراردادش کسر و به حساب دولت واریز نشده است؟ اینکه چرا وقتی فیفا حکم به پرداخت طلب برانکو از ایران را داد، موضوع عدم پرداخت مالیات او را در نظر نگرفت؟ به هر حال با فضای روانی که این روزها علیه کشورمان در غرب از جمله فیفا وجود دارد و پرداخت نكردن مطالبات داوران و ناظران ایرانی توسط فیفا را هم می‌توان مثالی برای این مساله دانست، اعاده حق از طریق فیفا سخت‌تر شده و حداقل نیازمند طی پروسه‌ طولانی است. اما متاسفانه نسبت به موضوع مالیات قرارداد برانکو آن‎قدر امکانات و ابزارهاي قانونی داخلی وجود داشت که می‌توانستیم اکنون از برانکو طلب‌کار نباشیم!

در حال حاضر، مبلغ مالیات پرداخت نشده قرارداد او با احتساب دیرکرد قانونی تعلق یافته به آن، مبلغ 557 میلیون تومان شده است. طبق قانون شخصی که چنین مبلغی را به سازمان مالیات کشور بدهکار باشد، ممنوع‌الخروج می‌شود تا مشکلش را با این سازمان حل و فصل کند.

ایوانکوویچ چه روزی ممنوع‌الخروج شد؟

با وجود آنکه فدراسیون ایران که طی ماه‌های گذشته مکاتباتی را با این مربی کروات داشت و بارها درخواست حضور وی در کشورمان برای حل این مساله را داشت اما برانکو ترجیح داد به ایران سفر نکند. او که انگار به نامه‌های دریافتی از ایران اعتمادی نداشت، نمایندگانش را برای اطلاع از صحت موضوع به اداره مالیات فرستاده بود؛ این اقدام پرونده را در حوزه ادارات داخلی کشور به جریان انداخت تا جایی که او تا آخرین روزهای هفته گذشته هم ممنوع‌الخروج نبود و بالاخره در آخرین ساعات اداری چهارشنبه (دو روز پیش) ممنوع‌الخروج شد اما با این حال نمایندگانش بعضا در رسانه‌های مختلف از نیامدن برانکو به تهران خبر می‌دادند.

برانکو در آمدن به ایران مردد بود؟

طی روزهای گذشته صحبت بر سر آمدن یا نیامدن برانکو به ایران بعضا در بعضی رسانه‌ها مطرح شد که فضای کلی آنها از احتمال تردید او برای سفر به کشورمان حکایت داشت؛ با وجود آنکه احتمال نیامدن او به ایران با توجه به مسابقه حساسی که تیمش در این مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا برابر استقلال دارد، کمی بعید بود، اما اکنون نماینده کشورمان می‌تواند در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم بدون سرمربی عربستان برود! مشخص نیست برانکو بر سر همراهی نکردن تیمش در سفر به ایران چگونه مسوولان باشگاه الاتفاق را راضی کرده چرا که ممکن است این اقدام باعث حذف نماینده عربستان از لیگ قهرمانان شود!

تکلیف موضوع چه می‌شود؟

به هر حال این مربی که بیشترین بهره مالی را از ظرفیت قراردادش با فدراسیون دریافت کرده و بررسی ابعاد مختلف آن در آینده حقایق جدید اما تاسف‌بارتری را روشن خواهد ساخت، اکنون حداقل موظف به پرداخت مالیاتش به خزانه عمومی کشورمان است.

او به ایران نیامد اما باید منتظر باشیم تا شکایت از طریق فیفا بتواند چاره‌ساز باشد. برانکو که در طی هفته گذشته هم تمایل زیادی به مصاحبه‌های مستقیم با خبرنگاران ایرانی نداشت، حالا پس از نیامدنش به تهران، در واکنش به تماس‌های گرفته شده از ایران تنها موبایلش را قطع می‌کند!

حضور نيافتن برانکو ایوانکوویچ در تهران به بهانه ترس از پرداخت مالیات به سازمان مالیاتی کشور نشان می‌دهد مدیریت فدراسیون فوتبال ایران در دوره مربی‌گری او به درستی قانون را برای این مربی کروات به اجرا در نیاورده است، چون اگر قانون در خصوص برانکو به اجرا در می‌آمد، وی مبلغ مالیات خود را به صورت کامل پرداخت می‌کرد اما اهمال کاری مسوولان وقت فوتبال ایران باعث شد برانکو بابت مبلغ کلانی که به عنوان دستمزد دریافت کرد ریالی بابت مالیات پرداخت نکند!

هرچند مسوولان فدراسیون وقت عملکرد خود را عاری از هر ایرادی می‌دانند و کارنامه مالی دوره مدیریتی خود را مثبت عنوان می‌کنند، برای افکار عمومی در این برهه، این سوال به‌وجود آمده چه کسی چنین مساله‌ای را به بار آورده است که برانکو ایوانکوویچ بدون پرداخت حتی یک ریال ایران را به مقصد کشور ترک کند و از پرداخت مالیات متواری شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مالیات 557 میلیونی, برانکو, ابهامات فراوان, تیم ملی فوتبال ایران, برانکو ایوانکوویچ, پرونده مالی ایوانکوویچ, ,