ابتکاری ساده برای تبدیل آزمون دکتری به کانون کم‌نظیر تولید علم کشور
 

 

سید مصطفی میرمحمدی: 1. بدون شک یکی از اقدام‌های بسیار خوب دولت دهم در جهت بسط عدالت آموزشی، یکسان سازی آزمون دکتری تخصصی تمام دانشگاه‌های کشور به‌جای برگزاری مجزای این آزمون در هر دانشگاه است. این رویه مثبت که از سال گذشته آغاز شده است، موجب شده تا ده‌ها داوطلب فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد، ذیل آزمونی هماهنگ، منسجم و بدون تبعیض محک بخورند و در این فرآیند، بهترین ها راهی مصاحبه و در نهایت مقطع دکتری شوند.

البته برگزاری آزمون دکتری به این شکل، خالی از آسیب نیز نبوده است. چالش‌هایی که در آزمون امسال که در جمعه 25/1/91 برگزار شد، وجود داشت، کمتر از آزمون پارسال بود اما در عین حال برخی از این معایب که بعضا بسیار بزرگ هم می‌نمایند، همچنان پابرجاست. بزرگ‌ترین آسیبی که برای کنکور دکتری هماهنگ فعلی می توان بر شمرد، تستی بودن تمام سوال‌های این آزمون است.

موسسات عریض و طویلی که در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد با شیوه هایی خاص مانند آموزش کپسولی، مرور سطحی و غیرمنسجم دروس و ترفندهای تست زنی و قس علی هذا مشتریان‌شان را راهی دانشگاه می کنند، خوشبختانه تاکنون به دلیل پراکنده و تشریحی بودن آزمون دکتری فعالیت جدی و بسیطی را آغاز نکرده اند، اما ادامه رویه کنونی در تستی بودن آزمون دکتری به احتمال زیاد منجر به آن خواهد شد تا موسسات مذکور دامنه کاسبی‌شان را به این دوره نیز توسعه دهند و به این ترتیب، بسیاری از خروجی های آزمون دکتری نیز از سطح سواد کافی و مناسبی برخوردار نباشند و ذهن های تحلیل گر و مستعد نتوانند جایگاهی در میان برگزیدگان پیدا کنند.

2. هیچ مسئولی در حوزه آموزش عالی کشور تردیدی ندارد که مقوله "تولید علم" یکی از مهم‌ترین رسالت های این حوزه محسوب می شود. از سویی یکی از موانع عمده در راه پژوهش‌گری و تولید علم در ایران، دشوار بودن فعالیت های پژوهشی و سخت‌گیری‌ها و احیانا برخی باند بازی‌های تعدادی از مجلات علمی کشور و نیز ناچیز بودن ما به ازا و نتیجه خارجی در قبال یک تحقیق موفق است که این عوامل موجب می شود تا یک دانشجو از انگیزه کافی برای تحقیق و جستجوگری برخوردار نباشد.

3. ایراد مطروحه در بخش اول و دوم این مطلب را با یک ابتکار نو و فوق العاده موثر می توان خنثی کرد و سرعت واقعی رشد علم را به‌طور تصاعدی افزایش داد. راه‌کاری که اجرایش برای مسئولان آموزش عالی و سازمان سنجش چندان دشوار نیست اما بازدهی آن احتمالا خیره کننده خواهد بود.

شرح پیشنهاد نگارنده عبارت است از آن که وزارت علوم در رایزنی با استادان مطرح هر رشته و نیز مسئولان کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... هر سال مهم‌ترین مشکل مبتلابه مطرح در هر رشته را شناسایی و چند ماه قبل از برگزاری آزمون دکتری، آن را به عنوان سوال امتحان دکتری هر رشته در رسانه های عمومی طرح کنند و از داوطلبان این رشته ها بخواهند تا ظرف این چند ماه راجع به مسئله مزبور از راه‌های مختلف، تحقیق و پژوهش کنند و یافته های خود را روز آزمون روی کاغذ امتحان بیاورند.

در شیوه یادشده می توان بخشی از بارم بندی آزمون دکتری را به این تحقیقات اختصاص داد و یا آنکه نمره تشویقی قابل توجهی برای آن درنظر گرفت تا آسیب‌های آزمون چهارگزینه ای قدری تقلیل یابد. ضمنا از آن جا که تب دکتری سال به سال در حال داغ‌تر شدن است و تعداد روزافزونی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد، سخت به دنبال موفقیت در ورود به این مقطع هستند، انگیزه و اشتهای کافی برای انجام هرچه بهتر و دقیق تر پژوهش‌هایی که بسیار هم مورد نیاز کشور است، وجود دارد و به این ترتیب ظرف مدت بسیار کوتاهی، منابع فوق العاده غنی و پر بار علمی در هر رشته ای ایجاد و جمع آوری خواهد شد.

این ابتکار شاید کمی کار متولیان امر در تصحیح اوراق را دشوار کند اما تاثیر زیاد آن در جهش علمی کشور در ابعاد مختلف، هزینه ها را ناچیز می کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ابتکاری ساده, تبدیل آزمون دکتری, کانون تولید علم کشور, سید مصطفی میرمحمدی, ,