اصلاح‌طلبان تکلیفشان را با «رمز آشوب» مشخص کنند؛ بعد درباره حضور در انتخابات حرف بزنند
 

 

تئوری تقلب در انتخابات که به قول محمدعلی ابطحی، رمز آشوب‌های خیابانی سال ۸۸ بود و به طور گسترده از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب تبلیغ می‌شد، اکنون جای خود را به ایجاد یک فضای تبلیغاتی برای به فراموشی سپردن اتفاقات ریاست جمهوری دهم و تلاش برای زمینه‌سازی حضور این طیف سیاسی در انتخابات سال آینده داده است.

به گزارش رجانیوز، در هفته‌های اخیر پروژه اصلاح‌طلبان برای بازگشت به عرصه فعالیت‌های سیاسی کشور رسما کلید خورده و نشریات و رسانه‌های وابسته به این طیف، با انتشار پرونده‌ها و گفتگوهای هدایت شده و خاص درصدد احیای این جریان هستند؛ اقدامی که در ۱۲ اسفند و با شرکت سیدمحمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم که گفته می‌شد مورد تحریم اصلاحات قرار گرفته، کلید خورد.

این بازگشت پس از آن صورت می‌گیرد که طیف اصلاحات در جریان حوادث سال ۸۸ وقتی خود را شکست خورده انتخابات و مطرود مردم دید که نتوانسته با شعارهای ساختارشکنانه، رای اکثریت را به سمت کاندیدای موردنظر خود بکشاند، برای پیشبرد سناریوی «فشار از پایین، چانه زنی از بالا» با جریان فتنه و براندازان همراه شد و تلاش کرد تا با استفاده زا ظرفیت آشوب‌های خیابانی برای اعمال فشار به مسئولان ارشد کشور، زمینه را برای امتیازگیری از نظام فراهم کند.

اما اقدامات افراطی آشوبگران که از توهین به مقدسات دینی و ملی مردم ایران هم کوتاهی نکردند، نهایتا حماسه ۹ دی را رقم زد و از همانجا، تئوریسین‌های اصلاحات متوجه شدند که جریان موسوم به جنبش سبز در نقطه انتهایی خود قرار گرفته و دیگر قابل اتکا نیست. همین مساله باعث شد تا خاتمی که به عنوان رهبر معنوی طیف اصلاح‌طلب شناخته می‌شود، لحن بیانیه‌ها و سخنرانی‎‌های خود را که تا پیش از آن بسیار تند و با حالتی طلبکارانه نسبت به نظام بود، به سطح درخواست و تعامل برای اداره امور کشور تنزل دهد.

با این حال، رهبران پشت پرده اصلاحات کمی محافظه‌کارانه‌تر عمل کردند و منتظر برگزاری و اعلام نتیجه انتخابات مجلس نهم ماندند تا در صورت حضور کمرنگ و کم تعداد مردم در انتخابات، مجددا به عنوان یک ناجی خود خوانده برای نظام وارد صحنه سیاسی کشور شوند و ضمن تطهیر اقدامات ساختارشکنانه خود در فتنه ۸۸، بار دیگر پروژه بازگشت به حاکمیت را پیگیری کنند.

پس از برگزاری انتخابات و حضور تاریخی مردم در پای صندوق‌های رای، این سناریو هم شکست خورد و رسانه‌های این جریان «دق دلی» خود از تودهنی مردم به «تحریم انتخابات مجلس» را بر سر محمد خاتمی خالی کردند؛ موضوعی که البته پس از گذشت چند هفته مجددا تغییر جهت پیدا کرد و به سمت الگوسازی مجدد از او پیش رفت.

اکنون با گذشت ۳ سال از وقایع سال ۸۸، اصلاح‌طلبان طبق پیش‌بینی‌ها قصد بازسازی مجدد دارند. شاید بهترین تعبیر و تحلیل در این زمینه را باید از زبان محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس هشتم و خواهرزاده سیدمحمد خاتمی شنید: «اصلاح طلبان اهل قهر و تحریم نیستند و به طور حتم اگر زمینه برای حضور آن‌ها فراهم شود، در عرصه سیاسی کشور فعال خواهند شد.»

در روزهای اخیر هم این فضاسازی تبلیغاتی رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و رسانه‌های پرشمار مکتوب و غیرمکتوب اصلاح‌طلب با انتشار مطالب ویژه درباره نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، به گمانه‌زنی برای کاندیدای مورد قبول این طیف می‌پردازند اما هنوز جای یک نقطه مبهم در این رویکرد وجود دارد: «ماجرای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم چه شد؟» اصلاح‌طلبان خیلی سعی می‌کنند تا از پاسخ به این سوال شانه خالی کنند اما طبیعی است که بدون تعیین تکلیف صریح و دقیق و شفاف با «رمز آشوب»، امکان حضور آنان در عرصه سیاسی کشور وجود ندارد.

این سوال نهایتا دو پاسخ بیشتر ندارد: یا اصلاح‌طلبان کماکان معتقدند که در انتخابات ریاست جمهوری دهم تقلب شده و شخص منتخب، فردی غیر از رئیس‌جمهور فعلی است و یا به دروغین بودن این ادعا اعتراف می‌کنند. در صورتی که رویکرد این طیف سیاسی به این سوال، نگاه اول باشد، پس دلیلی برای حضور آنان در انتخاباتی که خودشان مدعی وقوع تقلب گسترده در آن هستندف وجود ندارد اما اگر نگاه دوم را پذیرفته‌اند – که سخنان اخیر برخی رهبران این طیف و همچنین رویکرد رسانه‌های اصلاح‌طلب به مساله انتخابات، این مدعا را تایید می‌کند – باید به صراحت نسبت به مواضع پیشین خود اعلام برائت کنند و از مردم و نظام به دلیل ۸ ماه آشوب خیابانی عذرخواهی کنند.

یقینا در ماه‌های باقی مانده تا خرداد ۹۲ شاهد تحرکات گسترده و تغییر جهت‌های فراوان اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی کشور به منظور به فراموشی سپردن وقایع سه سال پیش و بازسازی تشکیلاتی خود خواهیم بود.

 

مطالب مرتبط:

بازگشت دوم خرداد با کارگزارانی‌های جدید؛ یک رمزگشایی ساده از یک پرونده


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اصلاح ‌طلبان, رمز آشوب, حضور در انتخابات, تقلب در انتخابات, ,