جمعه بازار؛ بسته پیشنهادی رجا برای آخر هفته
گلچین تصاویر و اخبار هفته/عالمی که امام رضا(ع) او را پیش خودش نشاند/قوانین ده گانه یک شهید/ شعر؛ طنز و داستانک

 

تعطیلات آخر هفته برای هر کس معنای خاص خودش را دارد. بعضی ها به زیارت اهل قبور می‌روند، برخی ترجیح می‌دهند از فرصت استفاده کنند و عطش ادبیات خود را با خواندن داستان و شعر سیراب کنند. نشستن پای منبر علما و بزم هیئت هم برنامه همیشگی بعضی دیگر است. البته سر زدن به مزار شهدا و صفا کردن با این زندگان حقیقی هم که جای خودش را دارد. افرادی هم هستند که با راحت شدن از مشغله های روزانه، به منابع خبری سرک می‌کشند تا از اوضاع و احوال زمانه بی خبر نمانند. ناگفته نماند که هیچ کس بدش نمی آید در آخر هفته لبخندی به لبش بنشیند. اما بعضی ها هم هستند که تا جایی که فرصت کنند، سعی می‌کنند همه این کارها را با هم انجام دهند. بسته جمعه بازار رجانیوز خوراک همچین افرادی است. نوش جان!

1. هفت روز/ مروری بر اخبار هفته گذشته

شنبه 31 تير

* با آغاز ماه مبارک رمضان عطر معنویت و عبودیت و بندگی پروردگار متعال همراه با افطار روزه داران در شهر طنین انداز شده است.

* آويو كوخاوي رئيس ركن اطلاعات ارتش اسرائيل كه در نشست كميسيون سياست خارجي و امنيت كنست (پارلمان) سخن مي گفت، از نگراني نسبت به قدرت ايران و حزب الله خبر داد و تصريح كرد: 70 تا 80 هزار موشك حزب الله مي توانند قلب اسرائيل را هدف بگيرند.

* در حالی كه مقامات رژیم صهیونیستی بلافاصله بعد از حمله به كاروان گردشگران صهیونیسم در بلغارستان، ایران و حزب الله لبنان را طراح این عملیات معرفی كردند، یكی از رهبران سلفی لبنان، شاگرد برجسته خود را عامل این حمله معرفی كرد. این شیخ سلفی ادامه داد: ما به این فرد افتخار می كنیم.

* سردار رمضان شریف در پاسخ به ادعای رسانه‌های صهیونیستی درباره شهادت سردار سلیمانی در دمشق گفت که نقل این خبر آمال و آرزوهای این رسانه‌های معاند است که در قالب اطلاع رسانی به افکار عمومی ارائه می‌شود.
* روزنامه  گاردین طي مطلبي از اخبارشرق، اعتماد و خبرآنلاین در قبال سوریه تمجيد كرد.

* مقامهای فدرال آمریکا از ادامه فعالیت پنج بانک دیگر در این کشور جلوگیری کردند تا تعداد بانک های ورشکسته آمریکا از ابتدای ۲۰۱۲ به 38 مورد برسد.

* شبکه المیادین خبر داد که نیروهای ارتش سوریه توانستند منطقه زینبیه را از کنترل مخالفان مسلح خارج کند.

* استاندار تهران با اشاره به اینکه مقدمات جداسازی شهرری از شهرداری تهران از امروز آغاز شده است گفت: نیازی به توافق با شهرداری تهران نیست.

* قاضی سیامک مدیرخراسانی رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران گفت: حکم پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری تا پایان هفته صادر می شود.

يكشنبه 1 مرداد

* يک خط لوله انتقال گاز مصر به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين و اردن بار ديگر هدف يک حمله بمب‌گذاري قرار گرفته است؛ اين پانزدهمين حمله از نوع خود از فوريه ۲۰۱۱ است.

* دكتر محمود احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ در پيامي به سيدحسن نصرالله ـ دبيركل حزب‌الله لبنان ـ ضمن تبريک سالروز پيروزي افتخارآفرين آنها در جنگ ۳۳ روزه، آن را فتح‌الفتوح مقاومت لبنان و منطقه دانست.

* مراسم گراميداشت اولين سالگرد شهادت دانشمند هسته اي شهيد داريوش رضايي نژاد برگزار شد.

* 232 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محکومیت کشتار مسلمانان میانمار و اقدامات تروریستی مورد حمایت غرب در سوریه بیانیه‌ای صادر کردند.

* در شرايطي كه اوضاع اقتصادي مردم اروپا در شرايط وخيمي قرار گرفته است یک قطعه نان که از سفره مراسم ازدواج شاهزاده چارلز ولیعهد بریتانیا و همسر سابق وی ملکه دایانا باقی مانده به قیمت 230 پوند به فروش رفت.

* انقلابیون عربستان با نصب تصاویری از آیت الله النمر بر روی بالن‌ و به پرواز درآوردن آنها، بار دیگر خواستار آزادی این روحانی برجسته شدند.

* سیدرضا میرکریمی از فاجعه‌ نسل‌کشی مسلمانان در میانمار به‌شدت اظهار تأسف کرد و نوشت: «اخبار و تصاویر فجایع انسانی و نسل‌کشی بی‌پرده و وقیح مسلمانان مظلوم میانمار در آستانه‌ ماه مبارک رمضان، دل هر انسانی را خون می‌کند. خیلی وقت است که دیگر سر و صدای پرهیاهوی مدافعان حقوق بشر، چیزی فراتر از رسوایی و دروغ برای جامعه بشری به ارمغان نمی‌آورد.»

* حركات ناشايست و زننده جنسی نمایندگان مجلس فرانسه در برابر خانم وزیری که دامن کوتاه پوشیده بود موجب اعتراض رسانه هاي و مردم فرانسه شد.

* محمدرضا فرزين رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی از برنامه انتقال بخشی از منابع ارزی این صندوق به خارج از کشور برای پوشش نوسانات احتمالی در تراز پرداختهای کشور خبر داد.

* به گزارش رويترز دولت ژاپن با هدف دور زدن تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا و تداوم واردات نفت از ايران، اولين محموله نفت ايران كه از پوشش بيمه اي دولت اين كشور برخوردار است را با دو تانكر ژاپني بارگيري كرد.

دوشنبه 2 مرداد

* رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما با اشاره به فعالیت های پژوهشگران کشور در حوزه گداخت هسته ای، گفت: بر اساس نقشه های جهانی منتشر شده، ایران یکی از کشورهای دارای فناوری گداخت هسته ای برای تولید انرژی پاک است.

* «مجید جوشقانی» مدیر امور هنری ارتش، گفت:  توزیع نخستین بازی رایانه‌ای ارتش به نام مبارزه در خليج عدن از مرز ۱۸۰ هزار نسخه عبور کرده است.

* شمار قربانیان حملات تروریستی امروز در مناطق مختلف عراق، به ۱۰۷ کشته و 223 زخمی رسید.

* نعیمه اشراقی خواهرزن محمد رضا خاتمی در گفت‌وگویی اعلام کرده است که حجاب فقط برای گران‌بها شدن زن در برابر مردان است. خانم اشراقی در ادامه گفت‌وگوی خود با سایت خبری جماران وابسته به موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) مسائل گوناگونی و البته متفاوتی را درباره معقوله حجاب و عفاف مطرح کرده است .

* کاربران آمریکایی با انتشار تصویری در فیس بوک، اوباما را به سان فرد عقب افتاده‌ای به تصویر کشیدند که از فاجعه اقتصادی‌ای که برای آمریکا آفریده، متعجب شده است.

* رييس ديوان عدالت اداري گفت: پرونده «سعيد مرتضوي» با گزارش كميسيون تخصصي ديوان عدالت اداري در دستور كار هيات عمومي اين مرجع قرار خواهد گرفت.

سه شنبه 3 مرداد

* حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز  در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، آرمانگرايي همراه با واقع بيني را رمز حركت پيشرو ملت و نظام اسلامي در 32 سال اخير برشمردند و با تأكيد بر تواناييها و ظرفيتهاي تعيين كننده ملت ونظام اسلامي، به تشريح ضرورتها و بايدها و نبايدهاي مقابله با چالش هاي پيچيده دشمن پرداختند.

* عادل آذر رييس مركز آمار نتايج سرشماري سال 90 را اعلام كرد.  وي با بيان اين‌كه جمعيت نهايي كشور به 75 ميليون و 149 هزار و 669 نفر رسيده است، تعداد خانه‌هاي خالي در كل كشور را يك ميليون و 663 هزار و 412 واحد اعلام كرد.

* مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: دور جدید تحویل سکه‌های پیش فروش بانک مرکزی از امروز سه شنبه آغاز شد.

* دادگاهی در منطقه «سامبانگ» اندونزی، «شیخ تاج الملوک» رهبر شیعیان این منطقه را به اتهامات واهی مطرح شده از سوی وهابیون به زندان محکوم کرد. اتهام این عالم شیعی اندونزیایی که مبلغ و مدرس علوم شیعی است تدریس اموری است که از نظر دادگاه این کشور منافی دین اسلام و مورد تشویش اذهان مسلمان می‌شود.

چهارشنبه 4 مرداد

* مردم خشمگین شهر آنهایم در ایالت کالیفرنیا شب گذشته برای چهارمین بار متوالی در اعتراض به قتل «مانوئل دیاز» جوان 25 ساله سیاه‌پوست که به دست یک افسر پلیس کشته‌شد، دست به تظاهرات زدند.

* شرکت خودروسازی پژو اعلام کرد این شرکت در نیمه نخست سال جاری با 819 میلیون یورو معادل 990 میلیون دلار زیان مالی روبرو شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، سازنده دو سوم خودروهای فرانسه به علت رکود عمیق در بسیاری از مهم‌ترین بازارهای آن در جنوب اروپا، درحال فروپاشی است. در راستای این وضعیت، پژو در اویل ماه جاری از تعطیلی یک کارخانه بزرگ و کاهش 8 هزار فرصت شغلی خبر داد.

* رمانده نیروی انتظامی گفت: در 4 ماهه اول امسال وقوع سرقت مسلحانه 21 درصد کاهش یافت.

* روسیه قانون ممنوعیت تبلیغات مشروبات الکلی را اجرایی کرد. این قانون به عنوان بخشی از طرح مبارزه با مصرف زیاد مشروبات الکلی در این کشور، اجرا شده است.

پنجشنبه 5 مرداد

* مردم عربستان در اعتراض به ادامه بازداشت‌ها توسط نیروهای امنیتی این کشور، در برابر وزارت کشور در ریاض تحصن کردند.

* اجرای طرح تقدیر و تجلیل از بانوان محجبه عصر چهارشنبه توسط پرسنل نیروی انتظامی استان گلستان برگزار شد.

* رییس سازمان هواپیمایی کشوری از توقف عملیات پرواز یکی از شرکت‌های هواپیمایی فعال در کشور به علت عدم رعایت مقررات، کاهش سطح کیفیت و الزامات تصریحی خبر داد.

* 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه اعلام كرد: كرملین برای دفاع از كشور، توانمندی هسته ای كافی برای مقابله با تهدیدات خارجی در اختیار دارد و هیچ كس نباید در كارآیی تسلیحات اتمی مسكو شك كند.

*یکی از رهبران سعودی القاعده با نام "ابراهیم غازی الحامدی" در درگیری با ارتش سوریه در دیر الزور به هلاکت رسید. الحامدی و تمام اعضای یکی از گروهک‌های وابسته به القاعده که به سوریه نفوذ کرده بودند، در درگیری‌های امروز کشته شدند.

 

2. زیارت اهل قبور/ فاتحه ای نثار آیت الله محمد کوهستانی

عالمی که امام رضا(ع) او را پیش خودش نشاند

مرحوم حجت الاسلام میر نعیم حسینی که از پرورش یافتگان معظم له بود، می گوید: روزی مرحوم آقا جان برای من فرمود:«یک وقتی منزل کسی رفته بودم، برایم چایی آوردند و دیدم که چایی داد می زند و می گوید مرا نخور من حرامم.»

*

بارها شده افرادی از گوشه و کنار می آمدند وقتی با کوهی از علم و فضیلت مواجه می شدند لب به تحسین و مدح و ثنا می گشودند. ایشان نه تنها خوشحال نمیشد بلکه با جمله ای کوتاه و با کمال تواضع و فروتنی فرمود:
« چه می فرمایی من که یک آخوند دهاتی بیشتر نیستم ».

*

سواری که انسان نبود

مرحوم آیت الله محمدی بایع کلایی نقل کرده است: روزی به اتفاق آقا جان، برای زیارت اهل قبور به سمت قبرستان حرکت کردیم. در مسیر راه شخصی سوار بر اسب با سرعت از مقابل ما گذشت. آقا جان از من پرسید: « این سوار چه کسی بود؟ »

عرض کردم ظاهراً اهل یکی از روستاهای منطقه است که شغلش مطربی و خوانندگی و نوازندگی در عروسی ها است. آقا جان فرمود: « عجب پس به همین خاطر من او را به صورت میمونی بر روی اسب دیدم! »

*

پول را به پدرت بده

حجت الاسلام اسماعیل تیرگری که خود از طلاب حوزه علمیه کوهستان بود، می گوید: روزی قرار بود، بنده پولی را از آیت الله بگیرم و برای پدرم ـ شیخ امامقلی تیرگری پارچی از شاگردان برجسته معظم له ـ ببرم، لذا داخل بیت آیت الله شدم، من در قسمت درب جنوبی شرقی ایستاده بودم و به آقا ـ که داشت پول ها را در پاکت قرار می داد ـ خیره شده بودم، در ذهنم گفتم که یک مقدار از این پول ها را برای خودم برمی دارم؛ در همان لحظه معظم له نگاه تندی به من انداخت و فرمودند: «پول را بده به پدرت!»

گویا از اندیشه قلبی من با خبر گشته بود. من دیگر جرأت نکردم به پول دست بزنم و آن را به پدرم تحویل دادم.

*

مرحوم آیت الله کوهستانی در اواخر عمر بسیار نگران آخرتش بود، با همه زهد و ورع، خود را دست خالی می دید، از این رو هرگاه برخی از شاگردان او از قبیل شهید هاشمی نژاد و دیگر فضلا که از مشهد به حضورشان می رسیدند، می فرمود: «سلام مرا به امام رضا علیه السلام برسانید و بگویید شیخ محمد دارد می آید، ولی دست خالی است.»

فرزندشان می گوید:

روزی یکی از علمای منطقه در محضرش حضور داشت وقتی نگرانی ایشان را از سفر آخرت مشاهده نمود به ایشان عرض کرد: شما کارها و وظایفتان را به خوبی انجام دادید و نباید مشکلی داشته باشید. آقا با چهره ای برافروخته در جوابش فرمودند:

«چه می گویی؟ امامی مثل علی علیه السلام وقتی که می خواهد از دنیا برود می گوید، نمی دانم خدا با من چه طور می خواهد معامله کند؟»

*

آقا ما را پذیرفت!

روزهای آخر حیات که هر لحظه به مرگ نزدیک تر می شد؛ در حالی که ترس تمام وجود او را احاطه کرده بود، فرمودند:

«حتماً مرا به مشهد ببرید من باید پناهنده به حضرت رضا علیه السلام شوم. جنازه مرا ببرید دور ضریح مطهر طواف بدهید من پناهنده به آن حضرت بشوم، آن گاه هر جا خواستید دفن نمایید.»

گویا تأکید و سفارش ایشان مبنی بر انتقال جنازه اش به مشهد به خاطر خوابی بود که احساس کرد حضرت رضا علیه السلام او را پذیرفتند، از این رو خود می فرمود:

«بر حسب خواب هایی که دیده شد معلوم می شود آقا حضرت رضا علیه السلام ما را پذیرفتند.»

و آن خواب این بود که مشاهده کردند همه حضرات معصومین علیهم السلام در اتاقی نشسته اند و ایشان وارد آن مجلس شد، ولی جایی نیست که ایشان بنشیند؛ در این لحظه حضرت رضا علیه السلام نزد خود جایی را باز نمودند و خطاب به ایشان فرمود:

«بیا پیش من بنشین.»

پس از ارتحال ایشان یکی از شاگردان در خواب می بیند که قیامت برپاشده و آیت الله کوهستانی را جهت محاکمه در دادگاه عدل الهی حاضر ساختند، وقتی از ایشان گزارش زندگی در دنیا را خواستند، معظم له این چنین بیان کرد: «من در دنیا جوری زندگی کرده ام که امروز هیچ یک از اعضا و جوارحم علیه من شهادت ندهد.»



3. مزار شهدا/ یادی از شهید سید مجتبی علمدار

قوانین ده گانه یک شهید

شهید «سیدمجتبی علمدار» در دوران دفاع مقدس، فرمانده گروهان سلمان از گردان مسلم بود و چندین مرتبه مجروح شد. پس از پایان جنگ، در واحد طرح و عملیات لشکر 25 کربلای ساری مشغول به خدمت شد.

سید مجتبی مداح اهل بیت(ع) بود با نوایی گرم که او را زبانزد خاص و عام کرده بود، اما اخلاص او بسیاری از اوقات مانع می‌شد که دیگران او را بشناسند. حتی یکی از دوستانش در خاطره‌ای نمونه‌ای از توجه او به اخلاص نقل می‌کند: «من کنار سید نشسته بودم و سید هم طبق معمول شال سبزش را روی سرش انداخته بود و با سوز و گداز خاصی مشغول خواندن زیارت عاشورا و مداحی بود. بعد از اتمام مراسم، ناگهان شال سبزش را بر گردن من گذاشت. با تعجب پرسیدم: این چه کاری است؟ گفت: بگذار گردن تو باشد. بعد از لحظه‌ای دیدم جمعیت حاضر به سوی من آمدند و شروع کردند به بوسیدن و التماس دعا گفتن. با صدای بلند گفتم: اشتباه گرفته‌اید، مداح ایشان است. امّا سیّد کمی آنطرف‌تر ایستاده بود و با لبخند به من نگاه می‌کرد.»

یکی از نکات جالب‌ توجه در زندگی این سید شهید، توجه خاص او به امور معنوی بود. مواردی که شاید به نظرساده آید اما تقید او و حتی تعیین مجازات در صورت عدم انجام آن نشانگر باور قلبی و یقین این جانباز شهید به اعتقاداتش بود.

در آستانه ماه مبارک رمضان به مرور دست‌نوشته‌هایی از او می‌پردازیم که قوانین ده‌گانه شهید علمدار اشاره دارد. باشد که به گوشه‌ای از معرفت شهدا دست‌ یابیم.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : گلچین تصاویر, اخبار هفته, قوانین ده گانه, شعر, طنز, داستانک, ,