مستند تولیدی رجانیوز درباره شهیده مریم فرحانیان
فيلم:تصاویرمنتشرنشده از تلاش زنان و مادران‎ایرانی در روزهای دفاع مقدس
 

 

باید اهل خرمشهر باشی تا بفهمی چه حسی دارد وقتی پسر دسته گلت را که تازه از آب و گل درآمده، تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده، تازه کار پیدا کرده و وقت است که برایش آستین بالا بزنی و چند سال بعد هم نوه‌ها از سر و کولت بالا بروند، با یک «قل هوالله» راهی خیابان‌هایی بکنی که جنگ تن با تاک جریان دارد و احتمال زنده ماندن، اندکی کمتر از صفر است!

زمانی که بنی‌صدر در حال برنامه‌ریزی برای نظریه فوق‌العاده‌ حرفه‌ای! خودش درباره «زمین دادن و زمان گرفتن» بود، زنان خرمشهری قرآن به دست گرفته بودند و پسران و همسرانشان را از زیر قرآن رد می‌کردند تا حتی یک وجب، حتی یک نفر، حتی یک نفس از ایران عزیز در دست سربازان عراقی نیفتد. بنی‌صدر چه می‌فهمد «زمین دادن» یعنی ناموس دادن، یعنی شرف دادن، یعنی غیرت دادن... اما مادران خرمشهری خوب می‌دانستند و عالی عمل کردند.

 

 

Get the Flash Player to see this player.

 

دانلود

زمان سقوط خرمشهر، مردم با دست‌های خالی مثل زمان چین باستان جلوی ارتش بعث عراق ایستادند. این تصاویر تلخ گویای تنها ماندن مردم این شهر در مقابل ارتش عراق است و سند تاریخی برای خیانت بنی‌صدر... اما در میان مبارزان خرمشهر و سپس میراث باقی مانده از آنان، زنان نقش قابل توجهی در دفاع مقدس بازی کردند. این حضور همواره در تمام طول ۸ سال جنگ ادامه داشت و بسیاری از بانوان مسلمان ایرانی به فیض شهادت و جانبازی رسیدند.

این کلیپ تصویری، پیشکش کوچک رجانیوز به مادران و همسران شهدا است؛ افرادی که خاکریز نخست مقابله با تجاوزگران بعثی بودند و استقامت و شجاعت آنان باعث شد تا ارتش تا دندان مسلحی که قرار بود ۳ روزه تهران را فتح کند، ۸ سال پشت در مرزهای ایران بماند و نهایتا تن به شکست بدهد.

 

 

عظمت مجاهدت مادران و همسران شهدا را فقط می‌توان از زبان کسی شنید که با پوست و خون، واقعیت جبهه را درک کرده و از نزدیک با خانواده‌های شهید، زندگی کرده و روایت آنان را شنیده است:

«پدران و مادران و همسران و فرزندان و بازماندگان و نزدیکان شهدا در صف پشت سر شهدا قرار دارند. آن‌ها در خاکریز اولند، این‌ها پشت سر آن‌ها در خاکریز بعدی قرار دارند. اگر پدر و مادر‌ها بی‌تابی و بی‌صبری و اظهار پشیمانی می‌کردند؛ اگر همسران جوانی که شوهران فداکار و جوانمردشان به می‌دانهای نبرد رفته بودند، به بهانهٔ داشتن فرزندان خرد، زبان شکوه باز می‌کردند، باب شهادت و مجاهدت بسته می‌شد. شما به گردن این انقلاب و این کشور و این ملت و تاریخ ما حق دارید.»

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان ۸۰/۱۱/۲

«در جنگ تحمیلى اگر امثال همین مادر گرامى سه شهید و مادران شهیدان و همسران شهیدان – که من افتخار داشته‌ام با هزار‌ها نفرِ این‌ها از نزدیک نشست و برخاست و گفتگو کنم و خصوصیات آن‌ها را مشاهده کنم – ایمان خود، صبر خود، ایستادگى خود، معرفت خود و روشن‌بینى خود در قبال ضایعات جنگ و فداکاریهاى جوانان و مردان را نشان نمى‌دادند، جنگ پیروز نمى‌شد. اگر مادران و همسران شهدا بى‌صبرى نشان مى‌دادند، شوق جهاد در راه خدا و شهادت در دل مرد‌ها مى‌خشکید؛ این‌گونه نمى‌جوشید؛ این‌گونه به جامعه طراوت نمى‌داد. در میدان جنگ هم زنان نقشهاى درجه اوّل را ایفا کردند.»

بیانات در دیدار جمع کثیرى از بانوان‌ به مناسبت میلاد حضرت زهرا ۷۹/۶/۳۰


نظرات شما عزیزان:

مهدی کریمی
ساعت22:22---15 مرداد 1391
سلام دوت من وبت خیلی خوبه پر از مطالب مفیده و ...

اگه خواستی میتونی منو لینک کنی تا من شما رو لینک کنم

با تشکر



http://barnameriz.loxblog.ir/

http://ttg.limooblog.com

http://mjg.limooblog.com

www.patogh-nfs-gorgan.loxblog.com

http://www.graphic-group-gorgan.blogfa.com/

http://chemistry-gorgan.lxb.ir

http://food-safety-gorgan.lxb.ir/




نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : فيلم, تصاویر منتشر نشده, تلاش زنان, مادران ‎ایرانی, روزهای دفاع مقدس, شهیده مریم فرحانیان, ,