بازخوانی هشت سخنرانی احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل
جاي خالي بيداري اسلامي و برنامه هسته ايران در سخنان رييس جمهور/ ايراني بودن فردوسي و خيام از حوادث سوريه مهمتر است؟

 

سفر آخر رييس جمهور به نيويورك و اظهارات وي در مجمع عمومي سازمان ملل تا حد زيادي با سخنراني هاي پيشين وي در سازمان ملل متفاوت بود و اوج اين مساله را بايد در نپرداختن رييس جمهور به مساله سوريه،‌ بيداري اسلامي و هم چنين اشاره زودگذر به توهين امريكايي ها به پيامبر اسلام دانست.

هم چنين تاكيدات مفصل رييس جمهور نسبت به ايراني بودن خيام، سعدي عطار نيشابوري در حالي بيان شد كه به نظر مي رسد مي شد به جاي اين سخنان، به بيان مواضع مهم تر جمهوري اسلامي در مهم ترين نشست عمومي سالانه جهان پرداخت.

در همين رابطه رجانيوز ضمن بازخواني سفرهاي پيشين رييس جمهور به امريكا و اهم سخنان وي در سازمان ملل متحد، نتيجه گيري را به خوانندگان محترم مي سپارد:

احمدي ن‍ژاد در نخستين حضور خود در سازمان ملل متحد در شهريور ماه 84، ضمن اشاره به حوادث غمبار كاظمين عراق در آن سال، به نقد جدي ساختار سازمان ملل پرداخت و گفت: اينجانب مراتب تاسف خود را از اينكه بيش از پنجاه كشور اسلامي با جمعيتي بيش از يك ميليارد و 200 ميليون نفر و قاره پراستعداد آفريقا هيچ نماينده‌اي در شوراي امنيت ندارند و قاره پهناور آسيا با تمدن‌هاي كهن فقط يك نماينده دارد اعلام مي‌دارم.

وي در انتهاي سخنان خود نيز اعلام داشت: پيامبر ‌عظيم الشان اسلام مي فرمايد: «بالاترين مرتبه خردمندي پس از ايمان به خدا، جلب دوستي مردم و نيكي كردن در حق همگان است»

احمدي ن‍ژاد در 28 شهریور ماه 85 براي بار دوم به نیویورک رفت. رييس جمهور با حضور در صحن سازمان ملل متحد پس از قرائت دعای فرج از ظلم و ستم قدرت های بزرگ و استکباری بر مردم سراسر جهان گلایه کرد. احمدی نژاد با اشاره به وضعیت کشورهای عراق و فلسطین و ... از اشاعه سلاح های کشتار جمعی انتقاد نموده و خواستار اصلاح ساختار سازمان ملل به نفع ملل مستضعف جهان شد.

سومین سفر رییس جمهور به آمریکا، متفاوت ترین و پرحاشیه ترین سفر احمدی نژاد به این کشور محسوب می شود. سفری که پیش از هر چیز نام "دانشگاه کلمبیا" گره خورده است. وي هم چنين در سازمان ملل ضمن انتقاد شدید از نقض گسترده حقوق بشر از سوی قدرت های جهانی خواستار بازگشت جهانیان به صلح و عدالت بر مبنای آموزه های الهی گشت.
 
نخستین روز پاییز 87، مصادف با چهارمین سفر رییس جمهور کشورمان به نیویورک جهت شرکت در شصت و سومین نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل بود. احمدی نژاد هم چنین در صحن سازمان ملل متحد نیز حاضر شد و پس از قرائت دعای فرج، ملت ایران را اهل گفتگو، صلح و منطق معرفی کرد اما تاکید نمود که ایران هیچ گاه زیر بار ظلم و حرف زور نخواهد رفت. احمدی نژاد در پایان تاکید کرد: "امپراتوري آمريكا در جهان به پايان راه خود رسيده است و حاكمان بعدي بايد دايره دخالت‌ها را به مرزهاي خود محدود كنند."
 
سفر پنجم رییس جمهور به ایالات متحده امریکا از جهات متعددی حائز اهمیت بود چرا که این سفر به فاصله 99 روز پس از انتخاب مجدد وی توسط اکثریت ملت به ریاست جمهوری اتفاق می افتاد و فضا سازی های گسترده رسانه های غربی و از آن مهم تر حمایت های آشکار سران کشورهای اروپایی و امریکا از جریان فتنه در داخل کشور طی این مدت، به اهمیت این سفر می افزود.
 
احمدی نژاد سخنان خود در سازمان ملل را با محوریت انتقاد از ظلم به مردم جهان از سوی ابرقدرتها ایراد کرد. هر چند سخنان وی به مذاق نمایندگان برخی کشورهای اروپایی و غربی از جمله امریکا، انگلیس، کانادا، آلمان و ... خوش نیامد و به هنگام سخنان رییس جمهور، آنان صندلی های خود را ترک کردند اما استقبال کم نظیر دانشجویان به محض ورود احمدی نژاد به کشور نشان داد تحلیل روزنامه واشنگتن پست از سفر پنجم احمدی نژاد به آمریکا تا چه میزان درست بوده است: "احمدي نژاد يك نجات‌دهنده انقلابي است و در سه سال اخير در پيام‌هاي جالبي اين ماموريت خود را اعلام كرده است. وي يك انقلابي واقعي است كه خواهان تغيير ساختار موجود نظام جهاني و روابط حاكم بر مناسبات بين‌المللي است و طبیعی است که این موضوع چندان مورد رضایت کشورهای غربی نخواهد بود."
 
ششمین سفر احمدی نژاد به نیویورک از جهاتی با دیگر سفرهای وی متفاوت بود چرا که وی این بار براي شركت در اجلاس بازنگري معاهده NPT تهران را به قصد نیویورک در 12 اردیبهشت 89 ترک کرد.
 
رییس جمهور با حضور در سازمان ملل متحد طی سخنانی 11 پيشنهاد براي تحقق هدف خلع سلاح هسته‌اي و عدم اشاعه و استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي را ارائه كرد.
 
"اصلاح و تكميل N.P.T " اولين پيشنهاد احمدی نژاد بود. وی گفت: "اين پيمان بايد به D.N.P.T تغيير يابد و خلع سلاح در محور ماموريت‌هاي آن و با سازوكارهاي روشن، الزام آور، موثر و با تضمين‌هاي مطمئن بين المللي تعبيه شود."
 
احمدی نژاد در ادامه نیز 10 پیشنهاد خود را ارائه داد که محور مهم آنها ایجاد گروه های مستقل بين‌المللی جهت نظارت بر خلع سلاح اتمی کشورها، ارائه ضمانت های اجرایی قوی و معتبیر جهت اجرای مقررات آژانس، برچيده شدن سلاح‌هاي هسته‌اي در پايگاههاي نظامي امريكا و متحدانش مستقر در ساير كشورها از جمله آلمان، ايتاليا، ژاپن و هلند، قطع هرگونه همكاري هسته اي با كشورهاي غير عضو معاهده ان پي تي، تلاش جمعي براي اصلاح ساختار شوراي امنيت و ... بود.
 
اما این بار نیز سخنان احمدی نژاد به مذاق نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه خوش نیامد و آنان به هنگام آغاز سخنان احمدی نژاد صندلی های خود را به نشان اعتراض ترک کردند اما شاید علت این امر بیش از هر چیز نکته ای بود که در گزراش خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز مورد اشاره قرار گرفته بود: "احمدي‌نژاد در سخنان خود خواستار مجازات تمامي كشورهايي كه از تسليحات اتمي براي تهديد كردن ديگر كشورها استفاده مي‌كنند شد و به طور شفاف انگشت اتهام خود را به سوي استراتژي هسته‌اي جديد آمريكا كه ماه گذشته منتشر شد نشانه رفت."
 
احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی با حضور نمایندگان رسانه های بین المللی گفت: "هيمنه شكست ناپذيري رژيم صهيونيستي درغزه و لبنان شكست و حتي اگر هيچ اتفاقي هم نيفتد رژيم صهيونيستي در حال سقوط است." وی با بيان اينكه امروز رژيم صهيونيستي تنها راه نجات خود را در جنگ جستجو مي‌كند، اظهار داشت: "آغاز هر جنگ از سوي اين رژيم جعلي، پايان اين رژيم را نزديكتر خواهد كرد. احتمال پيروزي رژيم صهيونيستي در لبنان و در غزه نزديك به صفر است شروع يك جنگ جديد به معناي جنگ آخر است و رژيم صهيونيستي تمام خواهد شد."
 
اول مهرماه 89 احمدي نژاد هفتمين سفر خود به نيويورك را انجام داد تا بار ديگر با حضور در مجمع عمومي سازمان ملل به بيان مواضع جمهوري اسلامي بپردازد.
 
وي در سخنان خود با اشاره به ظلم هاي بي پايان امريكا و ر‍ژيم صهيونيستي و وضعيت اسفبار جنگ هاي با مداخله امريكا در سراسر جهان، به اهانت هاي غربي ها به مقدسات اسلام از جمله قرآن سوزي نيز اشاره كرد و گفت: "قرآن را سوزاندند كه همه اين حقايق و معارف را بسوزانند. اما حقيقت سوختني نيست، قرآن جاودانه است چون خدا و حقيقت جاودانه‌اند ."
 
وي در ادامه نيز با انتقاد از حق وتو گفت: با امتياز وتو قدرت اصلي در شوراي امنيت متمركز شده و ركن اصلي يعني مجمع عمومي به حاشيه رفته است . - در چند دهه گذشته همواره حداقل يكي از اعضاي دائمي در يك طرف مناقشات بوده‌ است . - وقتي قاضي و دادستان ، خود يك طرف دعوا هستند . چگونه مي‌توان انتظار كارآمدي داشت چرا كه امتياز وتو براي تجاوز و اشغالگري مصونيت مي‌آورد .
 
احمدي ن‍ژاد در سفر هشتم خود در مهرماه 90 به سازمان ملل نيز طبق معمول انتقاد از امريكا و اسراييل و غرب را محور صحبتهاي خود قرار داد و با ذكر مثالهاي متعدد از اقدامت غير انساني غرب عليه بشريت، به محكوميت آن پرداخت.
 
اما سفر نهم و آخر رييس جمهور به سازمان ملل نيز انجام شد و رييس جمهور ضمن اشاره به شاه بيت سخنان خود طي سالهاي گذشته عليه امريكا و اسراييل به انتقاد از ساختار سازمان ملل و انحصار طلبي غربي ها پرداخت اما به نظر مي رسد يكي از نكاتي كه خلاء آن در سخنان احمدي نژاد محسوس بود، عدم اشاره رييس جمهور به موضوع هسته اي ايران بود چرا كه پيش از رييس جمهور ايران، رييس جمهور امريكا با تكرار ادعاهاي واهي هميشگي عليه برنامه هسته اي ايران، گستاخي خود را بار ديگر نمايان كرده بود.
 
هم چنين اشاره زودگذر به اهانت غربي ها به پيامبر اسلام صل الله عليه و آله وسلم و نپرداختن تفصيلي به اين موضوع و در مقابل اشاره به مواضع غير ضروري مانند ايراني بودن فردوسي، عطار، خيام و ... از مواردي بود كه به نظر مي رسد رييس جمهور مي توانست با صرف نظر از بيان آنها، درباره اسلام هراسي گسترده غربي ها و علل توهين آنها به مقدسات مسلمانان بپردازد.
 
هم چنين نپرداختن احمدي نژاد به مساله سوريه و بيداري اسلامي نيز از مواردي بود كه بيان نشدن آنها توسط رييس جمهور موجب حيرت افكار عمومي شد تا آنجا كه روزنامه امريكايي نيويورك تايمز نيز با اشاره به اين موضوع نوشت: سخنرانی امسال محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خالی از انتقادات معمول گذشته بود.
 
نیویورک تایمز اضافه کرد: سخنرانی روز چهارشنبه احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همراه با آرامش و پایبندی به مواضع روحی و اخلاقی بود و اثری از انتقادات شدید سالانه و معمول علیه اسرائیل در سخنان رئیس جمهور ایران نبود. همچنین اثری از روند صلح در نزاع میان اسرائیل و فلسطین و تلاش های بین المللی برای نابودی برنامه هسته ای ایران در سخنرانی امسال احمدی نژاد دیده نشد.
 
این روزنامه افزود: احمدی نژاد در سخنرانی اش، اتهامات آرام و کم تعدادی را مطرح کرد و گفت رسانه های بین المللی واقعیت را درباره صهیونیسم نمی نویسد. وی از پرداخت رقم های هنگفت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدون ذکر صریح نام آمریکا انتقاد کرد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بازخوانی سخنرانی احمدی نژاد, سخنرانی در مجمع عمومی, مجمع عمومی سازمان ملل, ,