نگاهی به اوج گرفتن سفرهای استانی دولت در بهار 92 و خاموشی دوباره آن
نتيجه بي‌توجهي به هشدار شش سال پيش رهبر انقلاب درباره سفرهاي استاني/ «كار خوبي» كه «خراب» شد

با روی کار آمدن دولت نهم خیلی از عرف‌های رایج و غلط مدیریتی در کشور کنار گذاشته شد و صفحه جدیدی از تاریخ کشورداری این مرز و بوم رقم خورد. یکی از این باورهای غلط تمرکز تصمیم‌گیری در پایتخت بود که با شروع «سفرهای استانی» در دولت نهم تا حدودی به حاشیه رانده شد.

به گزارش رجانیوز، سفرهای استانی که یکی از نوآوری‌های مدیریتی گفتمان سوم تیر بود همانقدر که مورد توجه عموم مردم و مستضعفان قرار گرفت، از طرف مدیران تکنوکرات و شبه روشنفکران عرصه مدیریت تخریب شد؛ تا جایی که رهبر انقلاب در دیدار سال 86 خود با هیئت دولت و مدیران اجرایی از لزوم اطلاع همگان از قضاوتشان درباره این اقدام دولت سخن گفتند:

«يك مسئله‌ى ديگرى كه به نظر من در خور توجه است و خوب است و قضاوت من در اين مورد در معرض نظر دوستان قرار بگيرد، اين مسئله‌ى سفرهاى استانى است. سفرهاى استانى بسيار كار خوب و برجسته و لازمى بود و من واقعاً تعجب مي‌كنم كه بعضي‌ها چطور كارى را كه اين‌جور واضح است كه خوب است، انكار مي‌كنند و زير سئوال مي‌برند!»

 

رهبر انقلاب در همان جلسه و بعد از دفاعی چنان قاطعانه از سفرهای استانی، دولتمردان را مخاطب قرار داده و اینگونه به آنها هشدار دادند که:

«اين، خيلى كار مهمى است. مبادا اين كار مهم را خراب كنيد! آنچه انجام گرفت، شروع يك حركت مبارك بود؛ اما بايد اين حركت تا نهايت خط برود، تا آن بركات به طور كامل حاصل بشود.» (بيانات در ديدار اعضای هیأت دولت و مدیران اجرایی كشور/ تیرماه 86)

اکنون که دولت دهم آخرین روزهای مدیریت خود را می‌گذراند هم می‌توان برکات این رویکرد انقلابی دولت را دید و هم بعد از گذشت شش سال از آن هشدار رهبر انقلاب، به لزوم آن تذکر پی برد.

با گرم شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری موج جدید سفرهای استانی دولت آغاز شد. سفرهایی که بیشتر به میتینگ‌های تبلیغاتی شبیه بود و در آن حل مشکلات و رسیدگی به دغدغه‌های مردم، زیر پای مراسم پرچم‌گردانی رئیس جمهور و مشاورش گم شده بود؛ هرچند که افراد نزدیک به دولت از طریق رسانه‌های حامی آن به کلی این گزاره را نفی می‌کردند.

 

اما اکنون و با تعطیلی این سفرها می‌توان از انتخاباتی بودن آنها مطمئن شد. سفرهایی که به یکباره شدت گرفته بود و هر سه روز یکبار برگزار می‌شد به یکباره از رونق افتاد. گویا پرده برداری از نامزد مورد نظر دولت هدف سفرهای جدید استانی بود و حالا بعد از رد صلاحیت او دیگر دلیلی برای این سفرها وجود نداشت! و این نتیجه بی‌توجهی به همان هشدار رهبر انقلاب بود که فرموده بودند: « اين كار مهم را خراب كنيد!»

«سفرهای استانی» نور امید را در دل مردم محروم و مستضعف روشن کرد و خیل حاشیه نشین‌ها را نسبت به برآورده شدن خواسته‌ها و رفع کمبودهایشان امیدوار ساخت که الحق و الانصاف در چند سال گذشته هم تا حدودی این امیدها به واقعیت پیوست. اما اکنون باید در کنار مباهات کردن به این رویکرد مدیریتی برآمده از گفتمان سوم تیر و اعتقاد به کارآمدی آن، به سوگ دولتی نشست که این «كار خوب و برجسته و لازم» را «خراب» کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اوج سفرهای استانی دولت, ,