از ادبیات تحکم آمیز فیشر و استراو تا ادبیات منفعلانه اشتون
پاسخ به شبهه‌ای که سه ماه پیش منقضی شد/ جدیت تیم مذاکره‌کننده ایرانی چگونه اشتون را به اعتراف واداشت!؟+فیلم

جدیت و زیرکی تیم مذاکره ایرانی در مذاکرات با شش کشور، به حدی بوده است که رئیس تیم مذاکره کننده را وادار به دفاع از خود در مقابل انتقادات رسانه‎های غربی مبنی بر فریب خوردن و بی نتیجه بودن این مذاکرات برای غرب واداشته است.

به گزارش رجانیوز، جدیت تیم مذاکره ایرانی در مذاکرات با شش کشور، انتقادات زیادی را متوجه کاترین اشتون به عنوان رئیس تیم مذاکره کننده غربی کرده است به نحوی که او در یکی از نشست‎های مطبوعاتی مجبور به دفاع از خود در قبال عملکردش شد.

 كاترين اشتون،  16 مارس 2013  (25 اسفند گذشته) در حاشيه نشست بروكسل در واکنش به انتقاد رسانه‎های غربی که معتقد بودند او در دام زیرکی و طراحی جلیلی و تیمش در مذاکرات قرار گرفته از تلاش خود در مقابل تیم ایرانی دفاع کرد و این مذاکرات را جدی و فنی عنوان کرد. او در این باره گفت: ابتدا که من رهبری این مذاکرات را بر عهده گرفتم ما واقعا درباره اصل موضوع بحث نمیکردیم. اکنون ما بصورت تفصیلی درباره این موضوع با هم بحث میکنیم. ما با پاورپوینت، اسلایدها را به هم نمایش میدهیم. ما، هم در سطح گفتگوهای فنی  و هم در سطح گفتگوهای سیاسی، گفتگویی واقعی درباره موضوعات مختلف داریم.

 

 

دانلود فیلم

در اين لحظه مجري برنامه سوال خود را جديتر و به گونهاي ديگر مطرح كرد. او که معتقد بود جلیلی در مذاکرات غرب را بازی داده و این مذاکرات غیرواقعی است، سوال خود را مجددا اینگونه پرسيد که آیا مذاکرات با جلیلی واقعی است یا اینکه جلیلی فقط  سخنرانی و خطابه ارائه میدهد.

 اشتون در اين باره و در دفاع از خود اعتراف جالب توجهی کرد. او در پاسخ به مجری این مصاحبه گفت: ما الان سخنرانی از طرف مقابل نمیشنویم. من 27 ساعت با دکتر جلیلی گفتگوی دوجانبه داشتهام پس او را اندکی میشناسم. او سخنرانی نمیکند. همیشه گذشته و تاریخی وجود دارد که در همه گفتگوها لاجرم به آنها پرداخته میشود. اما الان ما درباره مسائل با هم صحبت میکنیم.

اشتون در ادامه تلاش می‎کند این گفتگوها را دارای دستاورد برای غرب عنوان کند و می‎گوید:  تمام تلاش خودم را انجام دهم تا هر کاری میتوانیم بکنیم تا به جایی برسیم. و این به معنی امتیاز دادن نیست بلکه به این معنی است که چه چیزی پیدا کنیم که یک تفاوتی ایجاد کند. آنچه که ما الان دربارهاش صحبت میکنیم بسته نهایی نیست. بلکه این گام اول اعتمادسازی است. اما اگر ما بتوانیم این را انجام دهیم دردرون همان احتمال شکلگیری یک بازه زمانی وجود دارد که طبق آن به سوی جلو حرکت کنیم.

هر چند جدیت تیم ایرانی، تیم غربی را مجبور به دفاع از عملکرد خود در مقابل رسانه‎های غربی کرد تا به جدیت و تسلط تیم ایرانی اعتراف کنند، با این حال حسن روحانی و علی اکبر ولایتی در مناظره روز گذشته این مذاکرات جدی را به قرائت بیانیه و سخنرانی تقلیل دادند به نحوی که روحانی در این باره گفت: فرصت با مذاکره واقعی ایجاد می شود و با اعلام مواضع و خواندن مقاله کار پیش نمی رود.

 ‌دكتر ولايتي نيز پس از به چالش كشيده شدن از سوي دكتر جليلي، در سخناني مشابه تلاشهاي تيم مذاكره كننده ايراني را صدور بيانيه عنوان كرده و گفت: هنر دیپلماسی بیانیه صادر کردن نیست و حتما این روند مذاکرات هسته‌ای درست نیست و اگر درست بود وضع ما به این حالت نمی‌رسید.

 مشخص نیست اگر بنا بر گفته ولایتی و روحانی شیوه مذاکره تیم ایرانی درست نبوده است، چرا تیم مذاکره کننده غربی مجبور به دفاع از عملکرد خود در مقابل انتقادهای رسانه‎های غربی شده است!؟ شاید یادآوری ادبیات تحکم آمیز فیشر و استراو در مذاکرات هسته‎ای سال‎های 82 تا 84 و در زمان تصدی مسئولیت پرونده هسته‎ای توسط روحانی با ادبیات منفعلانه اشتون در این روزها مشخص کند که آیا مذاکرات تیم دکتر جلیلی موفقیت آمیز بوده است یا نه!؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ادبیات فیشر و استراو, ادبیات منفعلانه اشتون, ,