حسن روحاني در آستانه مذاكرات استانبول خوراك رسانه‌هاي غرب را فراهم كرد؛
بازگشت سردار عقب‌نشيني‌هاي هسته‌اي! با ارسال پالس غلط و اظهارات در پازل غرب
 

 

دبير اسبق شوراي عالي امنيت ملي ايران در دوره رياست جمهوري محمد خاتمي، پس از ماه‌ها سكوت خبري، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در مورد موضوعات متنوعي از مسائل داخلي و خارجي اظهارنظر كرد كه بخشي از آن‌ها كه مرتبط با موضوع هسته‌اي ايران بود، مطلوب و در پازل غرب در آستانه مذاكرات استانبول است.

به گزارش رجانيوز، حسن روحاني كه طي هفته‌هاي اخير فعال شده و همايش‌هايي در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت برگزار مي‌كند و براي خود سخنراني و در جمع خبرنگاران مصاحبه ترتيب مي‌دهد، امروز حاشيه همايشي كه مربوط به "خانواده" بود، به ميان خبرنگاران آمد و هنگامي كه به موضوع هسته‌اي ايران رسيد، باقي ماندن پرونده ايران در شوراي امنيت سازمان ملل را يك تهديد بزرگ برشمرد.

اظهارات روحاني در رسانه‌هاي داخلي بازتاب قابل توجهي نيافت و خبرگزاري‌ها ترجيح دادند سخنان سردار عقب‌نشيني‌هاي هسته‌اي ايران را كه كاملاً در تضاد با منافع ملي كشورمان در آستانه مذاكرات استانبول است، برجسته نكنند.

با اين حال، پيش‌بيني مي‌شود مشابه اظهارات 23 شهريور ماه امسال هاشمي رفسنجاني در مورد مؤثر بودن تحريم‌ها كه پالس غلطي براي طرف مقابل ارسال و آن‌ها را اميدوار كرد كه اكنون زمان مناسبي براي امتياز گرفتن از ايران در موضع ضعف است، طرف غربي با دريافت سيگنال غلط از سخنان روحاني نيز تجري پيدا مي‌كند.

روحاني اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم از طریق مذاکرات، تماس‌ها و فعالیت‌های دیپلماتیک پرونده ایران را از شورای امنیت بیرون آوریم و هدف باید این باشد، در حال حاضر فعالیت هسته‌‌ای‌مان را انجام می‌دهیم، اما مشکل ما این است که پرونده ما در شورای امنیت است، پس وظیفه همه مسئولان است تا به لحاظ دیپلماتیک وظایف خود را انجام دهند و مذاکرات استانبول یک قدم در این راه است. وی همچنین گفت: امیدواریم در مذاکرات استانبول بتوانیم در جهت رسیدن به اهداف‌مان یک قدم پیش رویم، پس اصل مذاکره مهم نیست، بلکه دستیابی به اهداف مهم است و بزرگ‌ترین هدف ما در بحث هسته‌ای این است که پرونده ما از شورای امنیت خارج شود، چون تا وقتی در شورای امنیت است، قطعنامه‌ها وجود دارد و ممکن است قطعنامه‌های دیگری نیز تصویب شود و تصویب قطعنامه‌ها به‌نفع مردم نیست، پس باید تلاش کنیم، فضا را تغییر دهیم و تغییر فضا با فعالیت دیپلماتیک امکان‌پذیر است.

اظهارنظر آقاي روحاني در برجسته‌سازي خطر باقي ماندن پرونده هسته‌اي ايران در حالي است كه وي و تيم او در دوره مديريت موضوع هسته‌اي كشورمان عقب‌نشيني‌هاي پياپي را كه در نهايت منجر به تعليق كليه فعاليت‌ هسته‌اي ايران شد (حتي در مجتمع يو.سي.اف اصفهان كه اساساً فعاليت غني‌سازي در آن انجام نمي‌شد)، با همين توجيه كه پرونده ايران تحت هيچ شرايطي نبايد به شوراي امنيت برود، توجيه مي‌كردند و با استناد به همين موضوع، گام به گام كليه فعاليت‌ها را از موضع ضعف تعطيل كردند.

در عين حال، اكنون در اثر مديريت مدبرانه و عزتمندانه هسته‌اي در دوره دكتر احمدي‌نژاد شرايط به‌نحوي رقم خورده است كه طرف غربي به مذاكره با ايران نياز دارد و ناكارآمدي تحريم‌هاي مختلف عليه ايران نيز مورد اذعان طرف مقابل قرار دارد.

اما در شرايطي كه امريكا و برخي كشورهاي اروپايي پيگير اعمال تحريم عليه ايران از ناكارآمدن بودن ابزار تحريم مطمئن شدند، آنچه كه آن‌ها را هنوز به ادامه راهبرد دومسيره فشار و مذاكره، اميدوار نگه داشته است، زمزمه‌هايي از جنس اظهارات روحاني و هاشمي در داخل كشور است تا بر اساس آن‌ها در مذاكرات به مقام مذاكره كننده ايراني اعلام شود كه در داخل ايران افراد و گروه‌هايي با تشديد فشارها حاضر به سازش هستند اما شما حاضر به اين معماله نيستيد.

اگرچه قابل درك است كه برخي افراد كه در دوره خود به‌دليل ضعف و نداشتن خودباوري و ايمان به داشته‌هاي ملي، نتوانستند مطالبه ملي حق هسته‌اي ايران را تثبيت كنند، از اينكه در دولت احمدي‌نژاد، بدون كمترين عقب‌نشيني دستاوردهاي هسته‌اي و سياسي ايران در اين موضوع در اوج قرار گرفته، خوشحال نباشند اما به هر حال، اظهارنظر در چارچوب منافع ملي و كنار گذاشتن تنگ‌نظري‌ها كمترين توقع ملت از آن‌ها است.

پيشاپيش نيز اين گمانه وجود دارد كه آقاي حسن روحاني دفتر خود را مأمور به جوابيه نويسي براي اين خبر كند و طبق معمول با هزينه كردن از رهبري، اظهارات نادرست خود را مستند به اينكه نماينده رهبر انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي است، توجيه كند. اين در حالي است كه اين شبهه بارها پيش از اين پاسخ داده شده و علاوه بر اينكه دكتر سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، مواضع هسته‌اي ايران را تبيين مي‌كند، بهتر است آقاي روحاني قبل از هرگونه توجيه بر اساس عنوان خود، در بيانات رهبري دقت بيشتري كند تا مطمئن شود كمترين اثري از ضعف و انفعال موجود در اظهاراتش در سخنان رهبر انقلاب در طي اين سال‌ها وجود ندارد.


نظرات شما عزیزان:

محمدعلي
ساعت15:03---20 دی 1389
سلام خوبي وبلاگت خيلي خوش مزست لطفا به ماهم سري بزن
پاسخ:سلام.به وبلاگ شما سرزدم خيلي خوشمزهتر از وبلاگ ما بود خدا قوت


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بازگشت سردار عقب‌نشيني‌هاي هسته‌اي!, دبير اسبق شوراي عالي امنيت ملي ايران در دوره رياست جمهوري محمد خاتمي, حسن روحاني كه طي هفته‌هاي اخير فعال شده, طرف غربي با دريافت سيگنال غلط از سخنان روحاني نيز تجري پيدا مي‌كند, ,