چرا "مسئولين دولتى از اين حرف هيچ استقبال نكردند"؟

 

ارسلان ظاهري بيرگاني

نفت، سیاسی ترین کالای جهان

نفت، کالایی استراتژیک که روز پنجم خرداد 1287 برای اولین بار در ایران، در مسجدسلیمان کشف شد و صدور آن از سال 1292 ش / 1913 م - یعنی يكسال پيش از وقوع جنگ جهاني اول ـ آغاز شد.

نويسنده انگليسي كتاب « Oil Persian» در اين باره مي‌نويسد:

«… روز 26 ماه مه سال 1908 [5 خرداد سال 1287] كه عمليات چاه‌كني به عمق 1180 پا رسيده بود، نفت فوران كرد و متجاوز از 50 پا از دستگاه حفاري بالا زد. به اين ترتيب صنعتي آغاز شد كه طي دو جنگ‌، نيروي دريايي انگلستان را نجات داد ولي براي ايرانيان زحمتي ايجاد كرد كه از مجموع مزاحمت هاي سياسي دولت هاي بزرگ بيشتر بود.»

سرمایه‌ی مایه دردسر

دستيابي به نفت ايران براي انگليسي‌ها، يك جهش بزرگ در نظام اقتصادي كشورشان و به مانند خون در رگ اقتصاد بريتانيا بود، در حقيقت‌ اعمال نفوذ دائمي بر دولت هاي قاجار، به قدرت رساندن رضاخان و يا اشغال خاك ايران‌، رويدادهايي است كه انگليسي‌ها در همه آنها يك هدف مشترك را دنبال مي‌كردند و آن حفظ منابع نفتي ايران بود.

متاسفانه «امروز به خاطر خیانت بعضی از کشورهای تولیدکننده نفت و همدستی شان با دزدان غارتگر بین المللی، به جای اینکه نفت، وسیله ای در دست کشورهای تولیدکننده آن برای کسب سود یا استفاده سیاسی و اقتصادی باشد، به عکس به عنوان وسیله ای در دست مصرف کنندگان قرار دارد! ... در حقیقت نفت در مشت آنهاست، نفت مال ماست؛ اما سیاستش در دست دیگران است! چنین سرمایه ای مایه دردسر است»(1)

رژیم پهلوی و خشت کج!

صنعت نفت ایران و بویژه صدور نفت بیش از یک سده است که سرنوشت اقتصاد ایران را رقم‌زده است، واقعیت این است که امروزه بیش از 50 درصد اقتصاد ایران وابسته به نفت است؛ این یک چالش جدی است و اگر روزی بلایی بر سر قیمت نفت بیاید، اقتصاد هم به موازات آن سقوط خواهد کرد. با این حال باید فکری برای این چالش اندیشید(2)

... این خشت کجی است که در زمان رژیم پهلوی گذاشته شده است، آن جوانانی که نمی دانند رژیم گذشته با این کشور چه کرده است، بدانند یکی از دهها کار خیانت آمیزی که کردند، این است! اقتصاد این کشور را متکی به نفت کردند. (مقام معظم رهبری)

جنگ اقتصادی، جهاد اقتصادی

رهبری فرزانه انقلاب(روحی فداه) در ابتدای سال 90 در تبیین ضرورت نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی فرمودند: «جهاد يعني مبارزه؛ يعني دشمنی در عرصه اقتصاد وجود دارد که بايد با آن مبارزه كرد.»

به عقیده کارشناسان و صاحب نظران ، آمریکا و ایران پس از سالها تنش زدایی عملاً وارد مرحله "جنگ اقتصادی" شده اند. اینجاست که تیزبینی و درایت یک رهبر بصیر بیش از پیش هویدا می شود، چرا که در زمان اوج انقلاب های منطقه و اوج بیداری اسلامی، درحالی که همه انتظار داشتند نامگذاری سال1390 مرتبط با این موضوع باشد، ایشان با ارائه عنوان " سال جهاد اقتصادی" ، نگاه ها را به یک موضوع مهم و حیاتی معطوف كردند.

اقتصاد بدون نفت

این روزها که آخرین ترکش غرب برای اعمال فشار بر کشورمان با "تحریم نفتی ایران" کلید خورده است، شاید بیش از هر زمان دیگری ضرورت توجه به مسئله "اقتصاد بدون نفت" جلب نظر می کند!

اقدامات مهم و شجاعانه دولت نهم در راستای طرح تحول اقتصادی همچون سهمیه بندی بنزین، هدفمندی یارانه ها، تغيير در نظام اعتبارات بانكي و تحول نظام بانكي و تغيير پول ملی و... گام های مهمی بود در مسیر حرکت به سمت جهاد اقتصادی و اقتصاد بدون نفت، گام های مهمی که ظاهراً در دولت دهم، هر چند با سرعت کمتری! اما در حال برداشته شدن است و امیدواریم که به انحراف(!) کشیده نشود!

جنگ برای ما یک نعمت بود

در طول هشت سال دفاع مقدس که همه مستکبران عالم تمام قامت در مقابل ایران قرار گرفته بودند، و در داخل نیز طعنه کشنده تیرآوران(!) هر روز به گوش می رسید، پیر جماران با صلابت تمام فرمود: جنگ برای ما یک نعمت است.

امروز بعد از گذشت چندسال به وضوح می بینیم که جنگ تحمیلی علی رغم همه خسارات بسیاری که برای ما به همراه داشت، نعمت های فراوانی نیز داشت که ذکرآنها در این مقال نمی گنجد، شاید تنها یکی از نعمت های فراوان جنگ 8ساله این بود که امروزه ایران اسلامی به عنوان یک الگو و نقطه امید محرومان جهان، در مقابل ابر قدرت های عالم می ایستد و ندای حق را جاری می سازد.

نگارنده معتقد است، همانطورکه جنگ تحمیلی برای ما یک نعمت بود، تحریم های اخیر نفتی ایران هم می تواند برای ما یک نعمت باشد و به قول معروف" عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!"

تاریخ گواهی می دهد که ایرانیان همیشه در زیر فشارها محکم تر و استوار ترند، شاید اکنون زمان آن باشد تا به موازات کاستن از اثرات و تبعات منفی تحریم نفتی ایران از سوی غرب، به فکر آن باشیم تا مشکل و معضل اصلی اقتصاد ایران که همان وابستگی به یک سرمایه پایان پذیر به نام نفت است را ریشه ای حل کنیم!

مسئولين دولتى از اين حرف هيچ استقبال نكردند

بررسی اجمالی فرمایشات مقام معظم رهبری نشان می دهد که معظم له بویژه از سال 1373 تا کنون(1390) به مناسبت های مختلف بر شعار تکیه بر «اقتصاد بدون نفت» پای فشاری داشته و در جایی نیز فرمودند؛

«من چند سال قبل از اين گفتم - البته آن وقت مسئولين دولتى از اين حرف هيچ استقبال نكردند -ما بايد به جايى برسيم كه اگر يك روزى به خاطر قضاياى سياسى، اقتضائات سياسى، يا اقتضائات اقتصادى در دنيا، اراده كرديم كه صادرات خودمان را مثلاً براى مدت 15 روز يا يك ماه متوقف كنيم، بتوانيم. شما ببينيد اين كار چه قدرت عظيمى را براى يك كشور توليد كننده‌ى نفت به وجود مى‌آورد كه يك وقت اگر اراده كرد، بگويد آقا من از امروز تا بيست روز نفت صادر نميكنم. ببينيد چه حادثه‌اى در دنيا به وجود مى‌آيد. امروز ما نميتوانيم اين كار را بكنيم، چون به اين درآمد احتياج داريم. اگر يك روزى اقتصاد كشور از درآمد نفت و صادرات نفت بريده شود، اين توان را ملت ايران و نظام اسلامى در ايران به دست خواهد آورد؛ كه تأثيرگذارى‌اش در دنيا فوق‌العاده است. ما بايد به اينجا برسيم. خب، اين حمايت ميخواهد؛ بايد از صادرات حمايت بشود.»

تولید ثروت از راه دانش

آن روزى كه ما بتوانيم درآمد كشور را از راه دانش مان به دست بياوريم و درِ چاههاى نفت را پلمب كنيم، آن روز براى ما روز خوبى است. امروز ما داريم از ذخائرمان ميخوريم. بيشتر بودجه‌ى كشور از نفت است. نفت ذخيره‌ى ماست. گنجينه‌مان را داريم تخليه ميكنيم؛ از روى ناچارى. بايد روزى برسد كه بتوانيم از دانش خود نان بخوريم و اين ملت بتواند از دانش خود ثروت توليد كند. آن وقت خودِ آن ثروت به پيشرفت دانش كمك خواهد كرد. يك هم‌افزائى پى در پى دارند: علم به ثروت كمك ميكند، ثروت به علم كمك ميكند؛ دائماً هم‌افزائى به وجود مى‌آيد. ما بايد دنبال اين روز باشيم.(3)

در پایان باید گفت:

اقتصاد کشور که سال ها دچار بیماری های مزمنی بود، متاسفانه در دوره شانزده ساله دولت های هاشمی و خاتمی ، اقدامی اساسی در جهت رفع آنها صورت نپذیرفت، اقداماتی که قبل از هرچیز نیاز به یک شجاعت داشت چرا که هر اقدامی در آن شرایط بدون هزینه نبود و آنها از ترس همین هزینه ها سال ها از اصلاح ساختار اقتصادی کشور دوری کردند!

پی‌نوشت‌ها:

1- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران و معلمان در روز کارگر و هفته معلم 13/03/1373

2- دکتر عبدالمجید شیخی12 ارديبهشت 1390

3- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان جوان دانشگاهى


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مسئولين دولتى, ارسلان ظاهري بيرگاني, نفت, سیاسی ترین کالای جهان, اقتصاد بدون نفت, تولید ثروت, ,