به مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ با اسرائیل
خاطرات جذاب«سمیرقنطار» ازجنگ ۳۳روزه را ازفردا در رجانیوز بخوانید
 

 

سمیر قنطار، مبارز نام آشنای لبنانی است. کمتر کسی است که نام او را نشنیده باشد یا راجع به اقدامات دلاورانه او چیزی نخوانده باشد. او را «محور اسرای لبنانی» و «قدیمی ترین اسیر دربند اسرائیل» می خواندند. او که در عنفوان جوانی در عملیاتی در داخل فلسطین اشغالی به دست اسرائیلی ها اسیر شده بود در دادگاهی در آن رژیم به 582 سال و 6 ماه زندان محکوم شد! جالب است که خودش می گوید به آنها گفتم اگر فکر می کنید اسرائیل تا 582 سال دیگر وجود خواهد داشت که مرا در زندان نگه دارد اشتباه می کنید!

این مبارز لبنانی که قرار بود در جریان تبادل اسرا در سال 2004 آزاد شود در آخرین لحظات و با فریبکاری و بدقولی صهیونیستها کماکان در زندان ماند. از همین رو بود که سید حسن نصرالله در مراسم استقبال از مابقی اسرای آزاد شده در آن تبادل با اشاره به صندلی خالی ای که برای سمیر قنطار در نظر گرفته شده بود گفت که الان می بایست سمیر در کنار ما و بر روی این صندلی نشسته بود.اما صهیونیست ها خطا کرده و حماقت نشان دادند و او را آزاد نکردند و به زودی پشیمان خواهند شد. و ما برای آزادی سمیر هم تلاش خواهیم کرد.

سید حسن نصرالله سپس تلویحا راهکار مقاومت برای آزادی سمیر قنطار را گرفتن مجدد اسیر اسرائیلی و تبادلش با سمیر قنطار عنوان نمود. و از همین رو بود که وقتی در سال 2006 مبارزان حزب الله دو سرباز اسرائیلی را به اسارت گرفتند تا او را با مابقی اسرای لبنانی در بند و برخی دیگر از اسرای مسلمان در بند رژیم صهیونیستی آزاد کنند، این عملیات را در اشاره به آن وعده سید حسن نصرالله «وعده صادق» نامیدند.
 
[سید حسن نصرالله با اشاره به عکس سمیر در مراسم استقبال از اسرا، وعده آزادی او را می دهد]
 
در پی همین عملیات بود که اسرائیل طرح حمله اش به لبنان را جلو انداخته و با حمله به لبنان، جنگ 33 روزه را آغاز نمود.
در آغاز این نبرد سید حسن نصرالله در یک کنفرانس مطبوعاتی به صراحت اعلام کرد که اگر همه دنیا هم جمع شوند و تمام توان نظامی و سیاسی شان را جمع کنند نمی توانند این دو اسیر را از دست ما خارج کنند مگر از طریق مذاگره غیر مستقیم و مبادله آنها با اسرای لبنانی.
داستان طلایی جنگ 33 روزه را باید در مجالی دیگر بررسی کرد ولی نهایتا در انتهای جنگ، اسرائیل مجبور شد به خواست سید حسن گردن نهاده و وارد مذاکره غیر مستقیم شود و پس از مذاکراتی سخت و طولانی در نهایت با شروط مقاومت موافقت کند. و بدین ترتیب سمیر قنطار پس از 30 سال اسارت آزاد شد.
سمیر قنطار به محض آزادی و رسیدن به بیروت اعلام کرد من نیامده ام که به زندگی عادی برگردم. من فقط «برگشته ام که به فلسطین برگردم». یعنی برگشته ام تا دوباره به صورت یک مبارز به فلسطین بروم و در مبارزه با اسرائیل شرکت کنم. سمیر قنطار امروز یکی از اعضای رسمی مقاومت اسلامی در لبنان است.
 
[سید حسن نصرالله به محض آزادی سمیر، به رغم خطرات امنیتی شخصا در مراسم استقبال از او حاضر شد]
 
او پس از آزادی در مصاحبه ای چندین قسمتی و مفصل با یک نویسنده توانای لبنانی (به نام حسان الزین) خاطراتش را ثبت کرده و این خاطرات اخیرا با نام «داستان من» در لبنان توسط انتشارات دارالساقی منتشر شده است و با استقبال خوب خوانندگان عرب زبان به چاپهای بعدی رسیده است.
 
[سمیر قنطار در حال امضای کتابش در مراسمی در لبنان]
 
سمیر قنطار در این کتاب 510 صفحه ای، به روایت ماجرای ورودش به اسرائیل و انجام عملیات و سپس دستگیری و اسارتش پرداخته و بعد خاطرات 30 سال اسارتش در زندانهای مختلف رژیم صهیونیستی را بازگو نموده است.
با خواندن این کتاب به اطلاعات مفیدی راجع به زندان های اسرائیل و جهتگیری های گروه های مختلف فلسطینی و لبنانی بر می خوریم. نکات جالب از زندگی سمیر قنطار هم در این کتاب آمده است. از جمله اینکه چطور حزب الله توانسته بود یک گوشی تلفن مخصوص را وارد زندان کرده و آن را به دست سیمر قنطار رسانده و از این طریق، ارتباط بسیار مخفی او با دنیای خارج و رزمندگان مقاومت را فراهم کند.
 
[سمیر قنطار در حال امضای کتابش در مراسمی در سوریه]
 
از جمله نکات جالب دیگر این کتاب این است که در آن سمیر قنطار (که در اصل جزو طایفه دروزی لبنان بوده) تشرفش به مذهب شیعه اثنی عشری را اعلام کرده است. جالب است که در همان زمان، رابط سید حسن نصر الله به او پیغام داده بود که اگر شیعه اثنی عشری هم نشوی ما برای آزادی تو تلاش خواهیم کرد و سمیر جواب فرستاده بود که شیعه اثنی عشری شدن من ربطی به جریانات سیاسی ندارد و من در این مدت و صرفا با مطالعه و تفکر و با یقین شخصی به این مذهب روی آورده ام.
 
[سمیر قنطار در حال اهدای یک نسخه از کتاب خاطراتش به بشار اسد]
فصل اول این کتاب (که به شکلی هنرمندانه و تقریبا شبیه به کتاب «دا»ی خودمان تحریر شده) به خاطرات سمیر قنطار در زندان های اسرائیل در طول جنگ 33 روزه اختصاص دارد و برداشتهای اسرای لبنانی و فلسطینی در داخل زندان های اسرائیل در طول آن روزهای بیم و امید را نشان می دهد. خصوصا که سمیر قنطاری کسی است که عملیات اسیرگیری حزب الله -که اسرائیل جنگ را به این بهانه آغاز کرد- برای آزادی او انجام شده بود.
رجانیوز در راستای رساندن مطالب نوی جریان مقاومت به خوانندگان عزیز فارسی زبان قصد دارد برای اولین بار در ایران و به صورت اختصاصی، در سالگشت روزهای پرتلاطم جنگ 33 روزه (که از 23 تیر 1386 تا 26 مرداد 1386 به طول انجامید) ترجمه فصل اول این کتاب را در چند قسمت و به صورت روزانه تقدیم کند. از فردا می توانید ترجمه فصل نخست این کتاب را در رجانیوز بخوانید.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : خاطرات سمیر قنطار, جنگ ۳۳روزه, پیروزی مقاومت, ,