آيت الله جنتي از يار ديرين خود مي‌گويد:
شهيد قدوسي، مردي كه بهترين طلاب حوزه شاگردان مدرسه‌اش بودند

 

امروز سالروز شهادت شهيد علي قدوسي است، سال 1306 متولد شد و پس از تحصيل در مدارس جديد در سال 1321 وارد حوزه علميه قم شد. درس خارج را نزد آیت الله بروجردی و امام خمینی ( ره ) و دروس فلسفه را نزد علامه طباطبایی فرا گرفته و از جمله شاگردان اصول فلسفه و روش رئالیسم ایشان بود. بعد از سال‌ها تلمذ نزد علامه مورد توجه ایشان واقع شده و استادش او را به دامادی پذيرفت و در سال 1344 به دليل مبارزات انقلابي خود، توسط ساواک شناسایی، دستگیر و زندانی شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام ( ره ) ماموریت پیدا کرد تا در دادگاه‌های انقلاب که در تهران تشکیل می‌شد، حاضر شود و متصدی مقام قضاوت گردد. بعد از مدتي نيز با حکم حضرت امام ( ره ) به سمت دادستانی کل کشور منصوب شد.


سرانجام این پارسای پرتلاش، پس از سال‌ها مجاهدت و تلاش شبانه روزی در شهریور ماه سال 1360 با انفجار بمبی که توسط منافقین در دادستانی انقلاب کار گذاشته بود به درجه رفیع شهادت نائل شد و بار دیگر تاریخ، برگ خونین دیگری از دفتر مبارزات تشیع و انقلاب را ورق زد و پس از شهادت برای تشییع به قم منتقل شده و در جوار حرم ملکوتی حضرت معصومه سلام اله علیها در دل خاك آرمید.

يكي از فصول درخشان زندگاني اين شهید والامقام تاسیس مدرسه حقانی بود که با همیاری جمعی از اساتید، همچون آیت الله جنتی ، آیت الله مصباح و شهید آیت الله دکتر بهشتی انجام گرفت. تاسیس این مدرسه نه تنها یک حرکت صرفا فرهنگی، علمی و تربیتی نبود بلکه همان طور که بعدها معلوم شد، یک حرکت سیاسی دقیق و حساب شده‌ای بود که بعد از قیام 15 خرداد و تبعید امام به وقوع پیوست.
 
 

شهید قدوسی بدون غرور و با تواضع به دنبال اساتید می‌رفت و گاهی برای راضی کردن یک استاد، ده‌ها بار به وی رجوع می‌کرد. حرکت مدرسه حقانی باعث تربيت شماری از طلاب و فضلای عالم، متقی و آگاه به زمان شد كه به سرمایه‌ای عظیم برای انقلاب اسلامی تبديل شدند.

شايد يكي از خصوصيات بارز شهيد قدوسي ويژگي‌هاي اخلاقي‌اش بود كه از او يك مربي و استاد تمام عيار اخلاق ساخته بود كه كلاس‌هاي اخلاقي‌اش هنوز آرزوي بعضي از شاگردان جا مانده از غافله شهداي آن سال‌هاي مدرسه حقاني است.
در همين زمينه حضرت آيت الله جنتي در يادداشتي شفاهي كه در يادنامه شهيد قدوسي در سال 1361 منتشر شد، به ترسيم صفات برجسته و ويژگي‌هاي بارز اخلاقي اين شهيد پرداخت كه در ادامه متن كامل آن آمده است:
 
 
 
هيچگاه از او نشنيدم كاري را كه براي خدا كرده بازگو كند يا به نوعي به رخ بكشد
 
بسمه تعالي
 
من المومنين رجال ...
 
آشنايي من با شهيد قدوسي از حوزه‌هاي درس و صفوف جماعت و برخوردهاي عادي روزانه در حوزه علميه قم شروع شد و ارتباط نزديكمان در مدرسه حقاني برقرار گرديد كه دوست مشتركمان شهيد بهشتي او را بعنوان مدير و مرا به عنوان استاد براي همكاري در آنجا دعوت كرد. يعني از حدود سال 42. و روز به روز همكاري بيشتر و صميمانه‌تر شد چنانكه در سال‌هاي اخير قبل از پيروزي انقلاب امور مدرسه از برنامه ريزي و مديريت و تدريس را با هم بعهده داشتيم و پس از پيروزي انقلاب و درگير شدن با كارهاي اجرايي نيز روابط همچنان استوار و محكم ادامه داشت.
 
من او را خوب مي شناختم و از روحياتش باخبر بودم. شهيد قدوسي مردي بود با صفات برجسته كه باعث امتيازات چشمگير او بود. اخلاقي ستودني داشت و حدود هفده سال آشنايي كه با او داشتم هيچ نشاني از تظاهر و ريا را در او نيافتم. هيچگاه از او نشنيدم كاري را كه براي خدا كرده بازگو كند يا به نوعي به رخ بكشد و من اين خصلت را از بهترين خصال انساني مي دانم كه كار را براي خدا بكنند و حتي توقع نداشته باشند در عوض موقعيتي در دلها كسب كنند و وجهه‌اي در جامعه بدست آورند.
 
 
 
او روحاني متين و موقري بود و هرگز در طول معاشرت سخني مبتذل و يا حركتي ناهنجار از او نديدم. در هيچ مجلسي هر چند خصوصي و در هيچ حالتي هر چند مواقع تفريح و بذله گويي و شوخي‌هاي ركيك از نشنيدم.
 
در كارها جدي و سختگير بود از آن زمان كه مسئوليت مدرسه را به عهده گرفت همه كارها را تعطيل كرد حتي براي رسيدگي به مختصر مستغلات ارثي كه در نهاوند داشت به آنجا سركشي نمي‌كرد كه از اين راه خسارت‌هايي نيز متوجه وي شد. اوقات تعطيل و حتي تعطيلات تابستان وي نيز وقف مدرسه بود.
 
نمونه جديت و پشتكار بود
 
انصافا نمونه جديت و تلاش و پشتكار بود. صبح‌ها در شرايط مختلف گاهي پيش از آفتاب در مدرسه بود و چون نسبت به دستگاه پلي كپي حساس بود، شخصا اوراق و جزوه‌ها را كپي مي كرد. امور داخل خانه را به دست آقازاده‌ها، شهيد محمد حسن و محمد حسين سپرده بود. در امور طلاب از جهات درسي، ‌اخلاقي، ‌انضباطي و غيره زياد دقيق بود،‌ براي تدريس بيش از جهات علمي از جهات اخلاقي استاد دقت داشت و به همين دليل بود كه طلاب مدرسه منتظريه (حقاني) از بهترين طلاب قم بودند.
 
 
 
 
هنوز هم غالب آنها در هر پستي انجام وظيفه مي كنند مورد رضايت‌اند و افراد نخبه اي علما و عملا از مدرسه برخواستند. مدرسه هفته‌اي يك روز معمولا پنج شنبه ها برنامه اي بعنوان درس اخلاق داشت كه از اساتيد مختلف استفاده مي شد. موثرترين آنها برنامه شهيد قدوسي بود و با اينكه معمولا محصلين از استاد يا مدير سختگير چندان دلخوش نيستند اثري كه سخنان او در روح آنان مي نهاد، مدتي ادامه داشت، گاهي طلاب اظهار مي كردند پس از برنامه‌هاي درس اخلاق بلافاصله درس براي ما نگذاريد و مي خواستند اثر روحي درس اخلاق تا مدتي در آنها باشد و مدتي در آن حالت بمانند.
 
بسيار رازدار بود
 
رفتار وي با طلاب چنان متين و معقول بود كه طلابي كه از مدرسه به دلائلي اخراج مي شدند،‌ باز نسبت به وي حق احترام داشتند و گاهي در صف مدافعين او قرار مي گرفتند.
 
از صفات ديگر برجسته ايشان رازداري، حفظ اسرار و حساب شده سخن گفتن بود. در دوران نهضت با اينكه مدرسه كانون پرورش نيروهاي انقلابي بود و مكرر دژخيمان ساواك و شهرباني به مدرسه هجوم آوردند، هيچ برگه‌اي از همكاري او با عناصر انقلابي بدست نياوردند، با اينكه مستقيم و غير مستقيم در جريان حركت‌ها بود و به بچه‎ها كمك مي‌كرد.
 
 
 
در مديريت و مدبريت كم نظير بود و به همين دليل موقعي كه دادستاني انقلاب وضعفي آشفته داشت و عناصر نامطلوبي در آن راه يافته بودند، با اينكه قرار بود روحانيون كمتر در كارهاي اجرايي دخالت كنند، دادستاني كل انقلاب به وي سپرده شد و در مدت كوتاهي اين ارگان انقلابي حساس را سر و سامان داد و كارهاي بي رويه و احيانا ضد انقلابي را كه در اين مركز نگهباني انقلاب صورت مي گرفت مهار كرد.
 
از تشريفات، تكلفات، صدرنشيني‌ها و خود بزرگ بيني‌ها سخت بدور و متنفر بود. در مجالس عمومي كه وارد مي‌شد، خوش داشت هر نقطه كه جا هست بنشيند، ‌از مطرح شدن پرهيز داشت، بدين جهت كمتر در صفحه تلويزيون ظاهر مي‌شد و يا مصاحبه مي‌كرد.
 
در مجمو ع از انسان‌هاي نادري بود كه جايشان دير پر مي شود. خداوند او و ديگر شهيدان را با بهترين شهداي عالم محشور فرمايد، توفيق جهاد و شهادت را به ما نيز عطا فرمايد و هرچه زودتر از بركت اين خون‌هاي پاك كه به دست ناپاكان به زمين ريخت،‌انقلاب اسلامي را به پيروزي رساند.
 
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آيت الله جنتي, شهيد قدوسي, بهترين طلاب حوزه, ,